הזכות להפגין

תנאים בלתי-חוקיים ברישיון להפגנה בבאר שבע

צילום: חגי אלעדצילום: חגי אלעד

האגודה פנתה ליועץ המשפטי למשטרה בנוגע לדרישות בלתי חוקיות שהציבה המשטרה לקבלת רישיון להפגנה שנערכה בבאר שבע. באישור לבקשה לרישיון הופיעו בין היתר שני התנאים הבאים: "אין להניף שלטים הפוגעים בשמה של מדינת ישראל" וכן: "מגישי הבקשה יהיו אחראים על האירוע". עו"ד שרונה אליהו חי מדגישה במכתב, כי חופש הביטוי וההפגנה כולל גם את הזכות לבטא דברים "הפוגעים בשמה של מדינת ישראל", וכי עיקר חשיבותו של חופש הביטוי במתן אפשרות לפרטים ולקבוצות מיעוט להשמיע דעות השונות מאלה של הרוב. לעניין התנאי ש"מגישי הבקשה יהיו אחראים על האירוע" מבהירה עו"ד אליהו חי כי המשטרה היא הגוף האחראי לשמירה על הסדר הציבורי בהפגנות, ואל לה לגלגל את תפקידה לפתחם של מפגינים. נוסף על כך, למארגני הפגנה אין כל יכולת מעשית לערוב להתנהגותם של משתתפיה, והטלת האחריות עליהם יוצרת הרתעה חמורה כלפי מי שמבקשים לארגן הפגנות. האגודה מבקשת מהיועץ המשפטי למשטרה לבדוק כיצד אירעה תקלה כה חמורה ולפעול לרענון ההנחיות בנוגע לרישוי הפגנות.

 

20 במאי 2012
 
לכבוד
תת ניצב שאול גורדון, עו"ד
היועץ המשפטי
משטרת ישראל- המטה הארצי
ירושלים 91906
 

שלום רב,

 

  הנדון: תנאים בלתי-חוקיים ברישיון להפגנת ה-12 למאי בבאר שבע

 

ביום 28/11/11 פנינו אליך והבאנו שורת דוגמאות של תנאים בלתי-חוקיים שמתנה המשטרה לקבלת רישיון להפגין. עמדנו על הפגיעה החמורה בחופש הביטוי שנגרמת בשל כך, וביקשנו שתפעל בתוך המשטרה לריענון הדין בהקשר זה. מכתב זה, כמו גם מכתב תזכורת שנשלח ביום 7/2/12, לא זכה לכל מענה. כעת נודע לנו על מקרה נוסף שהפתיע אפילו אותנו, ושמסמן חצייה של קווים אדומים וחוסר הבנה עמוק של תפקיד המשטרה בהגנה על חופש הביטוי. אם הדבר לא היה ברור עד כה, הרי שמקרה זה ממחיש עד כמה דחופה וחשובה התערבותך בנושא.

  1. לתחנת המשטרה בבאר שבע הוגשה על ידי מר תמיר חג'ג', פעיל המחאה החברתית, בקשה למתן רישיון להפגנה בבאר שבע, במסגרת הפגנת ה-12/5 שהתנהלה במוקדים שונים ברחבי הארץ. הבקשה אושרה על ידי מפקד תחנת משטרת באר-שבע, נצ"מ תומר בדש, בהציבו מספר תנאים ראשונים לקיום ההפגנה, ובנוסף "תנאים מיוחדים רלוונטיים לבקשה הספציפית", ביניהם: "אין להניף שלטים הפוגעים בשמה של מדינת ישראל". (רצ"ב העתק האישור להפגנה המסומן כנספח א).
  1. אנו תקווה שאין צורך להסביר כי חופש הביטוי וההפגנה כולל גם את הזכות לבטא דברים "הפוגעים בשמה של מדינת ישראל", וכי עיקר חשיבותו של חופש הביטוי במתן אפשרות לפרטים ולקבוצות מיעוט להשמיע דעות השונות מאלה של הרוב.
  1. יתר על כן: "המשטרה אינה אמונה על האידיאולוגיה" (בג"צ סער ואח' נגד שר הפנים ואח', פ"ד לד(2) 169,179), ועל כן אסור למשטרה להתנות על קיום הפגנה בשל כך שדעות המפגינים אינן נראות למפקד המשטרה (בג"ץ 1928/96 מועצת יש"ע נ' מפקד מחוז ירושלים, פ"ד נ(1) 541, 543-544). התניית רישיון הפגנה במגבלות על תוכנה (שאינן בגדר מגבלות הקבועות בחוק) חורגת באופן קיצוני מסמכות המשטרה והדברים ברורים.
  1. תנאי מיוחד נוסף שהופיע באישור מפקד משטרת באר שבע הינו: "מגישי הבקשה יהיו אחראים על האירוע". גם תנאי זה הוא בלתי-חוקי. ראשית, המשטרה היא הגוף האחראי לשמירה על הסדר הציבורי בהפגנות, ואל לה לגלגל את תפקידה לפתחם של מפגינים. שנית, למארגני הפגנה אין כל יכולת מעשית לערוב להתנהגותם של משתתפיה, ועצם הטלת האחריות עליהם יוצרת הרתעה חמורה כלפי מי שמבקשים לארגן הפגנות, בניגוד מובהק לעקרון חופש הביטוי שבא לעודד מעורבות ציבורית והשתתפות דמוקרטית.
  1. תפקידה של משטרת ישראל הוא להגן על חירות ההפגנה ולאפשר למעוניינים בכך לממשה, ולא להיפך. אנו רואים בחומרה רבה את הקלות הבלתי נסבלת שבה נעשה שימוש בלתי חוקי בסמכויות שלטוניות, המוענקות למשטרה, שימוש אשר משמעו פגיעה אנושה בחופש הביטוי וההפגנה שהמשטרה אמונה על שמירתו. למקרה זה נודעת חומרה מיוחדת, שכן לא מדובר בשוטר זוטר המפעיל שיקול דעת לקוי במצב של לחץ, אלא במפקד תחנה הפועל ביישוב הדעת, באופן הנוגד לחלוטין את תפקידו וחורג מסמכויותיו.
  1. נבקש לפיכך לבדוק כיצד אירעה תקלה כה חמורה ולעדכן אותנו בדבר ממצאי הבדיקה והצעדים שננקטו בעקבותיה. כמו כן, מקרה זה כאמור ממחיש את הצורך הדחוף, שכבר התרענו עליו במכתבינו הקודמים, בהנחיה מטעמך למפקדי המחוזות במשטרת ישראל לפעול בהתאם להוראות הדין בנוגע לרישוי הפגנות, ובהתאם לתפקידה של המשטרה במדינה דמוקרטית להגן על הזכות החוקתית להפגנה ולאפשר לממשה.

                                                                                                                                        בברכה,
שרונה אליהו חי, עו"ד

 

העתקים:
רב ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה, בפקס: 02-5428118
עו"ד אלי אברבנאל, המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), בפקס: 02-6467039

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.