חופש הביטוי

האגודה לוועדת החינוך: יש להבטיח את חופש הביטוי בקמפוסים

אוניברסיטת תל אביב. CC-BY: Shlomi Fishאוניברסיטת תל אביב. CC-BY: Shlomi Fish

 מחר (14.5.2012) תקיים ועדת החינוך של הכנסת דיון בעקבות הפרסום על כוונתם של סטודנטים באוניברסיטת תל אביב לקיים טקס לציון הנכבה. על פי הדיווח, מחלקת הביטחון באוניברסיטה הציבה מספר תנאים לקיום הטקס, בהם הדרישה מהסטודנטים המארגנים לשאת בעלות אבטחת האירוע על ידי שישה מאבטחים לפחות. על פי דיווח אחר, שר החינוך סער קרא להנהלת האוניברסיטה "לשקול מחדש" את ההחלטה על מתן האישור לקיום האירוע.

במכתב ששלחה האגודה לזכויות האזרח לחברי ועדת החינוך לקראת הדיון, נכתב כי "האגודה רואה בדאגה את הניסיונות להגביל חופש ביטוי פוליטי רק משום שהדעות והעמדות המבוטאים אינם עולים בקנה אחד עם עמדת הרוב בעת הנוכחית".

במכתב מצוין עוד, כי על האוניברסיטה חלה חובה לשמור על חופש הביטוי הפוליטי בתחומי הקמפוס, הן בהיותה מוסד להשכלה גבוהה והן מתוקף חוק זכויות הסטודנט המעגן את זכותם של סטודנטים להתארגן ולהפגין "בכל תחום ונושא". לכן, הדרישה כי מארגני הטקס ישאו בהוצאות האבטחה הנוספת היא פסולה, מנוגדת לחובת האוניברסיטה להבטיח את חופש הביטוי בתחומה ואף בבחינת ענישה על עצם קיום הטקס.

עלוה קולן, מקדמת מדיניות וחקיקה באגודה לזכויות האזרח: "לצערנו, ניסיונות ההשתקה של דעת המיעוט בישראל הם כבר כמעט עניין שבשגרה, אולם דווקא האוניברסיטה, מקום שאמור להיות מקדש לחופש המחשבה והביטוי, חייבת להגן בחירוף נפש על חופש הביטוי ולא להיכנע ללחצי ההשתקה שמגיעים מהפוליטיקאים."

על פנייתה של תנועת "אם תרצו" בדרישה להפעיל את חוק הנכבה נגד אוניברסיטת תל אביב, אמרה קולן: "אף שחוק שהנכבה כלל לא חל על המקרה הזה, השפעתו הרעה מחלחלת והוא משמש את אויבי חופש הביטוי – בין אם מתוך בורות ובין אם בכוונות זדון – להשתקת קולות שבמדינה דמוקרטית הם לגיטימיים לחלוטין".

להלן פניית האגודה לחברי ועדת החינוך.

 

13 במאי 2012

לכבוד
ח"כ אלכס מילר
יו"ר ועדת החינוך
הכנסת
ירושלים

שלום רב,

הנדון: דיון בוועדת חינוך בעניין קיומו של טקס לציון יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב

לקראת הדיון מחר, יום שני 14 במאי 2012, בוועדת חינוך בנושא שבנדון, מובאת בקצרה עמדת האגודה לזכויות האזרח להלן:

1. מחר צפוי להתקיים באוניברסיטת תל אביב טקס לציון יום הנכבה, באישור האוניברסיטה. מדברים שנכתבו בעיתונות עולה, כי מדובר בטקס שיזמו סטודנטים המבקשים לציין את יום הנכבה. עוד עולה מהפרסומים בתקשורת, כי מחלקת הביטחון באוניברסיטה הציבה מספר תנאים לקיום הטקס, ביניהם: איסור על הקמת במה ומערכת הגברה, איסור על תליית שלטים, כרזות או דגלים, ותשלום המארגנים על ששה מאבטחים לפחות לאבטחת האירוע.

2. בנוסף נמסר, כי תנועת "אם תרצו" פנתה אל מספר חברי כנסת בדרישה כי יורו על קיצוץ בתקציב האוניברסיטה בהתאם  ל"חוק הנכבה". שר החינוך פנה לנשיא האוניברסיטה וביקש את התערבותו לביטול האירוע.

3. האגודה לזכויות האזרח רואה בעין קשה ובדאגה את הניסיונות להגביל חופש ביטוי פוליטי רק משום שהדעות והעמדות המבוטאים אינם עולים בקנה אחד עם עמדת הרוב בעת הנוכחית. אנו מבקשים להזכיר ולהזהיר, כי חופש הביטוי הפוליטי נחשב ללב ליבו של חופש הביטוי, ופגיעה בו, דווקא בעת שדעת המיעוט נלחמת על זכותה להישמע, מהווה פגיעה חמורה ביסודות הדמוקרטיה בישראל.

