הכנסת מנסה להעביר חוק שפוגע בזכויות אדם ללא דיון ציבורי

האגודה לזכויות האזרח ועמותת איתך-מעכי פנו ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות: "לאוכלוסיות המוחלשות אין חמישה עשר לוביסטים שעומדים לרשותן. הלוביסטים שלהן הם הארגונים החברתיים, ואותנו התעקשו להשאיר מחוץ לתמונה"

 

 

האגודה לזכויות האזרח ואיתך-מעכי פנו היום (12.10.10) בדחיפות ליו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין, וליו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ, במחאה על הליך חקיקת חוק בעל השלכות קשות על זכויות האדם, שהתנהל ברובו הגדול "מאחורי הקלעים" ללא שיתוף נציגי הציבור.

חוק ההונאות בביטוח הלאומי מעגן שורה של סנקציות חריפות נגד מי שהורשעו במסירת מידע כוזב לביטוח הלאומי. הצעת החוק קובעת, בין השאר, הליכים פליליים נגד מי שמסרו דיווח באיחור או דיווחים שגויים כתוצאה מטעויות, ואף בגין איחור או טעות במסירת מידע שכלל איננו רלוונטי לזכאות לקצבה.

אתמול (11.10.10), במהלך הדיון בראשון בחוק, נחשפה לראשונה גרסתו הנוכחית, שהינה שונה באופן משמעותי מגרסאות קודמות שפורסמו. במכתב מציינות נציגות הארגונים כי מאופן התנהלות הדיון והשינויים המפתיעים בנוסח הצעת החוק, עולה חושש כי הממשלה מפעילה על הח"כים לחץ מסיבי ובלתי ראוי לסיים במהירות את תהליך החקיקה, תוך שימוש ב"איום" להוציא את הטיפול בחוק מידי הוועדה. התוצאה הסופית היא קיום הדיונים ללא שיתוף נציגי הציבור.

לדברי עו"ד אשרת מימון מהאגודה לזכויות האזרח: "הצעת החוק הזו מאיימת להטיל סנקציות פליליות על אוכלוסייה מוחלשת במיוחד: זקנים, עניים, חד הוריות, אנשים עם מוגבלויות ועוד. לאוכלוסיות האלו אין חמישה עשר לוביסטים שיעמדו לשירותן. הלוביסטים שלהן הם הארגונים החברתיים, ואותנו התעקשו להשאיר מחוץ לתמונה".

עו"ד קרן שמש-פרלמוטר, מנכ"לית "איתך-מעכי": הממשלה ניסתה לשלב את הצעת החוק הבעייתית הזו בחוק ההסדרים ונבלמה על ידי הכנסת. כמעט שנה לאחר מכן, היא מנסה לקדם את אותה הצעת חוק באמצעות פרקטיקות שבדומה לחוק ההסדרים, כוללות לחצים רבים מאחורי הקלעים על הכנסת ללא שיתוף של הציבור הרחב".

להלן פניית הארגונים.

‏12 באוקטובר 2010

לכבוד
ח"כ ראובן ריבלין
יו"ר הכנסת
הכנסת ירושלים

לכבוד
ח"כ חיים כץ
יו"ר ועדת העבודה
הכנסת ירושלים

דחוף

שלום רב,

הנדון: הצ"ח הונאות במל"ל – פגם בהליך החקיקה

1. אנו מבקשים להסב תשומת לבכם לפגם באופן ניהול הליך החקיקה של הצ"ח הונאות במל"ל, ולבקשכם לפעול לטיפול פגם זה ולקיומו של הליך חקיקה ראוי וצודק.

2. הצ"ח האמורה, בנוסחה האחרון, הובאה לדיון פתוח לציבור לראשונה בוועדת העבודה ביום 11.10.10. הנוסח המוצע לדיון הונח לראשונה בעת הדיון, מעודכן ושונה מהנוסח שפורסם לפני מועד זה, שהתקבל כנראה אחרי מו"מ שהתנהל מאחרי הקלעים בין נציגי הממשלה ומשרדי הממשלה השונים, לבין הח"כים חברי הוועדה.

3. בדיון עצמו התקיים דין ודברים, ולמעשה מעיין מו"מ בין הצדדים האמורים לעיל, במטרה להגיע לנוסח מוסכם. האווירה והרושם, ליושב מן הצד, היתה שיש לחץ מסיבי על הוועדה לקדם את החקיקה בדחיפות רבה, מטעמים שלא הוסברו לציבור. נראה, כי הממשלה מפעילה לחץ בלתי ראוי על הכנסת, תוך איום כי תפעל להעברת הדיון לוועדה אחרת, ולהשבת הסעיפים לחוק ההסדרים השנה, אחרי שהוצאו ממנו בחוק ההסדרים האחרון. זאת, למרות שהח"כים בוועדת העבודה, באופן ענייני ועמוק, מתקשים לאשר חקיקה מרחיקת לכת כזו.

