21 יום אינם מספיקים לביורוקרטיה של הקניית המעמד לילדי מהגרי העבודה

בפנייה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה קוראים עמותת ילדים ישראלים, האגודה לזכויות האזרח, יוניסף ישראל, רופאים לזכויות אדם ומוקד סיוע לעובדים זרים, לתת לילדים ולמשפחותיהם זמן ממושך יותר להסדרת מעמדם. הארגונים נערכים לעתור לבג"ץ

בפנייה מתריע עו"ד יונתן ברמן, היועץ המשפטי של מוקד הסיוע לעובדים זרים, כי בנסיבות הקיימות, רבים מילדיהם של מהגרי העבודה לא יוכלו לזכות במעמד האזרחי – על אף החלטת הממשלה שנועדה להקנות להם מעמד. לילדים ומשפחותיהם הוקצה פרק זמן בלתי אפשרי של 21 יום להגשת הבקשות במשרד הפנים ולאיסוף כל המסמכים הדרושים. מבדיקה שערכו הארגונים, עולה כי השגת המסמכים הדרושים מהשגרירויות מצריכה המתנה של כמה חודשים לפחות; במקרים אחרים, הגורם שמעמיס קשיים על הטיפול בביורוקרטיה הוא משרד הפנים עצמו, אשר מתנה את מסירת תעודות הלידה הנחוצות בהתחייבות של ההורים לעזוב את הארץ בתוך שלושים יום.

עו"ד יונתן ברמן: "תמוה בעינינו שדווקא החלטה שנועדה להקל על מצוקת הילדים הנתונים לאימת הגירוש, כוללת חסמים פרוצדוראליים כמעט בלתי אפשריים, שיביאו לכך שרבים מאותם ילדים שהוחלט להקנות להם מעמד לא יקבלו אותו בפועל."

להלן המכתב המלא.

3 באוגוסט 2010

לכבוד
מר יהודה ויינשטיין
היועץ המשפטי לממשלה

שלום רב,

הנדון: החלטת ממשלה מס' 2183

1. אני פונה אליך בדחיפות בשם מרשותיי, עמותת ילדים ישראלים, האגודה לזכויות האזרח בישראל, יוניסף ישראל, רופאים לזכויות אדם ומוקד סיוע לעובדים זרים, בעניין החלטת ממשלה מס' 2183 מיום 1.8.2010, שעניינה הסדרת מעמדם של ילדי מהגרי עבודה. נבקשך להנחות בדחיפות את הממשלה לתקן את ההחלטה, באופן שיינתן לילדים העומדים בתנאי ההסדר ולבני משפחותיהם פרק זמן סביר להגיש בקשות ופרק זמן סביר נוסף להשלמת מסמכים חסרים.

2. החלטת הממשלה האמורה באה על מנת לפתור את מצוקתם של מאות ילדים חסרי מעמד, שישראל היא ביתם, ושחרב הגירוש מתנופפת מעל ראשם כל העת. ילדים אלה מתחנכים במערכת החינוך הישראלית, עברית היא שפתם, ורובם אינו מכיר מדינה אחרת. הקריטריונים המהותיים, שנקבעו בהחלטת הממשלה, מותירים ילדים רבים מחוץ למעגל הזכאים לקבלת מעמד, ויש להצר על כך שהממשלה בחרה ליתן מענה חלקי בלבד לבעיה ההומניטארית הקשה שמעלה עניינה של כל קבוצת הילדים הרלוונטיים. ואולם, למרבה הצער, נראה שגם רבים מאותם ילדים, העומדים בתנאיה המהותיים של ההחלטה, לא יוכלו לקבל את המעמד שהם זכאים לו בשל החסמים הפרוצדוראליים, שעוגנו בהחלטה.

3. החלטת הממשלה קובעת, כי בקשות תוגשנה בתוך 21 ימים ממועד פרסום החלטת הממשלה בשני עיתונים יומיים. היום נמסר לנו ממשרד הפנים, כי קיימת כוונה לפרסם את ההחלטה ביום א' הקרוב, 8.8.2010. בהתאם להחלטה, על מגישי הבקשות להציג מספר רב של מסמכים, ולפקיד המקבל את הבקשות סמכות שברשות להאריך את המועד ב-21 ימים נוספים, ואף זאת רק אם הוצגו עיקרי המסמכים.

4. אין צורך להסביר, כי פרק הזמן שהוקצב להגשת בקשות ולהוספת מסמכים, אף במקרים בהם יוארך פרק זמן זה לפי שיקול דעתו של פקיד משרד הפנים, אינו סביר בעליל.

