זכויות המיעוט הערבי

האם בג"ץ יתיר להמשיך את אפליית הערבים בנתב"ג?

נתב"ג. cc-by-SA: Beny Shlevichנתב"ג. cc-by-SA: Beny Shlevich

מחר (20.11.2013) ידון בג"ץ בעתירה לביטול מדיניות התיוג האתני בבידוק הביטחוני בשדות התעופה. הדיון יתקיים בפני הנשיא גרוניס, המשנה לנשיא נאור והשופטת ארבל.

בעתירה, שהוגשה ב- 2007, דרשה האגודה לזכויות האזרח לבטל את קריטריון הלאום הערבי בתהליך קביעת חומרתה של הבדיקה הביטחונית, לה נדרשים נוסעים בנתב"ג ובשדות התעופה הפנים-ארציים. העתירה ביקשה להחיל קריטריונים אחידים ושוויוניים בבידוק הביטחוני. בג"ץ אמנם הוציא צו על תנאי והורה למדינה לנמק מדוע לא תבוטל האפליה האתנית, אולם מנקודה זו ואילך, התמשכה העתירה, כאשר המדינה מאשרת, כי היקף הבידוק והמעקב הביטחוני אחר אזרחים בנתב"ג נעשה על פי הערכות סיכון המושפעות בין השאר מהשתייכות אתנית.

מדיון לדיון מעדכנת המדינה על שינויים עתידיים בבידוק המזוודות, שתכליתם "להקל על תחושת האפליה". חרף ההבטחות, השינוי המיוחל טרם הגיע: במרץ 2008 מסרה המדינה כי בשנת 2010 תיכנס לשימוש מערכת הבידוק המזוודות החדשה בנתב"ג, שתפקידה "להגביר את תחושת השוויון"; בספטמבר 2009 נמסר כי מועד היישום יהיה 2012 ואילו בשנת 2012 נמסר כי מועד היישום נדחה ל- 2013. לקראת הדיון הנוכחי, מסרה המדינה כי מועד היישום נדחה למרץ 2014.

כל אותה העת ביקשה המדינה שבית המשפט לא יכריע בטענות העקרוניות נגד שיטת הבידוק, שמבוססת כאמור על הבחנה בין קבוצות שונות מקרב אזרחי המדינה, כאשר הלאום הערבי משמש כשיקול להחמרת הבדיקה.

 עו"ד עאוני בנא, מנהל המחלקה לזכויות המיעוט הערבי, המייצג את האגודה לזכויות האזרח בעתירה: "כל אמצעי בידוק שיצמצם את ההשפלה של אזרחים ערבים בנתב"ג ישפר את המצב, אולם השאלה המהותית כאן היא, האם מדינה דמוקרטית שמתיימרת להיות שוויונית כלפי כל אזרחיה, יכולה להנהיג שיטת בידוק שבגלוי מבחינה בין אזרחים לפי שיוכם הלאומי. גם אמצעי הבידוק החדשים אינם משנים את מדיניות התיוג שמסתמכת על קריטריון הלאום הערבי."

בשנים שחלפו מאז הגשת העתירה פורסמו בתקשורת סיפורים רבים על השפלת נוסעים ערבים בשדות התעופה בארץ ובחו"ל, החרמה ופגיעה בציוד, ועיכובים שמנעו מנוסעים לעלות על טיסותיהם.

בג"ץ 4797/07

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.