הזכות לפרטיות

פסק דין בעניינכם התפרסם באינטרנט תוך חשיפת מידע אישי רגיש?

CC BY: DonkeyHoteyCC BY: DonkeyHotey

זה הזמן לפנות למשרד המשפטים ולהתלונן!

 

ועדה שמונתה במשרד המשפטים בוחנת בימים אלה את "מכלול השאלות הקשורות באזכורם של פרטים מזהים בפסקי דין ובהחלטות של בתי המשפט, בהתחשב בפרסומם של מסמכים אלו במאגרים משפטיים ובאתרי אינטרנט." הוועדה, בראשותו של השופט העליון (בדימוס) יצחק אנגלרד מזמינה את הציבור לפנות אליה ולהתייחס לנושא.

מוקד פניות הציבור של האגודה לזכויות האזרח קיבל במהלך השנים האחרונות תלונות רבות על פגיעה בפרטיות שנגרמת כתוצאה מפרסום פסקי דין ברשת האינטרנט ובמאגרים משפטיים.

פסקי הדין מתפרסמים מכוח עיקרון פומביות המשפט. פומביות המשפט היא ערך חשוב במדינה דמוקרטית, ונועד בראש וראשונה להבטיח את שקיפות ההליך השיפוטי, את תקינותו ואת אמון הציבור במערכת המשפט. בחוק בתי המשפט נקבעו חריגים לעיקרון פומביות המשפט, חריגים שמאפשרים להימנע מפרסום פרטים מזהים של צדדים למשפט בנסיבות שונות ובכלל זה "פגיעה חמורה בפרטיות". אבל התפתחותה של רשת האינטרנט חוללה מהפכה בכל הנוגע להפצת מידע והגדילה בצורה חסרת תקדים את החשיפה של פסקי הדין. כתוצאה מכך התעצמה הפגיעה בפרטיות של המתדיינים בבתי המשפט. כך למשל, אישה שהגישה תביעה לפיצוי בשל נזקים שנגרמו לה בתאונת דרכים נחרדה לגלות ברשת האינטרנט את פסק הדין שניתן בעניינה. פסק הדין כלל נתונים מפורטים על מצבה הבריאותי – הגופני והנפשי, על יחסיה עם בני משפחתה ואפילו על חלומותיה ומאוויה האינטימיים. האגודה לזכויות האזרח הצטרפה אליה בפניה לבית המשפט. בית המשפט קיבל את בקשתה והורה להשמיט מפסק הדין בעניינה את פרטיה המזהים.

לנוכח התרבות מקרים דומים החליטו כאמור הנהלת בתי המשפט ומשרד המשפטים לקיים דיון מעמיק בנושא. לצורך כך מונתה ועדה בראשותו של השופט בדימוס יצחק אנגלרד. במסגרת עבודתה פונה עתה הוועדה לציבור ומבקשת את התייחסותו לעניין זה. ניתן לפנות עד ליום 4.3.2013 אל הכתובת: הנהלת בתי המשפט, הלשכה המשפטית רח' כנפי נשרים 22, ירושלים 95464.

האגודה לזכויות האזרח ממליצה לכל מי שפנה אליה בעבר בעניין זה ולכל אדם שסבל מפגיעה בפרטיותו כתוצאה מפרסום פסקי דין ברשת האינטרנט להיענות להזמנה ולהעביר לוועדה את סיפורו ואת עמדתו.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.