התניה של מתן הודעת לידת חי בתשלום חובות למוסד הרפואי

אילוסטרציהPhoto by fviggiani at Morguefile.com

האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם פנו למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, בבקשה לעגן בנוהל את חובתם של בתי החולים להעניק ליולדות הודעת לידת חי עם שחרורן מבית החולים, ואת האיסור להתנות זאת בתשלום חובות למוסדות הרפואיים. הודעת לידת חי היא מסמך שאמורים בתי החולים להעניק להורים כהוכחה לכך שהגיח לעולם אדם בעל זהות וקשרי משפחה, על שלל ההשלכות המעשיות שיש לכך.

עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח וגיא ידין עברון מרופאים לזכויות אדם כתבו את הפנייה בעקבות עשרות תלונות שהגיעו אלינו ולארגונים נוספים על בתי חולים המחזיקים את הודעת לידת החי כ"בת ערובה" לתשלום חובות ההורים למוסד, למרות הנחיות האוסרות על כך. התופעה רווחת בעיקר כלפי מבקשי מקלט, מהגרים וחסרי מעמד.

פרופ' גמזו השיב כי אם אכן לא קיימת הנחיה ברורה בעניין, הוא יפעל להוציא הנחיה כזו.

להלן פניית האגודה.
 

 
עדכון, 7.7.2013: משרד הבריאות פרסם נוהל שכותרתו "איסור התניית מסירת הודעת לידת חי בתשלום חוב כספי".
 

 

                                    7 בינואר 2013

 
לכבוד
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל
משרד הבריאות
רח' בן טבאי 2
ירושלים
בדואר רשום
ובפקס:  02-5655966
 
שלום רב,
 

הנדון: ריענון ההנחיות בענין חובת מסירת הודעת לידת חי על ידי בתי החולים

 
אנו פונים אליך בבקשה שתוציא הנחיה ברורה למנהלי בתי החולים ולחדרי הקבלה בבתי היולדות בדבר חובתם למסור העתק של הודעת לידת חי לידי ההורים במועד שחרורם מבית החולים, וכן בדבר חובתם החוקית להעביר הודעה זו לרשות האוכלוסין וההגירה בתוך עשרה ימים ממועד הלידה. עוד נבקשך, כי יפורסם חוזר של מינהל הרפואה, הקובע מפורשות איסור על התניית מסירתה של הודעת לידת חי בתשלום חובות כספיים. הנחיה ונוהל אלו נדרשים מאחר וכמה בתי חולים בישראל עדיין נוקטים בפרקטיקה המצערת של התנית מסירת ההודעה להורים בסילוק חובם לבית החולים, דבר המתבצע בחוסר סמכות ובניגוד לחוזרי מנכ"ל ולנהלים, תוך פגיעה בזכויותיהם הבסיסיות של היילודים ובהן ביטוח בריאות, והכל כמפורט להלן:

1. התניית מסירת הודעת לידת חי להורים בהסדרת חובות לבית החולים, ואי העברתה למשרד הפנים בסמוך ללידה, מנוגדות לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק"), להנחיות משרד הבריאות ולנהלי משרד הפנים. למרות זאת, הצטברו בעמותת רופאים לזכויות אדם ובאגודה לזכויות האזרח עשרות תלונות על בתי חולים שונים, המעידות על כך שהתניית מסירת ההודעה בתשלום עבור האשפוז והלידה הנה דפוס פעולה שכיח.

2. כך, למשל, באחד המקרים שבו טיפלנו לאחרונה, סירב בית החולים הדסה עין כרם למסור תעודה זו למר א' מ', אזרח ישראלי, ולרעייתו גב' ת' מ', אזרחית רומניה, אשר בנם ת' נולד בהדסה ב——- 2012. בית החולים הצדיק את סירובו בכך שההורים לא הסדירו את התשלום עבור הלידה. פנייה מפורטת של האגודה לזכויות האזרח למנהל בית החולים, ד"ר יובל וייס, בדרישה כי התעודה תימסר מיד להורים, הניבה תשובה לקונית לפיה יש להורים חובות. נציב פניות הציבור של בית החולים, מר שמעון לזר, אישר כי הדסה עין כרם מתנה את מסירת הודעת לידת החי בהסדרת תשלום עבור הלידה.

מצ"ב התכתבות האגודה עם מנהל בית החולים הדסה עין כרם ונציב פניות הציבור בו.

3. אם לא די בכך, בית החולים אף לא העביר במועד הודעת לידת חי לרשות האוכלוסין וההגירה, וזאת בניגוד להוראות החוק, הקובעות כי על בית החולים לעשות זאת תוך 10 ימים ממועד הלידה. על כן, כשהגיעו מר וגב' מ' לרשום את בנם במרשם האוכלוסין בלשכת פתח תקווה בסמוך לאחר הלידה, נאמר להם כי לא ניתן להתחיל בהליך רישומו בשל היעדר התעודה. בבירור שערכנו עם בית החולים התברר כי הודעת לידת החי הועברה לרשות האוכלוסין רק במהלך ספטמבר 2012, כשלושה חודשים לאחר הלידה, ולא מן הנמנע כי הדבר נעשה רק בעקבות התערבותנו.

