זכויות תושבי ירושלים המזרחית

האגודה מזכירה: אסור למשטרה להיכנס לבית ספר לשם מעצר תלמידים

אילוסטרציה. צילום: מחמוד קראעיןאילוסטרציה. צילום: מחמוד קראעין

האגודה לזכויות האזרח פנתה למנהלת מינהל החינוך בעיריית ירושלים ולמנכ"לית משרד החינוך בעקבות ניסיון של משטרת ירושלים ומשמר הגבול להיכנס לבית ספר בראס אלעמוד במטרה לעצור תלמידים. בפנייה מזכירה עו"ד נסרין עליאן את הוראות החוק בעניין הוצאת קטינים ממקום שהותם לצורך חקירה, ומדגישה את ההשפעה המזיקה של כניסת כוחות משטרה לתוך בית ספר.

להלן הפניה. לתשובת המשטרה לחצו כאן.

 

‏03 מרץ 2013

לכבוד

מר משה (קינלי) טור-פז
מנהל מנח"י
עיריית ירושלים

 

גב' דלית שטאובר
מנכ"לית משרד החינוך
ירושלים


הנדון: ניסיונות מעצר קטינים בבתי ספר בירושלים המזרחית בניגוד להוראות חוק הנוער

1. ביום רביעי ה-27.2.13 בשעה 8:00 בבוקר ניסתה משטרת ירושלים בליווי משמר הגבול, להיכנס לשטח בית הספר סילואן ראס אלעמוד לבנים, במטרה לעצור תלמידים. מנהל בית הספר, אשר הבחין בכך, עצר בעדם ויידע ישירות את גב' לארה מובארקי, סגנית מנח"י לענייני מזרח ירושלים, וכן את השוטר הקהילתי בתחנת שלם האחראית על האזור. רק לאחר דין ודברים נעצרו השוטרים בכניסה לבית הספר ולא נכנסו אליו לביצוע המעצרים.

2. זו לא הפעם הראשונה בחודשים האחרונים שבה מנסים שוטרי משטרת ירושלים להיכנס למתחם בית הספר בראס אלעמוד במטרה לעצור קטינים, דבר המנוגד לחוק. מתחילת שנת הלימודים הנוכחית ידוע לנו על שלושה מקרים שבהם נכנסה המשטרה לתוך בתי הספר למעצר ילדים.

3. סעיף 9 ב.(ג) לחוק הנוער (שפיטה ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971, מסדיר את אופן הוצאתו של קטין ממקום שהותו לצורך חקירה, ובכללו גם מבית ספר. בשל ההשלכות הקשות, החברתיות והנפשיות, שיש למגע של קטינים  עם אנשי משטרה, מחייב החוק לבדוק אפשרות  לחקור את הקטין במקום שהותו כחלופה ראשונה; ובמידה והנסיבות מחייבות את הוצאתו מבית הספר לתחנת משטרה, יש צורך פנייה למנהל המקום, התייעצות עם עובד חינוך, הסבר לקטין את סיבת הוצאתו, ולווי הילד למשטרה בעובד חינוך או אדם המוכר לו.

4. לא בכדי טרח המחוקק והסדיר בחקיקה ראשית את דפוסי חקירתם ומעצרם של קטינים עדים וקטינים החשודים בפלילים. פריצה פתאומית של כוחות משטרה ומג"ב גדולים אל תוך כותלי בית הספר, כשהם חמושים בכלי נשק, ללא פניה מוקדמת למנהל בית הספר מנוגדת להוראות החוק וגורמת לתחושת פחד מתמידה של התלמידים בתוך בתי הספר, לחוסר ריכוז מוחלט, ולאווירה מאיימת שמלווה את התלמידים בזמן האירוע וזמן רב אחריו. התנהלות המשטרה בבתי הספר בירושלים המזרחית משרה אווירה עכורה בבתי הספר  לזמן ממושך, ופוגעת קשות בביטחון האישי של התלמידים וביכולתם האפקטיבית למימוש זכותם החוקתית לחינוך.

כל אשר נעשה בתוך כותלי בתי הספר בירושלים הינו באחריותם ובפיקוחם של משרד החינוך ומנח"י. אשר על כן אנו פונים אליכם בבקשה כי תפעלו בדחיפות כדי לעצור את התופעה לאלתר ולהבטיח שפריצת אנשי משטרה למוסדות חינוך בירושלים המזרחית לא תישנה.

 

בכבוד רב,

נסרין עליאן, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.