הכרזה על הפגנה כ"התקהלות לא חוקית" שלא כדין

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפקד משטרת מחוז תל אביב יפו לנוכח ניסיון של כמה משוטרי המחוז לפזר משמרת מחאה חוקית. השוטרים ניסו לפזר את ההפגנה מתוך הנחה שגויה שהיא טעונה רישיון מוקדם, בנסיבות שבהן לא היה צורך ברישיון. האגודה ביקשה ממפקד המחוז כי יפעל לרענון ההנחיות והנהלים בנושא רישוי ופיזור הפגנות בקרב שוטרי המחוז.

 

9 בספטמבר 2012

 

לכבוד
ניצב אהרון אקסול
מפקד מחוז תל אביב-יפו
משטרת ישראל

 

שלום רב,

 

  הנדון: הכרזה על הפגנה כ"התקהלות לא חוקית" שלא כדין

 

אנו פונים אליך לנוכח ניסיון של כמה משוטרי המחוז לפזר משמרת מחאה חוקית מתוך הנחה שגויה שההפגנה טעונה רישיון מוקדם, בנסיבות שאין בהן כל יסוד חוקי להכרזה כאמור. אנו מבקשים כי תפתח בבירור מיידי של התנהלות השוטרים במקרה זה, וכן כי תפעל באופן מיידי לרענון ההנחיות והנהלים בנושא רישוי ופיזור הפגנות בקרב שוטרי המחוז, והכול כפי שיתואר להלן:

1. בתאריך 1.7.12 התקיימה הפגנת חירום ספונטנית מול ביתו של שר החינוך גדעון סער בתל אביב. ההפגנה  נערכה במחאה על מעצרה של ילדה בת שש, בת לעובדת זרה מהפיליפינים. לדברי מארגנות האירוע, בהפגנה השתתפו פחות מ-50 איש, לא הושמעו נאומים מדיניים ולא התקיימה תהלוכה. לפיכך, לא הייתה ההפגנה טעונת רישיון.

2. בתחילתה של ההפגנה הגיע כוח משטרתי למקום אשר ניסה לפזר את ההפגנה בטענה כי ההפגנה אינה חוקית משום שלא הוצא לה רישיון. הקצין שנכח במקום ביקש מאחת ממארגנות ההפגנה לפזר את ההפגנה, ומשהיא סירבה – ביקש משוטרים נוספים שהיו במקום לעצור אותה. מפגינה נוספת התחילה לקרוא במגפון את החוק הנוגע לרישוי הפגנות. בתגובה, דרש ממנה הקצין להציג תעודת זהות. לדברי מארגנות משמרת המחאה, העימות המילולי בין המפגינים לשוטרים נמשך דקות ארוכות, ובמהלכו דרשו השוטרים ממארגנות משמרת המחאה להישאר במקום עד לבואה של הניידת לצורך ביצוע מעצרן. בשלב מאוחר יותר, החליטו המפגינים לעזוב את המקום ולהפגין במקומות אחרים בעיר, בעוד השוטרים משתרכים אחריהם.  ראה קישור לסרטון וידאו קצר המתעד את האירוע (לא עד סופו):  https://www.youtube.com/watch?v=t3hB6bS_GDY

התקהלות בלתי חוקית

3. בהתאם לפקודת המשטרה ולהודעות הכלליות שהוציאו מפקדי המחוזות במשטרה מכוחה, רק שני סוגים של הפגנות טעונים רישיון: תהלוכה שמשתתפים בה חמישים איש ומעלה, או אסיפה תחת כיפת השמיים שמשתתפים בה חמישים איש ומעלה ושיש בה נאומים בנושא מדיני. מכאן, שכל יתר סוגי ההפגנות, שלא מתקיימים בהם התנאים האמורים, אינם טעוני רישיון.

4. הנחיית היועמ"ש חוזרת על הוראות פקודת המשטרה וקובעת כי הפגנה אינה חייבת ברישיון, אם משתתפים בה פחות מחמישים איש, וגם אם משתתפים בה מעל חמישים איש, אם אין בה נאומים או הרצאות בנושא מדיני (סעיפים 8-7 להנחיית היועמ"ש).

