הזכות לבחור והזכות להיבחר

לא לפסול מפלגות ומועמדים לכנסת על רקע אידיאולוגי

צילום: זאב זמיר (CC-BY)צילום: זאב זמיר (CC-BY)

מחר (19.12.2012) תדון ועדת הבחירות המרכזית של הכנסת בבקשות לפסילת רשימות ומועמדים לכנסת. לקראת הדיון, הגישה האגודה לזכויות האזרח לוועדה נייר עמדה בנושא, ובו היא מתריעה: פסילת רשימות או מועמדים על רקע אידיאולוגי עלולה לפגוע אנושות במשטר הדמוקרטי.

בנייר העמדה מזכירים עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, כי הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד במשטר דמוקרטי, והיא חיונית להבטחת זכותן של קבוצות רבות להשתתף בהליך הדמוקרטי במטרה לזכות לייצוג פוליטי. במסמך מצוינות העילות הספציפיות שלפיהן מוצדק לפסול רשימות או מתמודדים, וכי יישומן חייב להיות זהיר ומצומצם. פסילת מועמדים ורשימות על רקע עמדותיהם האידיאולוגיות פוגעת במגוון הדעות ואף עשויה להביא להדרתן של קבוצות פוליטיות שלמות.

בפרט, מזכירה האגודה, יש לקחת בחשבון את המציאות הקונקרטית בישראל, שבה ישנו מיעוט אזרחי ערבי. פסילה של רשימות המייצגות ציבור זה משמעה הדרה של המיעוט מהמשחק הפוליטי על ידי הרוב, באופן שיפגע אנושות במשטר הדמוקרטי בישראל. השקפות עולם אידיאולוגיות מגוונות הן הבסיס לקיומה של מדינה דמוקרטית וחופשית, לחופש ביטוי, לזכויות הפרט ולשוויון.

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח: "פסילת רשימות ומועמדים לכנסת היא צעד קיצוני וראוי להימנע ממנו ככל שניתן. אין בקרב המועמדים והרשימות המתמודדים בבחירות לכנסת הבאה, מימין או משמאל, אף לא אחת או אחד שראוי לנקוט נגדם בצעד חריג זה. מצער שבכל מערכת בחירות, יש מי שפועלים לקידום הצעד הכוחני והבלתי דמוקרטי הזה, רק משיקולים פופוליסטיים וציניים".

נייר העמדה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות לבחור והזכות להיבחר,זכויות אזרחיות,זכויות המיעוט הערבי,עוד

סגור לתגובות.