האגודה: לשב"כ אין סמכות לחדור לחומר מחשב ללא צו

האגודה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בעקבות דיווחים בתקשורת, על כך שתיירים שונים הנוחתים בנתב"ג נדרשים לאפשר לחוקרי שב"כ לחדור לתיבת הדואר האלקטרוני שלהם. במכתב מציינת עו"ד לילה מרגלית, כי על פי החוק אין לבצע "חדירה לחומר מחשב" אלא על פי צו ספציפי של שופט. עו"ד מרגלית מדגישה כי לא קיימת כל הוראת חוק המסמיכה את השב"כ לחדור לחומר מחשב ללא צו, ובוודאי שאין בנמצא הוראה, המאפשרת לו לדרוש מאדם למסור את פרטי חשבון הדוא"ל שלו כדי לבצע בו חיפוש. לפיכך מבקשת האגודה מהיועץ המשפטי לממשלה להנחות את השב"כ בדבר אי-חוקיותה של פרקטיקה זו.

 

 
              9 ביולי 2012

 

לכבוד
מר יהודה וינשטיין
היועץ המשפטי לממשלה
משרד המשפטים
ירושלים

 

א' נ',

 

הנדון: דרישה מתיירים לאפשר גישה לחשבון הדואר האלקטרוני שלהם

הנני פונה אליך בעקבות דיווחים מהתקופה האחרונה בתקשורת, אודות דרישה המוצבת בפני תיירים שונים, הנוחתים בנתב"ג, לאפשר לחוקרי שב"כ לחדור לתיבת הדוא"ל שלהם, ולמסור לשם כך את שם המשתמש שלהם וסיסמתם. בחלק מהמקרים, המתוארים בכתבה של עמירה הס מיום 5.6.12 ("השב"כ דרש גישה לתיבות דוא"ל של תיירות אמריקאיות בנתב"ג")[1], נמנעה כניסתן של תיירות, אשר סירבו לספק את המידע הדרוש. במקרה אחר המתואר בכתבה, סורבה כניסתה של תיירת לאחר שמסרה את הפרטים ובוצע חיפוש בחשבונה.

על פי האמור בכתבה, השב"כ אישר כי אכן מדובר בתחקורי שב"כ, וטען כי "הפעולות שנוקטים נציגי שב"כ בתחקורים מעין אלה הן בהתאם לסמכויות השב"כ על פי דין". אלא, שכלל לא ברור על מה נסמכת טענה זו.

כידוע, סעיף 23א לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], תשכ"ט-1969 מבהיר, כי גם כאשר מבצעים חיפוש חוקי בביתו של אדם, אין לבצע "חדירה לחומר מחשב" אלא על פי צו ספציפי של שופט. כמו כן קובע החוק הוראות שונות שמטרתן להבטיח, כי חיפוש בחומר מחשב ייעשה בידי אדם בעל המומחיות הנדרשת. אין בנמצא כל הוראת חוק, המסמיכה את השב"כ לחדור לחומר מחשב ללא צו, ובוודאי שאין בנמצא הוראה, המאפשרת לו לדרוש מאדם למסור את פרטי חשבון הדוא"ל שלו, כדי לבצע חיפוש בו.

לאור האמור לעיל, ולאור חומרת הפגיעה בפרטיות ובכבוד האדם הטמונה בדרישה זו, אנו פונים אליך בבקשה כי תנחה את השב"כ בדבר אי-חוקיות פרקטיקה זו.

 

בכבוד רב,

לילה מרגלית, עו"ד



[1] http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1723942

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.