בג"ץ סרב להכריע לגבי שלילת זכויותיה הפרלמנטריות של ח"כ זועבי

הכנסת. צילום: איציק אדריהכנסת. צילום: איציק אדרי

בית המשפט החליט למחוק את העתירה שהגישה ח"כ חנין זועבי יחד עם עדאלה והאגודה לזכויות האזרח

 

הרכב מורחב של שבעה שופטי בג"ץ מחק אתמול (13.2.2013) את העתירה שהגישה ח"כ חנין זועבי, יחד עם הארגונים עדאלה והאגודה לזכויות האזרח, נגד החלטת הכנסת היוצאת לשלול את זכויותיה הפרלמנטאריות בעקבות התבטאויותיה במהלך המשט לעזה במאי 2010.

הנימוק למחיקת העתירה היה כי "מעת שהכנסת ה-18 סיימה את תפקידה אין עוד כל נפקות להחלטה […] לשלול זכויות מסוימות מחברת הכנסת זועבי", וכי אין הצדקה לכך "שבית משפט זה יקדיש את משאביו המוגבלים לבחינה של שאלה תיאורטית".

מעדאלה והאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה כי "בג"ץ סיים לשמוע את הטיעונים בעתירה חודשים לפני שהוחלט על הקדמת הבחירות בישראל, ואם הייתה מתקבלת החלטה בזמן, היה ביכולתו למנוע צעד בלתי חוקי ובלתי דמוקרטי שכל כולו ביטוי לעריצות הרוב."

הזכויות שנשללו מח"כ זועבי היו זכויות הנוגעות ליציאה מן הארץ וכניסה לכל מקום בארץ; שלילת דרכונה הדיפלומטי ושלילת זכויותיה לכיסוי הוצאות משפטיות. בעתירה שהוגשה לבג"ץ בנובמבר 2010 טענו עורכי הדין חסן ג'בארין מעדאלה ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח כי שלילת זכויותיה של זועבי יצרה תקדים מסוכן, המאפשר לנציגי הרוב בכנסת "להעניש" ח"כים בשל עמדותיהם הפוליטיות, בניגוד לתכלית העיקרית של החסינות – הגנה על חופש הפעולה הפוליטי של כלל נציגי הכנסת, באופן שווה. התקדים הזה עלול לקעקע את הזכות לחופש ביטוי פוליטי והזכות לשוויון של נציגי המיעוט, והמיעוט הלאומי בפרט. עוד טענו העותרים כי הכנסת פעלה מתוך הנחה משפטית מוטעית, כאילו החסינות העניינית לא נועדה להגן על פעילותו של חבר הכנסת מפני הכנסת עצמה, אלא רק מפני הרשות המבצעת.

בג"ץ 8148/10

פסק הדין

עוד על  העתירה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,חופש הביטוי,עוד

סגור לתגובות.