4. הקושי נובע מכך שבמהלך הדיון, לא ניתן לציבור, בעצמו ו/או ע"י ארגונים שמייצגים את האינטרסים שלו, להביע עמדה, להתייחס להצ"ח בכלל, או לנוסח החדש שהוצע. ובודאי שלא ניתן זמן ללמוד לעומק את ההצעה החדשה או את ההסכמות בין הצדדים האמורים לעיל, ולהתייחס ולהביע דעה לגביהם.

5. באותו יום ממש, כבר הוסף לסדר היום של הוועדה דיון נוסף בנושא שנקבע ליום רביעי בבוקר. ויודגש, כי נקבע דיון של שעה אחת בלבד. ברור כי אף אם יפורסם היום נוסח מתוקן של הצ"ח, אין בכך כדי לאפשר לציבור ללמוד אותו ולהגיש עמדתו המסודרת לגביו, ואין בפרק הזמן שנקבע לדיון כדי לאפשר לו להשתתף כראוי בדיון.

6. מעבר לכך, ברור שאחרי שיובא נוסח מוסכם (גם אם מתוך לחץ ופשרה) ע"י הממשלה והח"כים, כל שיתוף של הציבור בדיון, אם בכלל יתקיים כזה, יהיה בבחינת לצאת ידי חובה, באשר המו"מ בין הצדדים הקובעים כבר נסגר ואף אחד מהצדדים לא יוכל לסגת מההסכמות כדי לא לפגוע בהסכם הכולל ביניהם.

7. יש לזכור, כי מעבר לכך שהציבור ו/או הארגונים שמייצגים אותו, מביאים אל השולחן את הזווית הנקייה של האינטרס הציבורי, הרי שהידע והניסיון של הציבור בעצמו ושל מי שמצוי איתו בקשר רציף, הוא ידע חשוב שיש להבטיח שיובא בפני מקבלי ההחלטות והמחוקקים עת הם מקדמים חקיקה שיש בה כדי להשפיע על גורלו של הציבור, ובמיוחד של הציבור המוחלש ביותר בישראל. זאת ועוד, חשיבותו של עקרון ההשתתפות של הציבור בהליכי החקיקה, אינה מוטלת בספק.

8. חשוב לזכור כי הצ"ח עוסקת בזכויות היסוד של אוכלוסיה מוחלשת במיוחד: זקנים, עניים, חד הוריות, אנשים עם מוגבלות, אנשים סיעודיים, שללא כל הליך בירור פתוח לציבור, מבקשת להטיל עליהם סנקציה פלילית ובצדה ענישה חמורה רק על אי עדכון פרטים. לפיכך, יש להבטיח באופן מיוחד שחקיקה לגביהם לא תפגע בזכויותיהם ותבטיח הגנה עליהם.

9. לסיום יצוין, כי על פניה ומבלי שהיה בידינו זמן מספיק להעמיק וללמוד כנדרש את הנושא, יש בנוסח הצ"ח שהוצג אתמול בוועדה כשלים שונים לכאורה, שכאמור אין לציבור הזדמנות להביאם לידיעת הוועדה ולדיון בה. בין השאר – בניגוד לנאמר פעם אחר פעם במהלך ישיבת הוועדה אתמול, על פניו מוסיפה ומופיעה הסנקציה הפלילית בחקיקה. הסנקציה הפלילית רחבה, ואף אינה תלויה בכל כוונת זדון של אי מוסר המידע. כל טעות, חוסר תשומת לב, של מי מהאוכלוסייה המוחלשת ביותר בישראל, מגיעה לכדי עבירה פלילית.

10. דוגמאות נוספות לכשלים שעולים לכאורה מעיון קצר ומהיר בהצעת החוק המצריכות בדיקה ודיון מעמיקים: לא ברור מדוע אדם שזכאי לקצבת זקנה, שאינה תלויה כלל בהכנסות, צריך לדווח על הכנסותיו אחרת הוא חשוף לסנקציה פלילית; לא ברור מדוע זכאי שלא דיווח על פרטים שאינם משפיעים על הזכאות לקבל קיצבה, נתון לסנקציה פלילית. כמו למשל במקרה של אי עדכון כתובת מגורים; לא ברור איך נקבע היחס בין הסכום שהתקבל ביתר לבין הקנס הקבוע בחוק העונשין. על פניו נראה כי אין יחס מידתי. למשל, זכאי שיקבל תשלום יתר בסך 4000 ש"ח יהיה נתון לקנס של למעלה מ-14,000 ש"ח, בנוסף להחזרת הסכום שקיבל ביתר; וכיו"ב.

11. אנו קוראים לכם, לקיים דיון מעמיק ויסודי בהצעת החוק האמורה, על כל סעיפיה ופרטיה, תוך שיתוף אמיתי של הציבור בהליך באופן שיוכל להכיר הנוסח העומד לדיון מבעוד מועד, להכין התייחסות מעמיקה ולהציגה באופן מפורט לחברי הוועדה.

בכבוד רב,

דבי גילד-חיו, עו"ד
האגודה לזכויות האזרח

אשרת מימון, עו"ד
האגודה לזכויות האזרח

קרן שמש-פרלמוטר, עו"ד
איתך-מעכי

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,קצבאות קיום

סגור לתגובות.