זכויות תושבי ירושלים המזרחית

לחקור את התנהלות המשטרה באירועי יום האדמה בירושלים המזרחית

באב אלעמוד, 30.3.2012. צילום: אחמד סוב לבן, עיר עמיםבאב אלעמוד, 30.3.2012. צילום: אחמד סוב לבן, עיר עמים

מעדויות שהגיעו לידי האגודה לזכויות האזרח עולה חשש כבד כי במהלך אירועי יום האדמה שהתקיימו בירושלים המזרחית ב-30.3.2012 עשתה משטרת ירושלים שימוש מופרז בכוח פיזי ובאלימות לפיזור הפגנות ולביצוע מעצרים, שהובילו לפגיעות מרובות.

על פי המידע שהגיע לאגודה, מספר רב מאוד של מסתערבים הגיעו לשכונת עיסאוויה ועצרו 24 תושבים, מרביתם קטינים. מעצרם התבצע בצורה ברוטאלית מלווה באלימות קשה, סטירות, בעיטות, אגרופים, מתן מכות על הראש עם כת האקדח, מתן מכות עם אלות, איזוק קטינים במקום ציבורי, כבילה באזיקונים עד כדי נפיחות בידיים, תקיפת קרובי משפחה של מי מהם שניסה לברר מה עלה בגורל יקירם, והושבת קטינים על הרצפה ברחוב כשהם עם כיסויי עיניים ואזוקים בידיהם, וחלקם גם ברגליהם. גם בניסיון לפיזור המחאה שהתקיימה בשער שכם, עולה חשש כי התנהלותה של המשטרה הייתה בלתי סבירה ולא מידתית.

בפנייה למפקד משטרת מחוז ירושלים מבקשת עו"ד נסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח לקיים חקירה אודות התנהלות המשטרה באירועים אלה, ובחינת מידתיות וסבירות השימוש בכוח ובאמצעים לפיזור הפגנות על ידי המשטרה באותו יום, במיוחד בכל הנוגע לקטינים.  עו"ד עליאן מציינת כי אמנם המשטרה נאלצה להתמודד עם מצבים רגישים וחריגים, אולם יחד עם זאת, בשעה שהמשטרה ממלאת את תפקידה עליה לנהוג בסבירות ובזהירות, ובכלל זה להשתמש באמצעים להתמודדות עם הפרות סדר באופן פרופורציונאלי, הדרגתי, לאחר מיצוי אמצעים שפגיעתם פחותה, וכל זאת – במידה שאינה עולה על הנדרש.

להלן הפניה (ראו גם: תשובת המשטרה, 4.6.2012)

‏05 אפריל 2012

לכבוד
ניצב ניסו שחם
מפקד משטרת מחוז ירושלים
בפקס: 02-5391466


פנייה בעניין התנהלות המשטרה בירושלים המזרחית ביום האדמה

1. אנו פונים אליך בגין אירועי יום האדמה אשר התרחשו ביום שישי האחרון בירושלים המזרחית. מעדויות שהגיעו לידי האגודה לזכויות האזרח  עולה חשש כבד כי בכמה וכמה מן האירועים ברחבי העיר משטרת ירושלים עשתה שימוש מופרז בכוח פיזי ובאלימות לפיזור הפגנות ולביצוע מעצרים, שהובילו לפגיעות מרובות. מהותה של פניה זו היא בקשה לקיום חקירה אודות התנהלות המשטרה באירועים אלה, שהביאה לפציעות רבות וקשות, ובחינת מידתיות וסבירות השימוש בכוח ובאמצעים לפיזור הפגנות על ידי המשטרה באותו יום, וכן דרישה למיצויי כל הליך חלופי בטרם השימוש בכוח במיוחד בכל הנוגע לקטינים.

