מבקשי מקלט ופליטים

ארגוני זכויות אדם: דוח ועדת סופר – מתלהם, בלתי מקצועי ובלתי אחראי

צילום: תום רביבצילום: תום רביב

א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל / האגודה לזכויות האזרח בישראל / מוקד סיוע לעובדים זרים / קו לעובד / רופאים לזכויות אדם / ARDC – המרכז לקידום פליטים אפריקאיים

לרגל סיום כהונתו כשר הפנים החליט אלי ישי להציג דוח שהזמין וקיבל, אשר ייתן רוח גבית למדיניותו החשוכה כלפי מבקשי המקלט בישראל. לא בכדי מינה השר ישי את הפרופ' ארנון סופר למשימה – הוא ידע את אשר יקבל בסופה. לצערנו, הדוח עמוס בקביעות שאינן מבוססות על עובדות וניכר כי הוועדה כלל לא בחנה דרכי פעולה שונות לפתרון המצב הנוכחי. התוצאה היא דוח מתלהם, בלתי מקצועי ובלתי אחראי.

מקריאת הדוח נראה שחברי הוועדה כלל לא ראו לנגד עיניהם אנשים הזקוקים להגנה אלא אויבי ציבור. במקום להמליץ לפתח מנגנון מקלט הוגן ויעיל, הדוח מציע למעשה לאמץ את המדיניות הנוכחית, המעניקה לממשלה בין השאר סמכות משפטית לכלוא את מבקשי המקלט כאמצעי הרתעה לאחרים וכדרך להרחיקם מהציבור. זאת למרות שכליאתם של מי שחוו שבי, עינויים, אונס והתעללות היא התאכזרות לשמה, אינה מידתית ואינה הכרחית.

ישראל היא המדינה המערבית היחידה שאין לה מנגנון הוגן ויעיל לבחינת בקשות מקלט. למעשה, ישראל נמנעת מבחינת בקשות מקלט של אריתראים ושל סודנים, שהם למעלה מ-90 אחוזים ממבקשי המקלט בישראל. רבים מהם מוחזקים בכלא ללא אופק לשחרורם, ורבים אחרים שוהים בישראל כשצווי גירוש שאינם בני ביצוע תלויים נגדם. העסקתם בישראל מיוסדת על הסדר איסור העסקה, שאינו נאכף נגד מעסיקים. מדיניות ממשלתית זו, המונעת ממבקשי המקלט אפשרויות תעסוקה סבירות, כמו גם נגישות לדיור, לשירותי בריאות, לשירותי רווחה ולהשכלה, דוחקת אותם לעוני ולמצוקה. כתוצאה מכך, נוצרו ריכוזים של מבקשי מקלט באזורים מוחלשים, שבהם מבקשי המקלט יכולים להרשות לעצמם למצוא מחסה. הצטופפותם במקומות אלה מוסיפה על המצוקה השוררת בהם ממילא, והמצב הפך לבלתי נסבל. למרות כל זאת, ממשלת ישראל אינה נרתעת מהסתה נגד אוכלוסיית מבקשי המקלט, ומהטלת האשם בהתדרדרות המצב על כתפיהם. דוח ועדת סופר אף מבקש להחריף מדיניות זו ולהצר צעדיהם ואף להעניש את המבקשים לסייע למבקשי המקלט.

מדובר בדוח המקדם מדיניות שהוכיחה את עצמה שוב ושוב ככזו שרק מחמירה את המצב ומבודדת את ישראל משאר העולם. מדיניות המבוססת על שנאת זרים שכל כולה הפרת זכויות אדם הפוגעת הן במבקשי המקלט והן בציבור הישראלי, במיוחד באזורים בהם מתגוררים מבקשי המקלט. אנו תקווה, כי הממשלה החדשה תשכיל להבין כי במקום להשקיע סכומי עתק במתקני כליאה, יש להשקיע במנגנון לבחינת בקשות המקלט של האריתראים והסודנים, בהקניית זכויות למי שזכאים למקלט ובשיפור תשתיות באזורים מוחלשים.

 

קישורים:

דוח ועדת סופר

עוד על המדיניות כלפי פליטים ומבקשי מקלט, מתוך דוח האגודה "זכויות האדם בישראל – תמונת מצב 2012"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.