מצ"ב מכתבה של ראש לשכת האוכלוסין בפתח תקווה מיום ה-15.8.2012, לפיו בית החולים לא העביר לרשות הודעת לידת חי, והתכתבויותינו בנושא עם נציב פניות הציבור בהדסה.

4. במקרה אחר, סירב המרכז הרפואי סוראסקי בתל אביב למסור תעודת לידת חי להוריו של התינוק מ' פ' אשר נולד בו ב——– 2012. גם הפעם נאמר לאמו, גב' ח' ב', תושבת ארעית שהגיעה לישראל כמבקשת מקלט מסודן, ולבן זוגה, כי לא יקבלו את הודעת לידת החי עד שלא יסדירו את התשלום עבור הלידה. גם לאחר הסדרת התשלום על ידי המוסד לביטוח לאומי, סירב  בית החולים למסור להורים את התעודה בשל חוב קודם שהיה להם למוסד בשל אשפוז בתם הבכורה בשנת 2008. ביקורים נוספים של האם בבית החולים לקבלת ההודעה, שבהם אף שילמה חלק מחובה, לא הועילו, והיא טורטרה בלך ושוב ובתירוצים שונים ומשונים כגון "התעודה עוד לא מוכנה".  נסיונותיה של עמותת רופאים לזכויות אדם לפתור את המקרה לא הועילו, ועד היום, למעלה מארבעה חודשים לאחר הולדתו של מ' פ', לא קיבלה אמו את הודעת לידת החי מבית החולים.

5. מקרה זה מהווה רק דוגמה אחת מני רבות לפניות המגיעות אל העמותה מנשים שילדו בבית היולדות ליס, המתלוננות על התנית מסירת הודעת לידת החי בתשלום עבור הלידה, למרות שבית החולים חוזר וטוען כי אין הוא מתנה מסירת הודעת לידת חי בהסדרת חובות. נציין, כי אף אם חלק מהמקרים נפתר פרטנית בעקבות פניות שלנו, כפי שאכן קרה לאחרונה, יולדות אינן אמורות להסתייע בארגוני זכויות אדם לצורך קבלת התעודה, ולעתים תכופות גם פניותיהם של הארגונים לבית החולים לא הועילו.

6. גם בתי חולים בצפון הארץ לא השכילו להפנים את הוראות החוק, הנהלים וחוזרי מנכ"ל משרד הבריאות. כך, המרכז הרפואי בני ציון בחיפה מסרב עד היום להעביר תעודת לידת חי להוריו של התינוק מ' ג', שנולד בו ב—— 2012, ומתנה זאת בכיסוי הוצאות הלידה. לדברי ההורים, במקרה זה נאמר להם עוד לפני הלידה כי הם לא יקבלו את התעודה אם לא יסדירו את חובם למוסד. תלונות דומות הגיעו לרופאים לזכויות אדם גם מנשים שילדו בבתי החולים ברזילי, שיבא, לניאדו וסורוקה.

7. כאמור, אי מסירת הודעת לידת חי לידי ההורים ואי העברתה לרשות האוכלוסין סמוך ללידה נעשות בחוסר סמכות, וסותרות את החוק, הנחיות משרד הבריאות ונהלי משרד הפנים:

איסור על התניית מסירת הודעת לידת חי להורים בתשלום עבור הלידה:

8. מהנחיות משרד הבריאות עולה, כי אין להתנות מסירת הודעת לידת חי בתשלום חוב כספי. חוזר מס. 29/2006 של מינהל הרפואה של משרד הבריאות קובע, כי "אין להתנות מתן מכתב שחרור מאישפוז מבית חולים בתשלום חוב כספי. הנחיה זו חלה לגבי כל סוגי האישפוז ובכלל זה, אישפוז יולדת ויילוד". במענה לפנייתנו, הבהירה נציבות קבילות הציבור של משרד הבריאות כי הנחייה זו כוללת גם את הודעת לידת החי.

מצ"ב תשובתה של עו"ד דוניא אגבריה, עוזרת ראשית לנציבת הקבילות לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, מיום 17.10.12.

גם נהלי קבלה ושחרור בבתי חולים כלליים (חוזר מנהל רפואה מס'  28/11) קובעים כי "חל איסור לעכב שחרור מטופל או מסמכים רשמיים כ'ערבון' לתשלום עבור האשפוז" (ס' 4.1 לחוזר).

