הכנסת בלמה לעת עתה את הפרטת שירות התעסוקה

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

בעקבות הדיון בכנסת היום (15.1.2014), שבו סוכם להקפיא לעת עתה את תכנית "מעגלי תעסוקה", האגודה לזכויות האזרח ורבנים למען זכויות האדם מציגים עקרונות להבטחת זכויות דורשי העבודה בכל מתכונת עתידית של הפרטה, מלאה או חלקית, של שירות התעסוקה:

1. יש להשאיר בידי שירות התעסוקה את כל הסמכויות השלטוניות, שמשפיעות על זכויותיהם של דורשי העבודה לקיום בכבוד ולפיתוח אופק תעסוקתי, ובהן: מיון המשתתפים/ות המתאימים לתוכנית; הפניית המשתתפים לעבודה; קביעת התוכנית האישית של המשתתפים; החלטה בלעדית בדבר שלילת גמלת הבטחת הכנסה ועוד.

2. יש להשאיר בידי שירות התעסוקה את ההחלטות בדבר סוגי ההכשרות המקצועיות הנדרשות והיקפן, וסוגי השירותים תומכי ההשמה הנדרשים והיקפם, ולתת להם את המשאבים הנדרשים לשם הפעלתם. התוכנית כרגע מציעה ליווי בלבד, במקום לתת כלים משמעותיים שמתאימים למשתתף או למשתתפת ולעולם העבודה. על מנת להבטיח פיילוט אמיתי, יש ליצור מסלול הכולל הכשרות מקצועיות, שיתוקצב באופן שווה למסלול ללא הכשרות, על מנת שניתן יהיה לבדוק את יעילות המסלולים.

3. יש להחיל את התוכנית על מקבלי ומקבלות הבטחת הכנסה שנמצאים באבטלה עמוקה וזקוקים לסיוע יותר מכל, ולא להסתפק במקבלי הבטחת הכנסה חדשים, הקלים יחסית להשמה, כפי שמתוכנן כעת.

4. יש לקבוע כעיקרון את העדפת ההכשרה המקצועית על פני שליחה לעבודה שאין בה שכר מספק ואופק תעסוקתי.

5. יש לקבוע את הזכות של כל משתתף ומשתתפת לשירותים תומכי עבודה. ככל שיידרש מקבל/ת הבטחת הכנסה להתייצב שלוש פעמים בשבוע, יש להבטיח לו או לה החזר הוצאות נסיעה ושירותי טיפול בילדים.

6. יש לבטל את הקביעה השרירותית של התייצבות שלוש פעמים בשבוע, ולקבוע תוכנית אישית פרטנית לכל משתתף ומשתתפת.

7. יש לבטל את האפשרות לשלילת קצבה על סמך קביעת אי שיתוף פעולה עם התוכנית כל עוד מדובר בפיילוט. שלילת קצבה צריכה להיעשות על פי קריטריונים ברורים וידועים מראש.

8. יש לקבוע את התוכנית האישית ואת ההפניה לעבודה תוך התחשבות במאפיינים האישיים, התרבותיים והחברתיים של כל משתתפת ומשתתף.

9. יש להבטיח כי מי שאינו מתאים/ה לתוכנית יקבל פטור "אי מסוגלות תעסוקתית" מראש ולצמיתות.

10. ככל שיוחלט על מיקור חוץ, יש לחשוף את המודל הכלכלי ואת נוסחת התגמול למפעילים, על מנת להבטיח שלא יהיה תמריץ לשלול קצבאות קיום ותהיה חובה לתת הכשרות מקצועיות וכלים תומכי השמה.

11. במקביל יש לעבוד על שיפור מצב התעסוקה בארץ: תוכנית אמיתית לעידוד יצירת משרות בשכר ראוי, אכיפה משמעותית של זכויות עובדים, העלאת שכר מינימום וכיו"ב.

עו"ד טלי ניר, מנהלת מחלקת זכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח: "בדיון היום בכנסת למדו הח"כים לראשונה על התכנית שמשרדי האוצר והכלכלה ניסו לקדם במחטף, ונבלמה לעת עתה רק הודות להתערבותם. מהתשובות המועטות והמעורפלות שנמסרו היום, עולים חששות כבדים, ששוב מנסים להכניס רכיבים מתוך תכנית ויסקונסין בדלת האחורית, מבלי לתת את הדעת על ההשלכות הקשות שיהיו לכך על דורשי העבודה. מצער, שמכל התכניות ומכל התקציבים הנדיבים שמוקצים להן, יש חלופה אחת שהממשלה תמיד פוסלת מראש: לתגבר עוד את שירות התעסוקה כך שעובדיו יוכלו לעמוד בקצב הפונים ולהציע להם סיוע אמיתי בתעסוקה".

ניצן תנעמי, מקדמת מדיניות, רבנים למען זכויות האדם: "העובדה כי משרדי האוצר והכלכלה מנסים, במחטף, להעביר תכנית ריקה מתוכן, המבוססת על 'מנטורים' שהכשרתם והתועלת שבהם אינה ברורה, במקום להשקיע בחיזוק שירות התעסוקה, יצירת מקומות עבודה ראויים והכשרות מקצועיות, מוכיחה כי המטרה היחידה של התכנית היא להפריט שירות ציבורי מרכזי מחד, ולהביא לביטול קצבאות קיום מאידך. בעוד ששמות התכניות המוצעות משתנים מפילוט לפילוט – מהל"ב, אורות לתעסוקה, יוצאים לעבודה ומעגלי תעסוקה, המטרות הבלתי ראויות האלה של האוצר נותרות כשהיו."

פניית האגודה לזכויות האזרח ורבנים למען זכויות האדם לוועדת המשנה של הכנסת לעניין תוכנית מעגלי תעסוקה, 23.1.2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,זכויות חברתיות,תוכנית ויסקונסין

סגור לתגובות.