מבקשי מקלט ופליטים

ארגוני זכויות אדם: לא נשתתף בישיבה שבה ח"כים מסיתים נגד מבקשי מקלט

צילום: מגד גוזני, אקטיבסטילסצילום: מגד גוזני, אקטיבסטילס

לקראת הדיון הקבוע למחר (29.5.2012) בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא מבקשי מקלט, פנו ארגוני זכויות אדם ליו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין. במכתב מבהירים הארגונים – האגודה לזכויות האזרח, מוקד סיוע לעובדים זרים, קו לעובד, רופאים לזכויות אדם, א.ס.ף ואמנסטי – שאין בכוונתם להשתתף בדיון, בשל העובדה שמספר ישיבות בעניין זה שהתקיימו בעת האחרונה שימשו לא לדיון ענייני ובונה, אלא לצרכי הסתה פרועה נגד מבקשי המקלט ונגד ארגוני זכויות האדם. הארגונים מבהירים כי במידה ויתקיים דיון, בחסות יו"ר הכנסת, שבו לא יינתן מקום לדברי הסתה פרועים – הם ישמחו לקחת בו חלק.

במכתב גם מבהירים הארגונים בקצרה את עמדתם בסוגיית מבקשי המקלט, לרבות מדיניות הממשלה הנוהגת והרצויה בעניין זה.

 

28 במאי 2012

 

לכבוד
חה"כ ראובן ריבלין
יו"ר הכנסת
ירושלים

 

שלום רב,

 

הנדון: הסתה פרועה נגד מבקשי מקלט ופעילי ארגוני זכויות האדם על ידי חברי כנסת

 

הוזמנו על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה להשתתף בישיבה, שעתידה להתקיים מחר, 29.5.2012. המדובר בהצעות לדיון מהיר, אותן יזמו חה"כ דני דנון, מירי רגב ואמנון כהן, ועניינן כפי שהוגדרו על ידי יוזמיהן: "הפשיעה בקרב המסתננים"; "בעיית המסתננים, התופעות האלימות ואי אכיפת החוק"; ו"התמודדות המשטרה עם תופעת הפשיעה בקרב המסתננים".

כידוע לך, אנו רוחשים כבוד רב לכנסת ולמוסדותיה, ומקפידים להשתתף בישיבות הוועדות השונות, אליהן אנו מוזמנים. זו הפעם, החלטנו שלא לקחת חלק בישיבה.

בחודשים האחרונים השתתפנו במספר ישיבות שעניינן מבקשי המקלט בישראל. לצערנו, למדנו כי ישיבות אלה אינן אלא במה נוספת להשמעת דברי הסתה פרועים נגד מבקשי המקלט ופעילי ארגוני זכויות האדם מצידם של חברי כנסת, ובהם יוזמי הישיבה זו הפעם. אנו בוחרים שלא לשמש תפאורה למסיתים, ועל כן לא ניקח חלק בישיבה.

שמחנו על דבריך מיום 24.5.2012, המביעים מורת רוח מליבוי יצרים, ואנו מצטרפים לתביעתך מן הממשלה לגבש מדיניות ופתרונות.

אף אנו סבורים, כי הצעדים שממשלת ישראל החליטה עליהם עד כה אין בהם מענה למי שנמצאים בישראל כיום, ואין כל כוונה לגרשם מישראל בעתיד הנראה לעין, ואין בהם מענה לתושבי האזורים בהם מתגוררים מבקשי המקלט. תחת אימוץ פתרונות שיפחיתו את המצוקה, ויצננו את הרוחות הסוערות, נשמעות התבטאויות מתלהמות, המלבות פחד ושנאה.

בישראל מצויים כיום כמה עשרות אלפי מבקשי מקלט. רובם אריתראים ורבים אחרים סודנים. ישראל אינה מגרשת אריתראים וסודנים, משום שנשקפת להם סכנה. יש לקוות שהמצב באריתריאה ובסודן ישתפר באופן שיאפשר חזרת אזרחי מדינות אלה לארצותיהם. יחד עם זאת, על ישראל להכיר במציאות הריאלית, ולפיה מבקשי מקלט במספר לא מבוטל לא יעזבו את הארץ בשנים הקרובות.

מבקשי המקלט שוהים בישראל כשצווי גירוש שאינם בני ביצוע תלויים ועומדים נגדם, העסקתם בישראל מיוסדת על הסדר "אי-אכיפה" נגד מעסיקיהם, הם אינם זכאים לכל סיוע, ועתידם לוט בערפל. חרף ההתחייבות שלא לנקוט בצעדי אכיפה נגד מעסיקיהם, מבקשי המקלט מחזיקים בידיהם רישיונות ישיבה, עליהם מצוין במפורש שהם אינם רישיונות עבודה, ורבים אינם מצליחים לעבוד.

מדיניות זו, המונעת ממבקשי המקלט אפשרויות תעסוקה, דוחקת אותם לעוני ולמצוקה ומגבירה תופעות של ניצול ושל עושק. כתוצאה מכך, נוצרו ריכוזים של מבקשי מקלט באזורים מוחלשים, שבהם מבקשי המקלט יכולים להרשות לעצמם למצוא מחסה. הצטופפותם במקומות אלה מוסיפה על המצוקה השוררת בהם ממילא, והמצב הפך בלתי נסבל.

אנו סבורים שיש לכך פתרונות. על ממשלת ישראל לאפשר למבקשי המקלט לעבוד, ולאפשר להם נגישות לשירותי בריאות. פעולות אלה תסייענה בהיחלצות מבקשי המקלט ממעגל המצוקה, בפיזור של האוכלוסייה ובהפחתת הנטל על אזורים מוחלשים. יש להשקיע בשכונות, בהן מתגוררים מבקשי המקלט, כדי לשפר את התשתיות בהן עבור כל תושביהן. לצד כל אלה, יש לקיים הליך אמיתי לבדיקת בקשות מקלט ולהכרה בפליטים.

אם יתקיים דיון, בחסותך, שבו לא יינתן מקום לדברי הסתה פרועים, נשמח מאוד לקחת בו חלק.

 

בכבוד רב,

 

חגי אלעד
האגודה לזכויות האזרח בישראל

רעות מיכאלי, עו"ד
מוקד סיוע לעובדים זרים

עלא ח'טיב
קו לעובד

רן כהן
רופאים לזכויות אדם

מיכל פינצ'וק, עו"ד
א.ס.ף

יונתן גר
אמנסטי אינטרנשיונל ישראל

העתק:  חברות וחברי ועדת הפנים והגנת הסביבה

 

קישורים:

ריבלין לארגוני זכויות האדם: אל תחרימו הדיון בכנסת בעניין המסתננים, 28.5.2012, ynet

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.