2. אנו ערים לעובדה שהמשטרה נאלצה להתמודד עם מצבים רגישים וחריגים. יחד עם זאת, בשעה שהמשטרה ממלאת את תפקידה, עליה לנהוג בסבירות ובזהירות, ובכלל זה להשתמש באמצעים להתמודדות עם הפרות סדר באופן פרופורציונאלי, הדרגתי, לאחר מיצוי אמצעים שפגיעתם פחותה, וכל זאת – במידה שאינה עולה על הנדרש. כך לגבי התמודדות המשטרה עם מפרי הסדר עצמם, ובוודאי שכך גם לגבי תושבים לא מעורבים, אשר לגביהם מתחייבת נקיטת זהירות מיוחדת על מנת שלא לסכנם.

3. ממידע שהגיע לאגודה לזכויות האזרח מספר רב מאוד של מסתערבים הגיעו לשכונת עיסאוויה ובבת אחת עצרו 24 תושבים, מרביתם קטינים. עוד עולה ממידע שהגיע אלינו כי מעצרם של אלה התבצע בצורה ברוטאלית מלווה באלימות קשה, סטירות, בעיטות, אגרופים, מתן מכות על הראש עם כת האקדח, מתן מכות עם אלות, איזוק קטינים במקום ציבורי, כבילה באזיקונים עד כדי נפיחות בידיים, ובכי ומרמור מצד הילדים, תקיפת קרובי משפחה של מי מהם שניסה לברר מה עלה בגורל יקירם, והושבת קטינים על הרצפה ברחוב כשהם עם כיסויי עיניים ואזוקים בידיהם, וחלקם גם ברגליהם. (מצ"ב תמונות להמחשה ומסומנות א')

4. על פי עדויות הקטינים שנעצרו, ההשפלה וההעלבה נמשכה גם בתוך תחנות המשטרה, שם לא נתנו להם לשתות מים או ללכת לשירותים מספר שעות ממושכות, גם שהם ביקשו מספר פעמים. אחד הילדים העצורים שהיה פצוע מספר שהוא ישב מדמם בחדר ההמתנה והחקירה ולא ניתן לו כל טיפול עד שהסתיימה חקירתו. הוא הועבר למעצר, ורק אז בדק אותו רופא שהעביר אותו ישירות לבית חולים בשל חתך בראשו.  (מצ"ב גם כתבה מאתר וואלה  מיום 2.4.12 שהרחיבה בנדון פלסטינים: שוטרי מג"ב היכו אותנו כשהיינו כפותים)

5. גם בניסיון לפיזור המחאה שהתקיימה בשער שכם, עולה חשש כי התנהלותה של המשטרה הייתה בלתי סבירה ולא מידתית. מעדויות של מי שנכח במקום עולה כי בחלק הראשון בו התאספו התושבים והתקיימה התפילה על המדרכה במוסרארה מול שער שכם לא היתה שום התנגדות מצד המשטרה, כפי שאכן ראוי בנסיבות אלו. יחד עם זאת, עם סיום התפילה, כשתושבים החלו לחצות את הכביש ולהתקדם לכיוון המדרגות של שער שכם, התנפלו עליהם שוטרים, חלקם עם אלות, יחד עם יחידת הסוסים שהייתה על פי הדיווחים אלימה במיוחד, ודהרה לכיוון ההמון, הפילה אנשים על הרצפה ועלתה על חלקם עם הסוסים. תושבים שברחו לצדדי הדרך נפלו על אנשים אחרים וכך נמעכו חלקם. (מצ"ב תמונות להמחשה ומסומנות ב')

6. על פי עדויות תושבים שנכחו במקום, מפקד האירוע לא הכריז בשום שלב על התקהלות בלתי חוקית ולא ניתנה אזהרה לתושבים כי הם משתתפים באירוע לא חוקי. חשיבות הכרזה זו מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בתושבים שאינם בקיאים בפרטי החוק הישראלי, ובמיוחד על רקע אירועים כה רגישים. במסגרת תפקידה החשוב של המשטרה להשיב את הסדר על כנו ולהוריד את מפלס המתח והאלימות קיימת לה גם האחריות לוודא כי אין היא פוגעת בתושבים ובזכותם למחאה.

