מבקשי מקלט ופליטים

ארגוני זכויות אדם: רשות האוכלוסין וההגירה מבזה את פסק הדין שביטל את חוק ההסתננות

 הארגונים הגישו בקשה דחופה לפי פקודת ביזיון בית המשפט בדרישה לחייב את המדינה ליישם את פסק הדין ולשחרר את הכלואים באופן מיידי

 

האגודה לזכויות האזרח, התוכנית לזכיות פליטים באוניברסיטת תל אביב, מוקד סיוע לעובדים זרים והקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת-גן, הגישו הבוקר (28.10.2013) לבג"ץ בקשה דחופה לפי פקודת ביזיון בית המשפט בדרישה לחייב את רשות האוכלוסין וההגירה ואת היועץ המשפטי לממשלה ליישם את פסק הדין שביטל את החוק למניעת הסתננות, ולשחרר את הכלואים באופן מיידי.

ביום 16.9.13 פסל בג"ץ את התיקון לחוק למניעת הסתננות, וקבע כי שחרור הכלואים יחל באופן מיידי ויתפרס, לכל היותר, על פני תקופה של 90 יום. בית המשפט רבע במפורש כי בטלות החוק נכנסת לתוקף מיד: "לא ניתן להותיר חלל ריק ואף לא ניתן להשהות את בטלות ההוראה בשל הפגיעה הקשה הנגרמת לאלה הנתונים במשמורת". עוד נקבע בפסק הדין, כי "יש להתחיל בהליך הבחינה הפרטנית והשחרור בערובה לאלתר".

אף על פי כן, ב-42 הימים שחלפו מאז ניתן פסק הדין רק בודדים מבין 1,811 הכלואים שוחררו.

ב-13.10.2013 פנו הארגונים בדחיפות ליועץ המשפטי לממשלה והתריעו בפניו כי רשות האוכלוסין וההגירה מבזה את פסק הדין. שבוע לאחר מכן השיבה עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לפנייה, וכתבה כי היועץ המשפטי לממשלה הדגיש בפני השרים הממונים את חובת קיום פסק הדין. ואולם, לצד זאת, עו"ד זילבר הודתה במכתבה כי עד למועד שליחתו – למעלה מחודש לאחר מתן פסק הדין – שוחררו 9 נשים בלבד. עו"ד זילבר הוסיפה וציינה, כי השחרור יימשך "באופן מדורג".

"רשות האוכלוסין וההגירה סבורה כי בית המשפט קצב לה תקופה בת 90 ימים, במהלכה היא יכולה להימנע משחרור הכלואים, ולצאת ידי חובתה על ידי שחרורם של מעטים, טיפין טיפין", טוענים עורכי הדין עודד פלר, ענת בן דור, אסף וייצן ואסנת כהן-ליפשיץ בבקשה הדחופה שהגישו הבוקר לבית המשפט. עורכי הדין מציינים עוד, כי למיטב ידיעתם, "ביום בו נשלח מכתבה של עו"ד זילבר ובימים שלאחר מכן שוחררו עוד כמה נשים בלבד. כלומר, 'האופן המדורג' אינו אלא המשך כליאתם של מרבית המוחזקים ושחרור של כמות זניחה ביחס למספר הכולל של המוחזקים". בהתייחס לאמירה נוספת מצד עו"ד זילבר, לפיה אם במהלך 90 ימים ממועד פסק הדין תושלם הקמת "מתקן שהייה פתוח למסתננים", אזי המוחזקים יועברו אליו, טוענים עורכי הדין כי "הרשויות עושות כל אשר לאל ידן לעכב את השחרור, על מנת לאפשר העברתם של הכלואים למתקן אחר, ככל שיוקם כזה".

על רקע דברים אלה, עורכי הדין מבקשים מבית המשפט לחייב את רשות האוכלוסין וההגירה ואת היועץ המשפטי לממשלה לציית לאלתר לפסק הדין, ולשחרר את הכלואים מיד.

בג"ץ 7146/12 

בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,זכויות אזרחיות,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.