האגודה לשר אהרונוביץ: חזור בך מהיוזמה להרחיב את השימוש במעצרים מינהליים

צילום: שרית אליהצילום: שרית אליה

בעקבות התבטאותו של השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', בזכות מעצרים מינהליים גם לאזרחי ישראל ובגנות ארגוני זכויות האדם, פנה מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח חגי אלעד בדחיפות אל השר וקרא לו לחזור בו מדבריו: מעצר של מי שלא היה ביכולתם להתגונן ולהוכיח את חפותם – פסול תמיד, ואפשר להתמודד בהצלחה עם הפשיעה ללא שימוש באמצעים דרקוניים ולא דמוקרטיים כמו מעצרים מנהליים או "ראיות" חסויות. להלן המכתב.
 

 

13.11.13

 

לכבוד השר יצחק אהרונוביץ'
המשרד לבטחון פנים
ירושלים
באמצעות פקס 02-5418083

 
שלום רב,
 

הנדון: מספיק עם הצביעות

 

קראתי בתמיהה את התבטאותך אתמול (12.11.13) "מספיק עם הצביעות ועם ארגוני זכויות האדם", כחלק מדבריך והצעותיך בנוגע למאבק בפשיעה המאורגנת. אני מקווה כי תמצא הזדמנות פומבית קרובה לחזור בך מהתבטאות צבועה זו.

מאבק בפשיעה – בוודאי כזו אלימה ומאורגנת – הוא ללא ספק מתפקידיה החשובים ביותר של המשטרה בכל מדינה מתוקנת. זכויות האדם, והארגונים הנאבקים על מנת להגן על זכויות אלו, אינם מכשול בפני מימוש מטרה חשובה זו, אלא חלק ממערכת האיזונים המקובלת בכל חברה דמוקרטית.

כוחות משטרה בשלל מדינות נאבקים בפשיעה מאורגנת שאיננה חמורה, מתוחכמת או אלימה פחות מזו אשר עמה מתמודדת המשטרה בישראל. הם עושים זאת בהצלחה ללא שימוש באמצעים דרקוניים ולא דמוקרטיים כמו מעצרים מנהליים או "ראיות" חסויות.

העובדה שבישראל עושות רשויות המדינה שימוש במעצרים מנהליים נגד פלסטינים, ובאופן דומה גם נגד מבקשי מקלט (המוחזקים במשמורת – "סוג של מעצר מינהלי במינוח מכובס קמעא", כלשונו של השופט רובינשטיין) איננה יכולה להוות בסיס להרחבת השימוש בפרקטיקות פסולות אלו. אדרבא, דבריך הם תזכורת לכך ששימוש באמצעים מנהליים לשם כליאתם של מי שלא הואשמו, וממילא לא הורשעו, ושלא היה ביכולתם כלל להתגונן ולהוכיח את חפותם – שימוש באמצעים אלו הוא פסול תמיד.

הציפייה של אזרחי המדינה ממשטרתם הוא שהיא תצליח להתמודד עם פשיעה, ובכלל זה פשיעה מאורגנת, במסגרת הדין הפלילי הקיים, אשר מעמיד לרשות המדינה את הסמכויות הנדרשות על מנת לעשות זאת בהצלחה.

כפי שציינת בדבריך, "הדברים ייבחנו בעין ציבורית". אני בטוח שהציבור יוסיף ויעמוד על זכותו של כל חשוד למשפט הוגן, ויתנגד נחרצות למתן סמכויות מינהליות מרחיקות לכת למשטרה. האגודה לזכויות האזרח תיאבק נגד הצעות אלו, אשר מוטב כי כלל לא היו נשקלות וכעת ראוי כי תיגנזנה.

בברכה,

חגי אלעד, מנכ"ל
האגודה לזכויות האזרח בישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,מעצר מינהלי

סגור לתגובות.