5. גם בפקודת המטה הארצי מס' 12.01.06 בדבר רישוי אסיפות ותהלוכות (להלן: "פקודת מטא"ר"), נקבע כי אם מספר המשתתפים בהפגנה נמוך מחמישים או שלא יינשאו נאום או הרצאה, אזי ההפגנה אינה חייבת ברישיון (סעיף 6.ג בעמ' 3 לפקודת מטא"ר).

6. דברים מפורשים אלו באים לידי ביטוי גם בפסיקת בתי המשפט. כך, בפרשת בן אריה עמד בית המשפט על כלל הפרשנות המצמצמת של הוראה המגבילה זכות יסוד וקבע כי משמרת מחאה של 300 איש בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים המזרחית אינה טעונה רישיון. כב' השופט ארנברג הדגיש כי "העובדה שהמתקהלים אוחזים בשלטים, או אף כורזים סיסמאות בין אם הכרזה נעשית באמצעות מגאפון ובין אם לא, אינה טעונה רשיון".

7. בפרשת צורף זיכה בית המשפט את הנאשם מעבירות של השתתפות בהתקהלות אסורה והתפרעות במהלך משמרת מחאה של כ-65 אנשים שהניפו שלטים וקראו סיסמאות. כב' השופטת חביב ציינה כי תחילה טען ב"כ המדינה כי ההתקהלות איננה חוקית בשל העדר רישיון, אולם "[..] בסיכומיו זנח ב"כ המאשימה את טענתו זו, וטוב עשה, זאת לאור סעיפים 83, 84 לפקודת המשטרה [נוסח חדש] התשל"א-1971 ולאור הנחיית היועמ"ש מספר 3.1200".

8. כאמור לעיל, נוכח מעמדה וחשיבותה של הזכות להפגין ונוכח תפקידה של המשטרה להגן על זכות זו ועל האפשרות לממשה, יש לפרש את ההגבלות שבפקודת המשטרה באופן מצמצם. למרות זאת עולה כי לא אחת מרחיבים השוטרים את גדר המקרים בהם נדרש רישיון להפגנה, וקובעים כי כל פעולת מחאה שלא קיבלה אישור מראש אינה חוקית ויש לפזרה.

9. על מנת שתופעות פסולות אלו לא יישנו, יש לרענן את הוראות החוק וההנחיות לעיל בקרב שוטרי מחוז תל אביב לפיהן :

9.1.       הפגנה שמשתתפים בה פחות מחמישים אנשים או הפגנה שלא כוללת נאום בנושא מדיני, אינה טעונה רישיון ואינה מהווה עבירה רק בשל כך שהיא נעשית ללא רישיון.

9.2.       הנפת שלטים, קריאת סיסמאות ושימוש במגפון אינם מהווים "נאום בנושא מדיני" ומשכך אינם הופכים כשלעצמם הפגנה לטעונה רישיון.

9.3.       הכרזה על הפגנה, שאינה טעונה רישיון, כ"התקהלות בלתי חוקית" בשל העדר רישיון הינה בלתי חוקית, וכל הצעדים הנגזרים ממנה אינם חוקיים.

10. נבקשך איפוא לפעול בדחיפות לרענון המצב המשפטי כמפורט במכתב זה בקרב שוטרי מחוז תל אביב. כמו כן, נבקשך לקיים בירור אודות הניסיון לפזר משמרת המחאה שנערכה ב-1.7.12 כפי שתואר לעיל, ולנקוט בצעדים המשמעתיים המתבקשים בהתאם לתוצאות הבירור.

 

בכבוד רב ובברכה,

שרונה אליהו חי, עו"ד

 

העתקים:
רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל משטרת ישראל, המטה הארצי, ירושלים, בפקס: 02-5428118
תת ניצב שאול גורדון, היועץ המשפטי למשטרת ישראל, המטה הארצי, ירושלים, בפקס:  02-5898762

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.