הזכות לפרטיות

בג"ץ ביקר בחריפות את היערכות משרד הפנים ל"פיילוט" המאגר הביומטרי

cc-by: buildscharactercc-by: buildscharacter

העתירה נגד המאגר נדחתה לאחר שמשרד הפנים קיבל את הצעת בית המשפט להוציא מחדש את צו הפיילוט

 

בדיון שהתקיים הבוקר (23.7.2012) בבג"ץ בעתירה נגד המאגר הביומטרי מתחו השופטים נאור, מלצר ועמית ביקורת חריפה על היערכות המדינה לפיילוט המאגר. בדומה לטענות העותרים – פרופ' קרין נהון מביה"ס למידע באוניברסיטת וושינגטון, דורון אופק, מומחה לאבטחת מידע, התנועה לזכויות דיגיטליות והאגודה לזכויות האזרח – גם השופטים סברו כי הצו שמכוחו יופעל הפיילוט מנוסח בצורה חסרה, שאינה מאפשרת בדיקה אמיתית. הם קבעו כי מתווה הפיילוט שבצו צריך לכלול מדדים ברורים להצלחה וכישלון, ולבחון את עצם נחיצות המאגר וחלופות אפשריות. השופטים אף עמדו על חשיבותה של חוות דעת חיצונית מטעם גורם בלתי תלוי.

במהלך הדיון השמיעו השופטים תהיות שונות אודות המאגר, בהיותו האמצעי הקיצוני ביותר; השופטים מלצר ועמית ציינו כי ישראל תהיה המדינה הדמוקרטית השנייה בעולם, שיוצרת מאגר ביומטרי של אזרחיה (הראשונה היא ספרד); המשנה לנשיא, השופטת נאור, ציינה כי המדינה משקיעה בהקמת המאגר "הון עתק", ואילו השופט עמית הוסיף "ועוד לא יודעים כמה". המשנה נאור תהתה מדוע מתעקשת המדינה לכרוך את תעודות הזהות החכמות עם המאגר הביומטרי, אף שניתן להנפיק את התעודות גם ללא המאגר.

על רקע זה המליצו השופטים לשר הפנים לבחון מחדש את צו הפיילוט, ולתקן אותו על מנת שהניסוי שיערך לפיו יהיה אמיתי ויענה על השאלה, האמנם המאגר נחוץ או שמא ניתן להסתפק בחלופות אחרות, פחות מסוכנות ופוגעניות. לאחר שנציגת המדינה קיבלה את ההמלצה, קבע בית המשפט כי בעת הזאת יתר טענות העותרים הן מוקדמות. נוכח זאת הוחלט לדחות את העתירה, תוך שמירה על זכויות העותרים לשוב ולהעלות את טענותיהם בעתיד.

במהלך הדיון הודיעה נציגת המדינה, כי בכוונת משרד הפנים לפנות לתושבי המדינה ולהציע להם לתת טביעות אצבע למאגר זמני, בהתנדבות, שלא במסגרת הפיילוט וללא קשר לתיקון הצו.

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח: "המדינה קיבלה למעשה את עמדת העותרים והשופטים, לפיה צו הפיילוט אינו חוקי ואינו מאפשר לבדוק את נחיצות המאגר הביומטרי. כוונת משרד הפנים להקים מאגר עוד בטרם תוקן הפגם המהותי הזה, לוקה בפזיזות ובכוחנות שמאפיינים את הפרויקט המסוכן מתחילתו. בית המשפט מתח היום ביקורת על התנהלותו זו של משרד הפנים ושמר על זכותנו לשוב ולהעלות את יתר טענותינו נגד המאגר ונגד הפיילוט. ככל שמשרד הפנים  יפעל בעתיד בניגוד לחוק, אנו שומרים לעצמנו את הזכות להוסיף ולפעול באפיק המשפטי."

בג"ץ 1516/12

העתירה, מסמכי משרד הפנים וחומרים נוספים

עוד על המאגר הביומטרי באתר האגודה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,המאגר הביומטרי,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.