האגודה: לרשויות מקומיות אין סמכות לבצע חקירות יכולת כלכלית לתושבים

תופעה רווחת ברשויות מקומיות ברחבי הארץ היא התקשרות עם חוקרים פרטיים לצורך ביצוע חקירות יכולת פולשניות למבקשי הנחות בארנונה או למבקשי סיוע בלשכות הרווחה. מבקשי ההנחות או הסיוע מתבקשים לחשוף בפני חוקרים פרטיים את חייהם האישיים ולעבור חקירה משפילה כתנאי להחלטה בבקשתם על ידי הרשות. חקירת היכולת הכלכלית כוללת, בנוסף לבדיקת מסמכים אישיים, גם ביקור של החוקר בביתו של המבקש, מענה לשאלות אינטימיות, התרשמות החוקר מתנאי המחיה בבית ואף מעקב אחר המבקש ואחר הנכנסים לביתו.

האגודה פנתה למנכ"ל משרד הפנים וביקשה שינחה את כלל הרשויות המקומיות להימנע מהמשך ביצוע חקירות יכולת כלכליות לתושבים בכלל, ובאמצעות חוקרים פרטיים בפרט, לאור העדר סמכות לביצוע חקירות וכן בשל האיסור שבהאצלת סמכויות שלטוניות ופוגעניות לידי גורמים פרטיים. עו"ד אן סוצ'יו התריעה במכתב גם על החשש המובנה לניגוד עניינים הטמון בעבודת החוקרים הפרטיים. בין היתר, היא הפנתה לסעיף שהיה קיים בהסכם התקשרות של עיריית בת ים עם משרד חקירות, שקבע כי התשלום לחוקר ייעשה "רק במידה שהתברר, כי הנתונים בנושא אימות מגורים שהביא החוקר בפניה גרמו לכך, שההנחה שניתנה לתושב הופחתה או בוטלה". האגודה פנתה בנושא גם למשרד הרווחה.

מתשובות משרד הפנים ומשרד הרווחה עלה, כי המשרדים אינם מוצאים כל פסול בהתנהלותן בנושא, למרות שלא הוצג בתשובתם כל מקור חוקי המסמיך את הרשויות לבצע את החקירות. לפיכך פנתה האגודה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שינחה את המשרדים להימנע לאלתר מהמשך ביצוען של החקירות בכלל, ובאמצעות חוקרים פרטיים בפרט, מהסיבות הבאות:

א. עריכת חקירות בהעדר הסמכה מפורשת בחוק מנוגדת לעקרון החוקיות המהווה עקרון יסוד במשפט המנהלי, וזאת במיוחד לאור הפגיעה הנרחבת בזכויות יסוד ונוכח אופיה המעין-שיפוטי של החקירה, שנועדה לקבוע את זכאותו של אדם לסעד המגיע לו על פי חוק.

ב. חקירתם של מבקשי סיוע או הנחות פוגעת באופן בלתי מידתי בזכויותיהם לפרטיות ולכבוד של אוכלוסיות מוחלשות בחברה. מרחב הפגיעה המותר במי שמבקש סעד כלשהו מהרשויות לצורך קביעת זכאותו נקבע בחקיקה ראשית, ובהעדר הסמכה מפורשת לפלישה לפרטיותו של המבקש באמצעות ביצוע חקירה כלכלית, פעולה זו הינה אסורה.

ג. אף אם היה מקור סמכות לביצוע החקירות, ביצוען בידי חברות חקירה פרטיות מהווה הפרטה אסורה של סמכויות שלטוניות, ויש בה פגיעה נוספת בזכותם של המבקשים לפרטיות ולכבוד וכן לקיומו של הליך הוגן בידי רשות ציבורית.

פניית האגודה למנכ"ל משרד הפנים, מאי 2012

פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה, נובמבר 2012

 

קישורים:

עמליה דואק, הנחה בארנונה? הרשויות יבדקו אתכם, mako-החדשות2, 13.5.2012

רוני לינדר-גנץ וליאור דטל, ביקשתם הנחה בארנונה? הכירו את החוקרים שיוציאו לכם את הנשמה, 23.11.2012, TheMarker

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,הזכות לכבוד,הזכות לפרטיות,הפרטה,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.