זכויות האדם בשטחים הכבושים

בג"ץ הורה למחוק את העתירות בעניין תושבי הכפרים בשטח אש 918

CC-BY-NC-SA: delayed gratificationCC-BY-NC-SA: delayed gratification

בית המשפט העליון החליט הערב (8.8.2012) בהרכב של שלושה שופטים (פוגלמן, חיות, עמית) למחוק את העתירות בעניין שנים עשר הכפרים הפלסטיניים שנמצאים בשטח אש 918 בדרום הר חברון. יחד עם זאת, צווי הביניים המורים לצבא לאפשר לתושבי הכפרים להמשיך להתגורר באזור ולעבד את אדמותיהם יישארו בעינם עד ה-1 בנובמבר 2012. העותרים יוכלו להגיש עתירות חדשות.

פסק הדין ניתן בעקבות הודעת המדינה, שהוגשה ב-23 ביולי 2012, לפיה תושביהם של ארבעה מתוך 12 הכפרים יוכלו להמשיך להתגורר באזור. מדובר בכפרים טובא, צירת עואד אבראהים, סארורה ומופקרה. המדינה התחייבה לא לבצע אימונים באש חיה בסביבת אותם כפרים. יחד עם זאת, משרד הביטחון גורס כי יש לפנות את יתר הכפרים ולגרש את מאות תושביהם.

השופט עוזי פוגלמן הדגיש בפסק דינו, כי "אין במחיקת העתירות משום נקיטת עמדה באשר להחלטה או למחלוקות אחרות בין הצדדים, וכל טענותיהם שמורות להם, לרבות זכותם של העותרים לשוב ולפנות לבית משפט זה בעתירה נגד ההחלטה החדשה, ככל שתהא עילה לכך".

מדובר בשתי עתירות, שהוגשו בשם תושבי הכפרים על-ידי האגודה לזכויות האזרח (בג"ץ 517/00) ועו"ד שלמה לקר (בג"ץ 1199/00) ואוחדו על-ידי בית המשפט. העתירות הוגשו ב-2000, לאחר שב-1999 צה"ל החל בגירוש תושביהם שני 12 הכפרים ופינה כ-700 בני אדם. בעקבות הגשת העתירות התושבים הורשו לשוב לבתיהם וניתן צו הביניים בתיק.

עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות האדם בשטחים הכבושים באגודה לזכויות האזרח: "ההודעה האחרונה של המדינה דומה מאד להצעה שהוצעה לתושבים עוד בתחילת שנות ה-2000 ושלה התנגדו העותרים נחרצות. הסיבה להתנגדות אז ועכשיו ברורה: לכל תושבי הכפרים זכות חוקית מלאה להישאר ולעשות שימוש באדמות שבבעלותם הפרטית מזה דורות. אין שום הצדקה, חוקית או מוסרית, לגירוש התושבים מבתיהם ומאדמותיהם – בין אם מדובר ב-12 כפרים או בשמונה. על כן, עמדתנו נותרת כפי שהייתה: ישראל חייבת לאפשר את המשך מגוריהם של התושבים באזור ואין דבר שיוכל לשנות זאת".

רקע על הכפרים של שטח אש 918 ועל ההליכים המשפטיים בתיק

בג"ץ 517/00 – כתבי בית דין והודעות לעיתונות

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.