חופש הביטוי

רוצים להפגין נגד העירייה? תבקשו ממנה אישור

הפגנת התושבים בכיכר ספרא. צילום: נאסר כטאבהפגנת התושבים בכיכר ספרא. צילום: נאסר כטאב

תושבי בית צפאפא שבירושלים, המובילים בחודשים האחרונים מחאה ציבורית נגד סלילת כביש מהיר בתוך שכונתם, גילו לאחרונה כי ההפגנות שברצונם לקיים מצריכות אישור מעירייה – שנגדה הם מפגינים. האגודה לזכויות האזרח: הדרישה לקבל אישור מהעירייה בלתי חוקית.

 

משטרת ירושלים הודיעה לפעילים מבית צפאפא, שביקשו לקבל רישיון לקיום הפגנה בכיכר ספרא, כי הכיכר היא בבעלות העירייה, ועל כן, לדברי המשטרה, על מארגני ההפגנה לפנות לעירייה לקבלת אישור להפגנה המתוכננת – המכוונת, בין היתר, נגד העירייה. התנהלות זו של המשטרה עומדת בניגוד לחוק, שקובע כי המשטרה היא הסמכות היחידה להתיר קיום הפגנות, ואין בסמכות הרשות המקומית לסרב או להתנות תנאים לקיום הפגנות במרחב הציבורי.

ההפגנה בכיכר ספרא נועדה ללחוץ על עיריית ירושלים ומשרד התחבורה להפסיק סלילה של כביש מהיר, ובו שלושה נתיבים בכל כיוון, בלב השכונה. המקטע של כביש 4 שייחצה את בית צפאפא מהווה המשך של כביש בגין ומחבר אותו ליציאה הדרומית של ירושלים לכיוון כביש המנהרות וגוש עציון. מחאת התושבים בחודשים האחרונים דורשת את צמצום היקף הכביש הענק ופגיעתו הצפויה בתושבים.

במכתבים ששלחו עו"ד שרונה אליהו חי ועו"ד נסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי של עיריית ירושלים ולמשטרת מחוז ירושלים הובהר, כי על פי החוק וכן לפי הנחיה מפורשת של היועץ המשפטי למשטרה, הסמכות לרישוי הפגנות נמצאת בידי משטרת ישראל ובידיה בלבד, ולפיכך אין לעיריית ירושלים כל סמכות חוקית להתנות הפגנות באישורה מראש. בנוסף, עיריית ירושלים הודיעה מפורשות לפעילי בית צפאפא כי "ללא אישור משטרה ההפגנה לא מאושרת" –  אף שמדובר במשמרת מחאה אשר על פי החוק אינה דורשת כלל  רישיון מטעם המשטרה.

עו"ד נסרין עליאן: "החוק קובע במפורש שהגורם היחיד שאליו יש לפנות לצורך קיום הפגנה – במידה שבכלל מדובר בהפגנה המצריכה רישיון – הוא המשטרה, שתפקידה לדאוג לכך שההפגנה לא תשבש את הסדר הציבורי מעבר לנסבל. מעורבות של הפוליטיקה המקומית ברישיון להפגנות היא מתכון בטוח לפגיעה בחופש הביטוי".

פניית האגודה לזכויות האזרח לעיריית ירושלים

פניית האגודה לזכויות האזרח למשטרת ירושלים

פניית האגודה לעיריית ירושלים – הודעה על קיום הפגנה בכיכר ספרא

תשובת עיריית ירושלים

תשובת האגודה לתשובת העירייה

תשובת היועץ המשפטי של מחוז ירושלים במשטרה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות אזרחיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש הביטוי

סגור לתגובות.