הזכות לשוויון

האגודה: הגבלת הכניסה לפארק במודיעין – אסורה

פארק ענבה במודיעין. צילום: ד"ר אבישי טייכרפארק ענבה במודיעין. צילום: ד"ר אבישי טייכר

האגודה לזכויות האזרח פנתה לראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, בדרישה לבטל את המדיניות המונעת ממי שאינם תושבי העיר להיכנס לפארק בחלק מימות השנה.

זמן קצר לפני חג סוכות האחרון נודע כי עיריית מודיעין-מכבים-רעות החליטה לאסור על כניסתם לפארק ענבה של מי שאינם תושבי העיר בתקופות החגים ובחודשי הקיץ.

אף שהנימוק הרשמי למדיניות הוא הצפיפות בפארק, הרי שמאופן ההתנהלות של העירייה עולה החשד, כי התכלית המרכזית של סגירת הפארק היא הרחקת מבקרים חרדיים ממודיעין עלית השכנה. 

 

זו אינה הפעם הראשונה שבה רשות מקומית מנסה להגביל כניסה לפארקים ציבוריים. בשנת 2000 עתרה עמותת "אדם, טבע ודין" נגד עיריית רעננה לאחר שזו גבתה תשלום בכניסה לפארק בעיר ממי שאינו תושב. בעקבות העתירה, תוקן החוק, ונקבע בו איסור מפורש על גביית תשלום בכניסה לפארקים ציבוריים. בדיונים בכנסת אף הודגש, כי מטרת התיקון היא הסדרת הגישה לגנים ציבוריים לתועלת ולהנאת כלל הציבור.

לפני כמה חודשים פנתה האגודה לזכויות האזרח לעיריית קרית אתא, לאחר שהתברר כי היא גובה תשלום בכניסה לפארק ציבורי ממי שאינם תושבי העיר. במקרה זה עלה חשד, כי המטרה היתה להקשות על כניסת מבקרים ערבים מיישובי הסביבה. 

במכתב ששלח עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח הוא מתריע כי מניעת הכניסה לפארק ממי שאינם תושבי העיר אינה חוקית, פוגעת בשוויון ומהווה בפועל אפליה פסולה נגד קבוצה דתית. אף שעיריית מודיעין הצטיידה בחוות דעת משפטית מטעם פרופ' אריאל בנדור, לפיה מניעת הכניסה היא חוקית, האגודה לזכויות האזרח חולקת על עמדה זו.

לדברי עו"ד יקיר, "העובדה שפארק הוקם על קרקע עירונית אין משמעה שהעירייה יכולה לעשות בו כבתוך שלה. שטח ציבורי, כשמו כן הוא – שטח המיועד לרווחת הציבור כולו. אי אפשר לקבל מצב שבו רשויות מקומיות ינסו להגביל את האפשרות לבלות בפארקים בתחומן".

פניית האגודה לראש עיריית מודיעין חיים ביבס, 30.10.12

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לשוויון

סגור לתגובות.