כל הסיבות להצביע נגד התוכנית "לעידוד יציאה לעבודה"

היום (1.7.2013) תובא להצבעה בקריאה ראשונה התוכנית לעידוד יציאה לעבודה, שמשמעותה – החלת תוכנית ויסקונסין בכל הארץ, ללא ניסוי מוקדם.

לפני כשבועיים, במהלך דיון במליאת הכנסת, שר הכלכלה נפתלי בנט הכריז כי "התכנית שאנחנו בונים היא דרך שירות התעסוקה. זה עוד אחד מהשינויים. היו שני פגמים עיקריים במה שהיה נקרא ויסקונסין: אחד, מודל התמרוץ היה מעוות. במקום לתמרץ להשים אנשים בעבודה הוא תמרץ להוריד אנשים מהבטחת הכנסה. והדבר השני זה מי מתפעל, ואנחנו חושבים שהתפעול צריך להיות דרך שירות התעסוקה".

בפועל, לפי הצעת החוק שתובא היום הצבעה, התוכנית אינה מיועדת ליישום במסגרת שירות התעסוקה. ההצעה אף כוללת איסור מפורש על השירות להשתתף במכרזים להפעלת התוכנית.

התוכנית מבוססת על הפרטת חלק ניכר משירות התעסוקה ומסירת סמכויות שלטוניות רחבות לתאגידים פרטיים הפועלים למטרות רווח. הצעת החוק שתוגש מחר לכנסת זהה כמעט לחלוטין להצעת החוק הקודמת, שנדחתה על-ידי הכנסת בשנת 2011.

האגודה לזכויות האזרח, שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם ועמותת סנגור קהילתי פנו לחברי הכנסת בקריאה שלא לאשר את הצעת החוק והצביעו על שורה ארוכה של סעיפים פוגעניים בתוכנית, שמעבר לעצם ההפרטה של שירות התעסוקה, יש להם השלכות מרחיקות לכת על זכויות אדם. בהם, בין היתר:

  • בסמכותם של עובדי התאגידים הפרטיים לשלול קצבאות מהמשתתפים.
  • בסמכותם של עובדי התאגידים הפרטיים להפנות את המשתתפים ל"עבודה בקהילה", שמשמעותה – עבודה בלא תשלום.
  • בסמכותם של עובדי התאגידים לדרוש מהמשתתפים להציג מסמכים רפואיים ואף לחייב אותם לעבור בדיקות רפואיות תוך פגיעה קשה בזכותם לפרטיות.
  • המשתתפים יחויבו שרירותית לתוכנית אישית בת 30-35 שעות שבועיות, שמשמעותה לעתים קרובות היא סגירת המשתתפים במרכזים ללא תועלת ותוך פגיעה בזכויותיהם.
  • עילת הפטור היחידה מהתוכנית, אי מסוגלות תעסוקתית, מצומצמת מאד ותינתן רק בהמלצת עובד התאגיד הפרטי.
  • פטור מהתוכנית יינתן רק כעבור חצי שנה של השתתפות בתוכנית, וגם אותו יצטרכו המשתתפים לחדש כל מספר חודשים. המשמעות – טרטור אינסופי ללא צורך.
  • לא עוגנו זכויות המשתתפים לשירותים תומכי עבודה, כגון מעונות לילדים, הסעות וכדומה. הקבלן הפרטי ייתן שירותים אלו רק אם ירצה בכך.
  • שירות התעסוקה וגופים ציבוריים אחרים אינם מורשים להשתתף במכרזים להפעלת התוכנית.

 

טבלה שצורפה לפניית הארגונים אל חברי הכנסת מפרטת את מרכיבי התוכנית, מנתחת את ההשלכות שלהם על משתתפי התוכנית וממחישה את הזהות בין ההצעה הנוכחית לקודמתה.

עו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות-כלכליות באגודה לזכויות האזרח: "הפגם המרכזי בתוכנית ויסקונסין לדורותיה הוא הפקעת סמכויות שלטוניות מידי הגוף הציבורי שאמון על טיפול בדורשי העבודה והעברתם לידי גופים המונעים משיקולים כלכליים. אם אכן בכוונת הממשלה לשנות את הכשל המהותי הזה, נברך על כך. אבל בינתיים אנו רואים, שבניגוד מוחלט להצהרות, הממשלה מבקשת מהכנסת להצביע בעד הצעת חוק שמוציאה את שירות התעסוקה מהמשחק כליל".

ניצן תנעמי מעמותת "שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם: "שוב מקדמת הממשלה את אותה תכנית, אשר יוצאת מההנחה כי מחוסרי העבודה הינם 'בטלנים' ו'פרזיטים', וכי יש לדחוף אותם בכוח אל שוק העבודה. חוסר ההשקעה בהכשרות, ביצירת מקומות עבודה, ובטיפול בשוק העבודה הפוגעני, לצד מתכונת ההפרטה אשר מעבירה הון ציבורי לידיים פרטיות הפכו זה מכבר לסימן ההיכר של 'תכניות חברתיות' מבית היוצר של האוצר".

ברברה אפשטיין, מנכ"לית עמותת סנגור קהילתי: " מי שמעוניין להבטיח שילוב מוצלח של אנשים מודרים בשוק העבודה, מחויב להבטיח בחוק שירותים תומכי עבודה, ליווי מתמשך, אופק תעסוקתי ושכר המחלץ מעוני. במקום כל זה, האוצר בוחר, בצורה צינית, לשחזר תכנית שנדחתה כבר על ידי הכנסת לאחר שהוכח כי היא אינה אפקטיבית, מבלי ללמוד ולתקן את הליקויים".

 

קישורים:

עוד על תוכנית ויסקונסין לגלגוליה השונים באתר האגודה

בין מימוש לייבוש: שיטות ממשלות ישראל לצמצום השירותים החברתיים – דוח האגודה, אפריל 2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,הפרטה,זכויות חברתיות,תוכנית ויסקונסין

סגור לתגובות.