זכויות האדם בשטחים הכבושים

גזר דינו של באסם תמימי – פגיעה בחופש הביטוי בשטחים

הפגנה בא-נבי סאלח. CC-BY-NC-SA: Kara Newhouseהפגנה בא-נבי סאלח. CC-BY-NC-SA: Kara Newhouse

היום (29.5.12) ניתן גזר דינו של באסם תמימי, ממובילי המאבק העממי בכפר א-נבי סאלח שבמחוז רמאללה. תמימי נעצר במרץ 2011. כתב האישום שהוגש נגדו כלל חמישה סעיפים, הקשורים כולם לארגון ההפגנות השבועיות בכפר. לאחר הגשת כתב האישום הוא ישב במעצר במשך 13 חודשים ושוחרר בערבות באפריל 2012. בית המשפט הצבאי זיכה את תמימי משלושה סעיפי אישום: הסתה, אי ציות לחובת התייצבות ושיבוש הליכי משפט, והרשיעו בארגון תהלוכות לא חוקיות ושידול ליידוי אבנים.

בגזר דינו שניתן היום בית המשפט הצבאי הטיל על תמימי 30 חודשי מאסר, מהם 17 חודשי מאסר על תנאי למשך חמש שנים, ו-13 חודשי מאסר בפועל אותם באסם כבר ריצה. מלבד זאת, הוטלו עליו חודשיים מאסר על תנאי למשך שנתיים, כאשר התנאי הוא "שלא יעבור עבירה של ארגון או נטילת חלק בתהלוכה ללא רישיון". משמעות הסעיף הזה היא שלילת זכותו של תמימי להפגין למשך שנתיים, ובפועל – פגיעה קשה בחופש הביטוי שלו.

עורך דינו של תמימי טוען שהאישומים נגדו התבססו רובם ככולם על עדויות של שלושה צעירים, בני 14, 15 ו-19, שנגבו באופן לא חוקי, תוך הפרה בוטה של זכויותיהם הבסיסיות של הקטינים בחקירה. בית המשפט אכן קיבל חלק מהטענות, פסל שתיים מהעדויות, וביסס את הכרעת הדין על עדות אחת בלבד – זו של בן ה-15.

ההפגנות השבועיות בכפר א-נבי סאלח מתקיימות מאז דצמבר 2009 במחאה על השתלטות תושבי ההתנחלות הסמוכה חלמיש על אדמות תושבי הכפר ועל מעיין אל-קוס ששימש את תושבי הכפר במשך שנים.

סיפורו של באסם תמימי והתנהלות כוחות הביטחון ומערכת המשפט נוכח ההפגנות השבועיות בכפר א-נבי סאלח הם דוגמא מייצגת ליחסה של מדינת ישראל לחופש הביטוי ולזכות המחאה של הפלסטינים בשטחים הכבושים. ככלל, זכויות אלה נשללות מהפלסטינים בראש ובראשונה באמצעות החקיקה הצבאית, המגדירה הלכה למעשה כל הפגנה בשטחים כהפגנה לא חוקית, ונותנת סמכות לכוחות הביטחון לפזרה. התנהלותם של כוחות הביטחון בשטח מובילה אף היא להגבלה ניכרת של חופש המחאה, וזאת בשל נקיטה באמצעים פסולים, כגון שימוש בכח עודף לפיזור הפגנות, המוביל לעתים לפציעה והרג של מפגינים; מעצרי שווא; מעצרים של קטינים תוך שימוש באלימות ובאמצעי לחץ נוספים; חקירות קטינים המנוהלות בניגוד לחוק ותוך הפרה בוטה של זכויות הנחקרים, ועוד.

נאום שכתבה נרימן תמימי, אשתו של באסם תמימי, הוקרא במצעד זכויות האדם שנערך בתל-אביב ביום זכויות האדם הבינלאומי בדצמבר 2011. נרימן תמימי כתבה בנאומה, בין היתר: "בעוד כל העולם חווה גל של הפגנות ומחאות חברתיות, באסם וחבריו נמקים בחשכת המעצר, כי בצל הכיבוש אין כבוד ואין חופש ביטוי".

 

עוד על חופש הביטוי והמחאה בשטחים:

זכותון למפגין הפלסטיני בשטחים הכבושים, ספטמבר 2011

דוח בצלם – הפגנת כוח: טיפול כוחות הביטחון בהפגנות השבועיות בכפר א-נבי סאלח, ספטמבר 2011

ניתוח משפטי של המקרה של הקטין א' מא-נבי סאלח, שעל עדותו, בין היתר, התבסס כתב האישום נגד באסם תמימי

תיאור התיקים של באסם תמימי ושל מוחמד עמירה, גם הוא ממנהיגי המאבק העממי בגדה מאת עו"ד רגד ג'ראיסי

פניית האגודה למפקד מג"ב איו"ש בעקבות שימוש מופרז בכח במהלך פיזור הפגנה בנבי סאלח, יוני 2011

מאמר: חגי אלעד, המרחק בין חופש ביטוי להררי החושך, 11.12.2011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה

סגור לתגובות.