לא לפנות ולהחרים ציוד ממאהל גן סאקר

במאהל בגן סאקר, יממה לפני פינויו. צילום: יעל וקניןבמאהל בגן סאקר, יממה לפני פינויו. צילום: יעל וקנין

במוצאי שבת האחרונה, 17.8.2013, הקימו חמש משפחות אוהלים בגן סאקר, לאחר שלא נותר להן מקום לגור בו. מדובר במשפחות המטופלות בילדים קטנים, אשר משכורות ההורים לא מספיקות להן לתשלום עבור שכר דירה או משכנתא. ב-19 באוגוסט 2013, יומיים לאחר הקמת המאהל, הגיעו פקחי עירייה, פירקו את האוהלים והחרימו את הציוד שהיה במקום, בין היתר – אוהלים, מזרנים וצעצועים.

האגודה לזכויות האזרח פנתה בדחיפות לראש עיריית ירושלים ניר ברקת בדרישה להחזיר את הציוד שהוחרם למשפחות ולאפשר להן להישאר בגן סאקר עד למציאת פתרונות דיור הולמים עבורם.

במכתב מזכירה טלי אלמי, רכזת פניות הציבור של אגודה לזכויות האזרח בירושלים, כי היועץ המשפטי לממשלה קבע כי פינוי ציוד אישי של חסרי בית מוצדק רק במקרה שהדבר גורם לפגיעה ממשית במרחב הציבורי, וכי יש לנקוט משנה זהירות בטרם פוגעים בקניינם ובמיטלטליהם, ובטרם נוקטים בפעולה שתוצאתה תהיה פינוי מהמרחב הציבורי. עמדת היועץ המשפטי לממשלה הובאה במסגרת דיון שמתקיים בימים אלה בבית המשפט העליון, וזכתה לתמיכה עקרונית מצד השופטים.

במקרה של המשפחות שהקימו מאהל בגן סאקר, טוענת אלמי, אין ספק כי האוהלים שפונו לא יצרו פגיעה ממשית באפשרות של הציבור לעשות שימוש במרחב הציבורי: "כיוון שמדובר באנשים, שלנים ברחוב בשל מצוקה כלכלית, יש להפעיל את חוקי העזר של העירייה באופן שלוקח בחשבון את זכותם להתקיים בכבוד במרחב הציבורי. ככלל, אין להחרים ציוד אישי הנדרש להישרדותם כמו שמיכות, מזרנים וגם אוהלים המגנים על השוהים מפני צינת הלילה ומפני מזיקים. החרמת ציוד יכול שתיעשה רק בנסיבות בהן מדובר בפגיעה ממשית בשימוש של הציבור במרחב הציבורי".

לדברי טלי אלמי, "מן הראוי שעיריית ירושלים תפעל למצוא פיתרונות עבור המשפחות, שהקימו את המאהל מתוך מצוקה כלכלית אמיתית. צעד של פינוי צריך להיות צעד אחרון, לאחר שמוצו כל האפשרויות לפתור את המשבר, בין היתר על ידי עירוב רשויות הרווחה, עבודה בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, ושיתוף פעולה עם המשפחות עצמן – לשם מציאת פתרון דיור עבורן".

פניית האגודה לראש עיריית ירושלים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,חסרי בית

סגור לתגובות.