5. מהחלטת הממשלה עולה, כי על מגישי הבקשות להציג מסמכי נסיעה תקפים ותעודות לידה. מבירור ראשוני שערכנו ברבות מן השגרירויות, עולה כי ברובן הטיפול בבקשות להנפקת דרכונים נמשך למעלה מחודשיים. למעשה, השגרירות הרלוונטית היחידה, שמסרה לנו כי תוכל להנפיק דרכונים בתוך פרק זמן שיאפשר הגשת בקשות היא שגרירות אקוואדור.

6. נוסף על האמור, חלק מהוריהם של הילדים העומדים בתנאי החלטת הממשלה הם אזרחי מדינות שאין להן נציגות רשמית בישראל. במקרים אלה הליך הנפקת מסמכי הנסיעה ותעודות הלידה עשוי להתארך עוד יותר.

7. עוד יצוין, כי ברבים מן המקרים במועד לידת הילד הזכאי למעמד בישראל, נמנעה מן האם האפשרות לרשום את אבי הילד בהודעה על לידת חי. בכל אותם מקרים עשויה להידרש השלמת הפרטים, ויש להניח כי לא ניתן יהיה לקיים את ההליכים הדרושים בפרק הזמן הקצר שניתן להגשת בקשות. אין צורך לציין, כי ההחלטה ליתן מעמד גם לשני הוריו של ילד, העומד בתנאי החלטת הממשלה, נועדה להבטיח את עקרון טובת הילד, את זכותו לגדול עם שני הוריו ואת שלמות התא המשפחתי. התנאים הפרוצדורליים שנקבעו בהחלטת הממשלה פירושם קריעתן של משפחות רבות, וגירוש של אבות רבים לילדים העומדים בתנאי ההסדר.

8. נוסף על האמור, החלטת הממשלה קובעת, כי על הילדים הזכאים למעמד להציג, בין השאר, אישורים מבתי הספר בהם הם לומדים. אין צורך לומר, כי עיתוי ההחלטה, שהתקבלה בעיצומה של חופשת הקיץ, הופך במקרים רבים את השגת האישורים הנדרשים לקשה עד בלתי אפשרית.

9. מכשול נוסף להצגת מלוא המסמכים הרלוונטיים נעוץ בהתנהלות משרד הפנים עצמו. רבים מן הילדים הזכאים לקבל מעמד נולדו, כידוע, בישראל. בשבועות האחרונים הפנינו רבים מהם אל לשכות מינהל האוכלוסין על מנת לקבל תעודות לידה, ואולם ברוב הלשכות התנו הפקידים את קבלת תעודת הלידה בחתימת ההורה על הסכמה לצאת את ישראל יחד עם ילדו בתוך 30 ימים. רבים מן ההורים מבינים את החתימה על מסמך מן הסוג האמור כויתור על זכותו של ילדם לקבל מעמד מכוח החלטת הממשלה, ונמנעים מלעשות זאת. כך, בפועל, הנפקת תעודת לידה עבור מי ששוהה בישראל היום ללא היתר ומעוניין לממש את זכויותיו לפי החלטת הממשלה היא בלתי אפשרית. לפיכך, נוסף על ההארכה המתבקשת, נבקשך להנחות את פקידי מינהל האוכלוסין להימנע מלהתנות את הנפקתן של תעודות לידה בהסכמה לצאת את ישראל.

10. נוסף על כל אלה, עניינם של ילדים רבים מעורר בעיות נוספות, שלא תאפשרנה הגשת בקשות במועד שנקצב על ידי החלטת הממשלה. יש לתמוה על כך שהחלטת הממשלה, שנועדה, לכאורה, להביא מזור למצוקתם של ילדים רבים ולהביא לסיום, לפחות עבור חלק מן הילדים, את הסבל הנורא שחווה כל ילד החי תחת איום מתמיד בגירוש, קבעה חסמים פרוצדוראליים כמעט בלתי עבירים למימוש הזכויות המהותיות שהיא מעניקה. כל אלה הופכים את לוחות הזמנים, שנקבעו בהחלטת הממשלה לבלתי סבירים.

11. נוכח כל האמור, נבקשך להנחות בדחיפות את הממשלה לתקן את החלטתה כאמור בפתח פנייה זו. נוכח סד הזמנים הבלתי אפשרי שנקבע, נבקש לקבל את תשובתך לפנייה זו באופן מיידי, שאם לא כן ניאלץ לפתוח בהליכים משפטיים דחופים.

12. יובהר, כי פנייה זו אינה ממצה את טענות מרשותיי, והן שומרות על זכותן להעלות טענות נוספות כלפי ההחלטה.

בכבוד רב,
יונתן ברמן, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,ילדים ישראלים,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.