הזכות לבריאות

ארגוני זכויות האדם: עדיין אפשר להציל את מערכת הבריאות הציבורית

לקראת דיון הועדה לביקורת המדינה של הכנסת מחר (5.6.2013) בעקבות דוח מבקר המדינה בנושא הפרטת מערכת הבריאות הציבורית, מפרסמות האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם נייר עמדה בנושא. המסמך קורא לנקיטה בשני צעדים דרסטיים להצלת מערכת הבריאות הציבורית:

א.      לתקן מן היסוד את שחיקת התקציב במערכת הציבורית הדוחפת אותה ואת החולים לזרועות הביטוח והשירותים הפרטיים.

ב.      לפעול לניתוק הקשרים המזיקים בין המערכות הפרטית והציבורית. יש לנתק את הקופות ובתי החולים הציבוריים מכל בעלות ומעורבות עם המערכת הפרטית ולהרחיקן זו מזו.

במסמך מוצגות המלצותיהם של חוקרי מערכת הבריאות, פרופ' דני פילק מהמחלקה פוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון ופרופ' גבי בן-נון, לשעבר סמנכ"ל כלכלה וביטוח בריאות במשרד הבריאות.

לדברי רמי אדוט, רכז הזכות לבריאות באגודה לזכויות האזרח, אשר ישתתף בדיון: "הדוח מעיד על עוצמת המערבולת של הכסף והשירות הפרטי אשר סוחפת בשנים האחרונות את המוסדות הציבוריים המרכזיים – קופות חולים ובתי חולים. הביטוח והשירות הפרטי, במיוחד כשהם פועלים מתוך המערכת הציבורית, מעצימים את החרדות של המעמד הבינוני וגורמים לו לאבד אמון במערכת הציבורית עצמה. זו הרי אמורה לשמור עליו ולממש את זכותו לבריאות ללא כל תלות ביכולתו הכלכלית או בקשריו החברתיים. מבקר המדינה נגע בסכנה החמורה ביותר לפניה ניצבת מערכת הבריאות ולצידה כל תפיסת הביטוח הסוציאלי. המבקר הדגים את הנזקים למרות המחסור בנתונים אולם נמנע מהוצאת המסקנות המתבקשות, קרי שיש לנתק את הקשרים הענפים שצמחו בין הציבורי מהפרטי."

נייר העמדה של האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.