מחר נכנסות לתוקף תקנות חדשות; האם המאבטחים יפקידו את הנשק בתום המשמרת?

 לאחר מאבק ציבורי, מחר (27.8.2013) ייכנסו לתוקף התקנות החדשות של המשרד לביטחון פנים, המחייבות מאבטחים נושאי נשק להפקיד אותו בסיום המשמרת. בעשור האחרון נרצחו למעלה מ-30 בני אדם מירי בנשק ששימש לאבטחה.

לאחר מאבק ציבורי מתמשך של קואליציית "האקדח על שולחן המטבח", ובעקבות ריבוי מקרי הרצח מידי אנשים שהועסקו כמאבטחים ועשו שימוש בנשק שניתן להם ממקום עבודתם, נוסחו מחדש הנחיות המשרד לביטחון פנים בנוגע לנשק חברות אבטחה. בסוף יולי 2013 הודיע המשרד לביטחון פנים כי החל מה-27.8.2013 ייכנסו לתוקפן הנחיות המחייבות את אפסון הנשק בתום המשמרת בבתי עסק דוגמת בתי מלון, בנקים או קניונים.

 אף כי החוק מחייב מאז שנת 2008 את חברות האבטחה להגביל את הימצאות הנשק לאזור המאובטח ולצורך האבטחה בלבד, בפועל החוק לא נאכף. בעקבות הלחץ הציבורי ושרשרת מקרים של רצח בנשק אבטחה, האחרון שבהם הוא רצח עוה"ד נתן ז'ורנו ובתו ימית ז'ורנו, קיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ מירי רגב סדרה של דיונים בנושא, ואילו המשרד לביטחון פנים קיים עבודת מטה שהובילה להנחיות החדשות.

על אף הסמיכות לפתיחת שנת הלימודים, ההנחיות אינן נוגעות למוסדות חינוך בשל המאפיינים המיוחדים להם, שאינם מאפשרים הפקדת כלי נשק בתחומם. בנושא זה, מסר המשרד לביטחון פנים, נערכת עבודת מטה שמטרתה למצוא פיתרון הולם. על פי הערכות, מדובר בכ-5,000 מאבטחים שימשיכו לקחת הביתה את כלי הנשק שניתנים להם לצורך העבודה.

לקראת כניסת ההנחיות לתוקף, פנה ארגון חברות האבטחה אל המשרד לביטחון פנים בבקשה לדחות את מועד כניסת ההנחיות לתוקף, בטענה שהחברות אינן ערוכות. מנכ"ל ארגון חברות האבטחה, פיני שיף, אף הזהיר כי אם הדחייה לא תתאפשר, המאבטחים יעבדו ללא נשק.

בישראל רשומים כ-290 אלף כלי נשק אזרחיים. מתוכם כ-160 אלף כלי נשק פרטיים מוחזקים בידי הציבור ועוד 130 אלף שייכים לארגונים כמו חברות שמירה, סוחרי נשק, מטווחים ויישובים. כ-43 אלף כלי נשק נמצאים בידי חברות השמירה המעסיקות 34 אלף מאבטחים.

עו"ד סמדר בן-נתן, ממייסדות פרויקט "האקדח על שולחן המטבח": "קיימת כיום הסכמה, הן בקרב הארגונים האזרחיים והן בקרב גורמי הביטחון, שבישראל יש בעיה של חימוש-יתר, שלא נחוץ להגנה, ולמעשה הפך לאיום בפני עצמו. אם ה'מחיר' של שינוי ההנחיות יהיה פחות כלי נשק ופחות סכנות ירי בסביבה אזרחית – ייתכן שזו  תוצאה חיובית".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות אזרחיות,זכויות נשים

סגור לתגובות.