חובת העברת הודעת לידת חי לרשות האוכלוסין:

9. ס' 6 לחוק מרשם האוכלוסין, תשכ"ה-1965, קובע את חובתו של בית החולים שבו מתבצעת הלידה למסור לרשות האוכלוסין הודעה על כל לידה שאירעה בבית החולים תוך 10 ימים מהלידה: "הודעה על לידה שאירעה בישראל תימסר לפקיד רישום תוך עשרה ימים; ההודעה תימסר על ידי האחראי על המוסד שבו ארעה הלידה".

10. חובה זו עוגנה ב'נוהל הטיפול לרישום נולדים בישראל והכללת הזכאים לכך במרשם האוכלוסין' (2.2.0008, להלן 'הנוהל'). ברקע לנוהל נקבע כי "סעיף 6 לחוק מרשם האוכלוסין תשכ"ה-1965 מטיל את חובת הודעת לידתם של נולדים, תוך 10 ימים לאחר הלידה, על "מוסד"" (ר' סעיף 1.3 לנוהל).

11. לצורך כך, מפיץ משרד הפנים טפסי הודעות לידת חי לבתי החולים, אשר אמונים על מילויים והפצתם. הנוהל קובע כי  "האחראי להכנת הודעות לידה במוסד … חייב לפי סעיף 6 לחוק זה למסור למינהל האוכלוסין תוך 10 ימים מיום הלידה, הודעת לידת חי על כל לידת חי שאירעה במוסד" (ר' סעיף ב.1 לנוהל). ואילו בפרק הנוגע לניתוב הודעות לידת חי נקבע כי "העתק 2 – תלוש להורים, ימסר לאם הילוד עם השחרור מבית החולים…" (סעיף ג.3.2.3 לנוהל, ההדגשה אינה במקור).

12. מהאמור לעיל עולה, כי אי מילויה של הודעת לידת החי, אי העברתה לרשות האוכלוסין וההגירה בתוך עשרה ימים מיום הלידה, ואי מסירתה לאם הילוד עם שחרורה מבית החולים מתבצעות בחוסר סמכות ובסתירה לחוק ולנהלים, תוך פגיעה קשה בזכויותיהם של תינוקות והורים לזהות, להליך הוגן, ולביטוח בריאות ממלכתי ורישום במרשם האוכלוסין במקרים המתאימים.

13. הפניות שהגיעו לארגונינו, אשר חלקן מפורטות כאן, משרטטות תמונה עגומה, לפיה בתי חולים רבים משתמשים בכוחם למנוע מסירת הודעת לידת חי כשיטה בלתי חוקית לגביית תשלומים. עמותת רופאים לזכויות אדם פנתה למשרד הבריאות פעמים מספר בבקשה להוציא הנחיה ספציפית ומפורשת בדבר איסור התניית מסירתה של הודעת לידת חי, וקיבלה התחייבויות שונות כי יפורסם חוזר בעניין. בין היתר, ב-26 באוגוסט 2009 כתבה ד"ר ליזה רובין, מנהלת המחלקה לאם, לילד ולמתבגר במשרד הבריאות, כי "אנו פועלים להוצאת חוזר משרד בנדון המורה על איסור התנית תעודת לידה בגין חוב אשפוז לבתי החולים". למרות זאת, למיטב ידיעתנו עד היום לא פורסם החוזר הנ"ל, ופניות נוספות  לד"ר רובין לא נענו כלל.

מצ"ב מכתבה של מנהלת המחלקה לאם, לילד ולמתבגר מה-26.8.09

אשר על כן נבקש כי תורה על הוצאת הנחיה ברורה למנהלי בתי החולים וחדרי הקבלה בבתי היולדות בדבר חובתם למסור העתק של הודעת לידת חי לידי ההורים, ולהעבירה לידי רשות האוכלוסין וההגירה במועד, וזאת ללא כל התנייה בהסדרת תשלום עבור האשפוז והלידה או בכל תנאי אחר. עוד נבקשך לדאוג לפרסומו של חוזר מינהל הרפואה, אשר יקבע מפורשות איסור על התניית מסירת הודעת לידת חי בתשלום חוב כספי לבית החולים, וכן כי חוזר זה יופץ ויפורסם ברבים. בנוסף, נבקש כי משרד הבריאות יבצע בירור בעניין התנהלות בתי החולים במקרים אשר פורטו במכתבנו.

נודה להתייחסותך המהירה.

 

בברכה ובכבוד רב,

 

            גיא ידין עברון,                                                              טל חסין, עו"ד

            רופאים לזכויות אדם – ישראל                                       האגודה לזכויות האזרח בישראל

 
העתקים:
עו"ד נירה היבנר הראל, היועצת המשפטית, משרד הבריאות (בפקס' 02-5655972)
פרופ' ארנון אפק, ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות (בפקס' 02-5655955)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,זכויות ילדים

סגור לתגובות.