4. אין צורך להכביר מילים על מעמדו של חופש הביטוי כאחת מזכויות היסוד המוגנות ביותר בשיטתנו המשפטית. הזכות לחופש ביטוי תוארה כזכות על משפטית, והיא אף מעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. גם אם לעיתים יהיו הדעות של המבקש להביע קשות ובלתי מקובלות, הרי שזוהי מהותו האמיתית של חופש הביטוי.

5. החובה שלא לפגוע בחופש הביטוי ולאפשר את קיומו הינה מאותן כללי חובות שבמשפט הציבורי המחייבות כל מוסד להשכלה גבוהה, בהיותו גוף דו-מהותי בעל מאפיינים ציבוריים. מקור נורמטיבי נוסף לחובות החלות על האוניברסיטה בענייננו הוא חוק זכויות הסטודנט, התשס"ז-2007 שקובע, בין היתר, את החובה לכבד את זכותם של הסטודנטים לחופש ביטוי. הוא עיגן את הזכות של כל סטודנט להתארגן ולהפגין "בכל תחום ונושא" (סעיף 6 לחוק), והטיל איסור על האוניברסיטה למנוע מסטודנט  מימושה של זכות זו (סעיף 7 לחוק).

6. בעוד שצדקה האוניברסיטה כאשר אישרה את קיום הטקס, הרי שהמגבלות שהציבה מחלקת הביטחון של האוניברסיטה על קיומו אינן עולות בקנה אחד עם חובות האוניברסיטה, ועל פניו נראות כמפרות את זכותם של הסטודנטים לחופש ביטוי פוליטי.

7. בפס"ד ה"פ 2085/07 דויטשר נ' אוניברסיטת בן-גוריון קבע בית המשפט, כי טיבה ונשמת אפה של ההפגנה הוא בפנייתה לקהל רחב ככל האפשר של הנחשפים לקיומה, והיא מתאפיינת, כמובן לצד החובה להקפיד על החוק והסדר הציבורי, בססגוניות, שימוש באמצעי הגברת קול, שלטים וכרזות. בעוד ששיקולי אבטחה הינם שיקולים לגיטימיים ולעיתים נדרש לאזנם בינם לבין חופש הביטוי, הרי שאין סיבה נראית לעין לפיה הגברה מסודרת או בניית במה מהווים סיכון ביטחוני רב יותר מהשימוש במגאפון ללא במה.

8. יותר מכך, האיסור על תליית שלטים וכרזות אינו עולה בקנה אחד עם  תפיסת האוניברסיטה כגוף מחנך במובן הרחב, וככזה גוף המאפשר ומעודד החלפת עמדות ודעות. לוחות המודעות של  הסטודנטים הם במה לפלורליזם רעיוני, וכל עוד תוכן הפרסום הינו חוקי, הרי שככלל יש לאפשרו, גם אם הוא אינו לרוחו של חלק מהציבור, ואף רובו המכריע.

9. גם הדרישה למימון מאבטחים הינה בלתי ראויה, וכך גם טענת האוניברסיטה כי דרישה זו נובעת בשל החשש כי תיקנס תקציבה יקוצץ תחת הוראות "חוק הנכבה". יובהר כי על פי החוק "מוסמך  שר האוצר להטיל סנקציה כספית על גוף שמתוקצב או נתמך על ידי המדינה, על סמך עילות שונות, ובין היתר במקרה שהגוף המתוקצב או הנתמך "הוציא הוצאה שהיא במהותהציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל." טקס בו מצוין סבלו של האחר אין משמעו אבל על הקמת המדינה.

10. יתרה מכך, אין מדובר בטקס שמארגנת האוניברסיטה, אלא טקס שהיא מאפשרת את קיומו בתחומה. מטעמים אלה אין להוראות החוק תחולה על המקרה שלפנינו.

11. במידה שקיום הטקס מעלה חשש שהמתנגדים לו יפרו את הסדר, הרי שחובתה של האוניברסיטה לדאוג להגנה על המשתתפים בטקס, גם אם משמעות הדבר הגברת כמות המאבטחים הנדרשת לשם כך. בדרישה כי מארגני הטקס ישאו בהוצאות האבטחה הנוספת אין אלא לראות ענישה על עצם קיום הטקס, שהיא ענישה פסולה.

12. אנו קוראים לאוניברסיטה לאפשר קיום הטקס תוך הסרת כל המגבלות הבלתי ענייניות של האבטחה.

13. אנו קוראים לחברי הכנסת שלא להיגרר אחר השיח הפופוליסטי והמתלהם, ולזכור כי תפקידם, בין השאר, הוא הגנה על המיעוט, על דעותיו והתבטאויותיו.

14. אנו קוראים לוועדת החינוך להתריע ולפעול ככל שביכולתה כדי להבטיח את חופש הביטוי הפוליטי במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, ולהבטיח יכולת ביטוי והגשמה עצמית של כל פרט ופרט במדינה, בלי קשר לעמדותיו הפוליטיות.

בכבוד רב,

 עלוה קולן
מקדמת מדיניות וחקיקה
האגודה לזכויות האזרח

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.