7. בנוסף, במהלך גל המעצרים באירועים האלו, שוטרים רבים היו עם כיסויי פנים וללא תג מזהה, תופעה אשר הופכת לנפוצה יותר ויותר בקרב שוטרים במהלך פעילות משטרתית באירועים כאלו. החשש מפני אלימות וניצול לרעה של סמכות הוא נחלתו של כל תושב שנתקל בשוטרים עלומי שם ופנים. על כן, הופעתם של שוטרים רעולי פנים בהפגנה פוגעת באושיות המשטר הדמוקרטי אף בשל כך, שהיא מטילה מורא ופחד על התושבים. אנו פונים אליך בבקשה שתורה לשוטרי משטרת ירושלים לחדול משימוש בכיסויי פנים במהלך פיזור הפגנות ופעולות מבצעיות אחרות, ותנקוט בצעדים יעילים כדי לשים קץ לתופעה זו. ראה בעניין זה את פניית האגודה לזכויות האזרח מיום 22.3.2011 למפכ"ל המשטרה).

8. יצוין כי בהתנהלות המתוארת לעיל עולה חשש להפרה בוטה להוראות חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971, וכן חריגה של שוטרים מסמכותם לשימוש בכוח. בפקודת המטה הארצי (פרק 14) מפורטות הנסיבות שבהן מותר למשטרה להשתמש בכוח, על-פי הדין:[1] לצורך התגוננות מפני התקפה ולמניעת מעשה פשע הכרוך באלימות; לצורך ביצוע מעצר בעת התנגדות או התחמקות מהמעצר; לצורך פיזור התקהלות פרועה; בשעת התנגדות פעילה למאסר חוקי או למניעת ניסיון להימלט ממאסר חוקי; לצורך עריכת חיפוש חיצוני על גופו של חשוד שאינו מאפשר ביצועו (באישור קצין משטרה ולאחר שניתנה לחשוד הזדמנות להשמיע את טעמי סירובו לעריכת החיפוש).

יחד עם זאת, נקבע בצורה מפורשת, כי גם בנסיבות האמורות אין להשתמש אלא במידת הכוח הדרושה להשגת המטרה לשמה נעשה השימוש בכוח. על פי העקרונות החוקתיים, המעוגנים בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ובהתאם להוראות פקודת המשטרה, השימוש בסמכויות הפוגעות בזכויות אדם מוצדק רק אם הוא נעשה על פי סמכות שהוענקה בדין, לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש.

9. על כן נבקש לקיים בדיקה לבירור האם התנהלות המתואר לעיל  של המשטרה ביום שישי האחרון אינה חורגת מסמכות, כן לבחון מקרוב האם האופן שבו בחרה המשטרה לפזר את ההפגנות היה מידתי וסביר, האם הדבר נעשה בהתאם לנהלים, האם היו אמצעים חלופיים בהם היה ניתן להשתמש, ועד כמה השימוש בכוח עמד במסגרת כללי החוק. בהתאם לתוצאות הבירור, יש לרענן את הנהלים בקרב כוחות המשטרה הפעילים בשטח ולאסור על חריגה מהם באופן מוחלט, על מנת למנוע הישנות מקרים אלו.

10. נודה לתשובתך בהקדם.

בכבוד רב,

נסרין עליאן, עו"ד

 

העתקים:
רב ניצב יונחן דנינו מפכ"ל המשטרה, בפקס:  02-5428118
עו"ד רונן ליבוביץ', יועמ"ש מחוז י-ם, משטרת ישראל, בפקס: 02-5391176


[1] כגון חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 [להלן – חסד"פ], סעיף 26; חסד"פ (סמכויות אכיפה – מעצרים) סעיף 10; חסד"פ (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי), סעיף 3(ב); חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, סעיף 5(א).

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: התנהלות המשטרה ומאבטחים,זכויות תושבי ירושלים המזרחית

סגור לתגובות.