זכויות ילדים

ילדים בישראל ובשטחים נתונים להפרות שיטתיות של זכויותיהם במעצר ובמאסר

מחר (3.7.2012) תתכנס הוועדה לזכויות הילד בכנסת לדיון מיוחד בזכויות קטינים במעצר ובמאסר. לקראת הדיון שלחה עו"ד דבי גילד חיו מהאגודה לזכויות האזרח ליו"ר הוועדה ח"כ אורלי לוי אבקסיס נייר עמדה, בו פירטה את ההפרות החמורות והשיטתיות של זכויותיהם של קטינים השייכים לאוכלוסיות מוחלשות ומופלות, הן בישראל הן בשטחים.

עו"ד גילד חיו התייחסה בנייר העמדה לחמש אוכלוסיות שונות – קטינים אזרחי ישראל, קטינים תושבי ירושלים המזרחית, קטינים פלסטינים בשטחים, ילדי פליטים וילדים בלתי מלווים וילדי עובדי זרים. כל אחת מהקבוצות הללו חשופה לפגיעה בוטה בזכויותיה בהליך הפלילי.

בנוגע לקטינים אזרחי ישראל מציינת עו"ד גילד חיו:

"אנו נחשפים באופן חוזר לתופעות הבאות: תחת זימון של הקטינים לחקיקה באמצעות ההורים או האפוטרופוסים שלהם, הילדים נלקחים לחקירה מהבית או ישירות מביה"ס(!); חקירה שלא בנוכחות ההורה, לרבות מניעת כניסת ההורה לתחנת המשטרה ומניעת מפגש עם הילד עד תום החקירה; לקיחת טביעות אצבעות וצילומים מקטינים גם כאשר החוק אינו מתיר זאת; אי הזדהות ואי מתן הסברים על המעצר בניגוד להוראות החוק והפקודות; חקירתם של קטינים ערבים בשפה שאינה שפת אמם והחתמתם על מסמכים  בעברית; החזקת קטינים בהמתנה לחקירה במשך שעות ארוכות; חקירת קטינים שלא על ידי חוקרי נוער; ועוד".

ההפרות בירושלים המזרחית ובשטחים וכן ההפרות שנוגעות לילדי פליטים או מהגרים חמורות אף יותר:

  • קטינים במזרח ירושלים ובשטחים נעצרים כעניין בשגרה למטרות הרתעה ואיסוף מידע, הם נעצרים בשעות לילה מאוחרות, תוך מניעת שינה, איזוק ולעתים קרובות שימוש באלימות.
  • קיימים הבדלים משמעותיים ולא מוצדקים בין החקיקה הצבאית, החלה על קטינים פלסטינים בשטחים, לבין החקיקה הישראלית, בה מעוגנות זכויות קטינים. כך, למשל, על ילד פלסטיני ניתן להטיל עונש מאסר החל מגיל 12, כאשר על פי החוק הישראלי, הגיל המינימלי להטלת עונש מאסר בפועל הוא 14. כמו כן, קטינים פלסטינים אינם זכאים לנוכחות הורה בחקירה, לתיעוד מצולם ומוקלט של חקירתם, ורשימת הזכויות החסרות עוד ארוכה. מדובר לא רק בפגיעה קשה בזכות להליך הוגן, אלא גם בהפרת הזכות לשוויון, היות וקטינים פלסטינים וקטינים ישראליים המתגוררים בהתנחלויות בשטחים כפופים לשתי מערכות חוק שונות.
  • החוק למניעת הסתננות מאפשר להחזיק ילדים עם הוריהם במעצר תקופה בת שלוש שנים, וזאת אף שאין כל כוונה לגרשם מישראל בעתיד הנראה לעין. ילדים בלתי מלווים (שנמצאים בישראל בגפם) מוחזקים משך חודשים במעצר עד למציאת מסגרות עבורם, וזאת בהעדר פתרונות ביניים אחרים.
  • ילדי מהגרי עבודה נעצרים עם אמהותיהם לצורך גירושם מישראל. המעצרים מאופיינים בדפוס חוזר ודורסני: הילדים ואימותיהם נעצרים בחופזה ובבהלה; אבותיהם של הילדים אינם מיודעים; ומופעל על האימהות העצורות לחץ לחתום על הסכמתן לעזוב את ישראל מיד.

פניית האגודה לוועדה לזכויות הילד

 

עוד בנושא:

כמו גדולים – מעצר וחקירה של קטינים, בתוך: זכויות האדם בישראל – תמונת מצב 2011, דצמבר 2011, עמ' 34-24

הפרת הוראות חוק הנוער בטיפול המשטרה בקטינים בירושלים המזרחית, מרץ 2011

מסמכים בנושא קטינים פלסטינים במערכת המשפט

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה,זכויות האדם בשטחים הכבושים,זכויות ילדים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,מערכת המשפט,קטינים

סגור לתגובות.