הזכות לבריאות

הרכב הוועדה המייעצת לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית לוקה בחסר

האגודה לזכויות האזרח ועמותת רופאים לזכויות אדם פנו לשרת הבריאות יעל גרמן בבקשה לבחון מחדש את הרכב הוועדה המייעצת לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, שמונתה לאחרונה. רמי אדוט, רכז הזכות לבריאות באגודה, פרופ. דני פילק מרופאים לזכויות אדם ועו"ד דבי גילד-חיו, מקדמת מדיניות באגודה טוענים בפנייה, כי הרכב הוועדה צריך לכלול נציגות משמעותית של ארגונים חברתיים המייצגים את קשת החברה הישראלית וכן ארגוני חולים ונציגים של סקטורים מקצועיים כמו אחיות או מומחים לבריאות הציבור. יותר מכל, חסרים בוועדה נציגים של קבוצות שונות בחברה שמצבן הבריאותי ונגישותן לשירותי בריאות מצויה הרחק מאחור לעומת המעמד הבינוני במרכז הארץ: תושבי פריפריה, ערבים אזרחי ישראל ועוד.

 

 

18.6.2013

 

לכבוד
ח"כ יעל גרמן
שרת הבריאות
באמצעות פקס: 02-6787662

 

הנדון: הרכב הוועדה המייעצת לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית כפי שפורסם מוטה ולוקה בחסר

 

גברתי השרה,

האגודה לזכויות האזרח ועמותת רופאים לזכויות אדם פועלות מזה שנים בחברה האזרחית כדי להבטיח ולקדם את הזכות לבריאות מתוך הבנה כי זו זכות חברתית יסודית אשר בלעדיה נשמטת הקרקע תחת זכויות אדם אחרות. כל מדינה חייבת להבטיח את הזכות לבריאות ברמה המיטבית הניתנת להשגה, באופן שוויוני מבחינת הנגישות ונטול כל הפליה לרעה. יחד עם המטה הציבורי לשוויון בבריאות – קשת רחבה של ארגונים, פעילים ומומחים – פנינו אלייך לאחרונה וביטאנו את התקווה כי תם העידן בו מומחים ובעלי אינטרסים קובעים לבדם את מתווה שירותי הבריאות ודרכו את מימוש הזכות לבריאות. טענו כי הרכב חברי וועדה ציבורית צריך לכלול נציגות משמעותית של ארגונים חברתיים המייצגים את קשת החברה הישראלית וכן (אך לא רק) ארגוני חולים. אך הרכב הוועדה כפי שפורסם בעיתונות היה מאכזב ומדאיג. אין בוועדה אפילו נציגים של סקטור מקצועי כמו אחיות או מומחים לבריאות הציבור. יותר מכל, חסרים בוועדה זו נציגים של קבוצות שונות בחברה אשר מצבם הבריאותי ונגישותם לשירותי בריאות מצויה הרחק מאחור לעומת המעמד הבינוני במרכז הארץ: תושבי פריפריה, ערבים אזרחי ישראל ועוד.

בהמשך לכך, פורסם בשבוע שעבר כי מרבית חברי הוועדה שנבחרו הביעו בעבר את תמיכתם בהכנסת שר"פ (שירות רפואי פרטי) באופן זה או אחר לבתי חולים ממשלתיים. דבר זה מעלה חשש כי המלצות הוועדה מוטות מראש וכי מראש מנחה את מרבית חבריה התפיסה לפיה יש להמשיך ולערבב בין הפרטי לציבורי למרות הנזקים הרבים שמנה מבקר המדינה בדו"ח האחרון, למרות הפגיעה בשוויון בנגישות ובזמינות לכלל תושבי ישראל, וזאת מתוך אמונה (המנוגדת לניסיון המצטבר) שניתן לפקח על הפרטי לטובת הציבור כולו.

נעיר כי העיסוק הממוקד בשר"פ עלול להסתיר סוגיות קריטיות אחרות שעלו לאחרונה בדו"ח המבקר, כגון: נזקי הבעלות של קופות חולים על בתי חולים פרטיים, נזילת משאבים מהמערכת הציבורית לפרטית דרך הביטוח המשלים, ריבוי ביטוחים פרטיים. וכמובן, צמצום פערי הבריאות – בנגישות וזמינות לשירותים ובמצב הבריאות עצמו –אשר הועמדו במרכז פעילות המשרד במסגרת 'עמודי-האש'. הפרטת והסחרת המערכת הציבורית קשורות קשר הדוק לפערים ומזינות את גידול הפערים באופנים מורכבים.

אנו מקווים בכל לבנו כי ניתן עדיין לשנות את הרכב הוועדה. אנו מבקשים כי תשקלי שוב ותמני נציגים, ובמיוחד נציגות נוספות, אשר יאזנו את התמונה, הן ביחס לייצוג קבוצות מודרות, הן ביחס לשאלת התמהיל פרטי-ציבורי והן ביחס לצמצום פערי הבריאות. אנו מבקשים כי תשיבי לנו בהקדם.

 

בכבוד רב,

 

רמי אדוט                                   פרופ. דני פילק                עו"ד דבי גילד-חיו
רכז הזכות לבריאות                    חבר עמותה                   מקדמת מדיניות
האגודה לזכויות האזרח                רופאים לזכויות אדם        האגודה לזכויות האזרח

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לבריאות,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות,ייצוג הולם,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.