הזכות לשוויון

צו על תנאי בעתירה לייצוג הולם במועצת מקרקעי ישראל

בית המשפט העליון. צילום: מלאני טקפמןבית המשפט העליון, צילום: מלאני טאקפמן, ACRI

בג"ץ: על המדינה להסביר מדוע לא ימונו לממ"י חברים קבועים ערבים ונשים בשיעור המבטיח ייצוג הולם לאוכלוסיות הללו

 

אמש (20.5.2012) הוציאו שופטי בג"ץ צו על תנאי בעתירת האגודה לזכויות האזרח ואיתך – מעכי, הדורשת ייצוג הולם לנשים וערבים במועצת מקרקעי ישראל. בצו מורה בית המשפט למדינה לנמק תוך 60 יום מדוע לא ימונו למועצת מקרקעי ישראל חברים קבועים ערבים ונשים בשיעור המבטיח ייצוג הולם לאוכלוסיות הללו.הצו הוצא בהמשך לתגובת העותרות שהוגשה לפני כחודש, ובה טענה עו"ד ראויה אבורביעה מהאגודה לזכויות האזרח, כי הפתרון אותו הציעה המדינה – מינוי ממלאי מקום נשים וערבים למועצת המינהל – אינו נותן מענה לדרישת הייצוג ההולם, וכי יש למנות למועצה נציגים מן המניין המשתייכים לקבוצות אלה.

עו"ד אבורביעה: "המדינה אינה יכולה לצאת לידי חובה בנושא הייצוג ההולם בשירות הציבורי, על ידי שימוש בפרקטיקה הפסולה של מינוי נשים וערבים כממלאי מקום במועצת המינהל. לעת עתה נמנע ניסיון המדינה לעקר מתוכן את חובת הייצוג ההולם בשירות הציבורי."

מנהל מקרקעי ישראל אוחז בעוצמה שלטונית יוצאת דופן, כגוף האחראי על 93% מהקרקעות במדינה. בעבר הורכבה מועצת המינהל גם מאנשי אקדמיה ונציגי ציבור, באופן שאפשר גמישות רבה יותר, ובעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח אף מונו שני חברים ערבים למועצה. אלא שבשנת 2009 שונה החוק, כך שמלבד שני נציגי קק"ל (יהודים, גם מתוקף הגדרת מטרות קק"ל), כל חברי המועצה הם עובדי משרדי הממשלה. בעת הגשת העתירה, היו כל חברי המועצה גברים יהודים. מאז, מונתה אשה כמנכ"לית של המשרד להגנת הסביבה והיא משמשת כעת כנציגה-אשה יחידה. ערבים עדיין אין.

הדיון בעתירה התקיים בפני הנשיאה (בדימוס) ביניש, המשנה לנשיא ריבלין והשופטת נאור.

בג"צ 8318/10

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,דיור, תכנון וקרקעות,הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי,זכויות נשים,ייצוג הולם

סגור לתגובות.