הזכות לדיור

תגובה להצעה לקבוע מע"מ בשיעור 0% לרוכשי דירה ראשונה מקבלן

הקואליציה לדיור בר השגה פנתה לשר האוצר ולשרי קבינט הדיור בתגובה להצעה לקבוע מע"מ בשיעור 0% לרוכשי דירה ראשונה מקבלן: ההצעה משכילה להתייחס לדיור כאל זכות ולא כאל מוצר, אך עם זאת היא מפלה, וככל שהמימון שלה בא על חשבון אוכלוסיות מעוטות הכנסה – מעוררת קושי מבחינת הצדק החלוקתי.

 

הבוקר (24.3.2014) פנתה הקואליציה לדיור בר השגה לשרי קבינט הדיור בעניין ההצעה לקביעת מע"מ בשיעור 0% על רוכשי דירה ראשונה מקבלן. במכתבם הדגישו ארגוני הקואליציה כי טוב וראוי שהמדינה מגבשת פתרונות דיור חדשים, אולם יש לתת תשובה לסוגיה שטרם ניתנה לה מענה בפרסומים עד כה: על חשבון מה יינתן מימון ביטול גביית המע"מ, בסדר גודל של עד 3 מיליארד ש"ח? מאיזה תקציב הוא אמור להינתן? כפי שמצוין במכתב, אם הכוונה היא לממן את ביטול המע"מ מתקציבים המיועדים לאוכלוסיות מעוטות הכנסה, כגון תקציבים המיועדים לדיור ציבורי, לסיוע בשכר דירה או לפריפריה, מדובר בצעד שיגדיל את אי השוויון ולוקה באי צדק חלוקתי.

מבין החלופות לסיוע בדיור, ביטול המע"מ עבור רוכשי דירה ראשונה הוא צעד שמעביר תקציב משמעותי לטובת קבוצות שהן חזקות באופן יחסי, ומסוגלות להעמיד הון ראשוני משמעותי שהוא תנאי לרכישת דירה חדשה. כמו כן הוא מבחין בין מי שמסוגלים לרכוש דירה יקרה יחסית מיד ראשונה מקבלן, ואינו מטיב עם מי שמסוגל לרכוש "רק" דירה זולה יותר מיד שנייה, אף שגם דירות אלו אינן בהישג יד לחלקים נרחבים מהציבור. לכן דורשים הארגונים כי המהלך יהיה חלק ממערך של צעדים הנותנים מענה לצרכים שונים, כולל למי שמתקשה לגייס הון ראשוני לרכישת דירה, לדיירי הדיור הציבורי ולשוכרי הדירות.

כמו כן מבקשים הארגונים הבהרות לגבי מידת האפקטיביות של המהלך לנוכח התנגדותו של משרד האוצר בעבר להטבות דומות, בטענה שההטבה תיטיב עם הקבלנים ולא עם הזכאים.

נוסף על כך מציינים חברי הקואליציה כי ההצעה לקשור בין קבלת פתרונות למחירי הדירות לבין השירות הצבאי היא פסולה, ותהיה לה השלכה ברורה על הציבור הערבי הפטור משירות כדין. היא מנציחה את המדיניות המפלה המתעלמת מהישובים הערביים ומצורכי האוכלוסייה הערבית, מסמנת את האזרחים הערבים כאזרחים שאינם שווי זכויות, ואף מנוגדת לפסיקת בג"ץ. התניית ההטבה בשירות צבאי תפגע גם במי ששוחרר משירות כדין מטעמי דת או מוגבלות או מטעמים סוציאליים. לטענת הארגונים, אם המדינה מעוניינת לפצות את המשרתים בצבא על תקופת שירותם, מן הראוי שתיתן הטבות אחידות ומידתיות לכלל המשרתים, בתקופה שלאחר שחרורם, ולא תיצור זיקה לא עניינית בין השירות לבין הטבות דיור או רווחה, שמטרתן לסייע למי שידו אינה משגת.

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח ונציגה בקואליציה לדיור בר השגה: "טוב שהממשלה חושבת מחוץ לקופסא ומבינה כי נדרשת התערבותה בפתרון מצוקת הדיור, אך יש צורך בחשיבה על מדיניות דיור כוללת, שמסייעת גם למי שהכנסתו נמוכה, ולא מפלה. ההצעה מעוררת סימני שאלה רבים, ואנו מקווים שהממשלה תשקול בכבוד ראש את הבעיות שהעלינו".

הארגונים החברים בקואליציה מציעים כפתרונות למצוקת הדיור לשקול וליזום צעדים פרוגרסיביים ושוויוניים, כמו: האצת בנייה (ולא רק תכנון) באמצעות בנייה ציבורית של שכונות שבהן תמהיל מגוון של דיור במחירים שונים, למכירה או השכרה; קידום דיור בר השגה מוזל לזכאים בתוכנית מתאר, לרבות קרקע פרטית, תמורת תמריצים; הסדרה של שוק השכירות; חיזוק ושיקום הדיור הציבורי למעוטי ההכנסה תוך שילובו בפרויקטים רגילים; חיזוק ועיבוי מרכזי הערים, ובמיוחד בפריפריה.

פניית הקואליציה לשרי קבינט הדיור

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור בר השגה,הזכות לדיור,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.