רישוי חברות אבטחה ופיקוח עליהן

by: Trillia Fidei-Bagwellאילוסטרציה.
by: Trillia Fidei-Bagwell

תזכיר חוק שירותי אבטחה, התשע"ב-2012

תזכיר החוק מבקש להסדיר בחוק נפרד את הליך הרישוי של חברות האבטחה ואת הפיקוח על חברות אלה. האגודה לזכויות האזרח מברכת על הסדרת הנושא בחוק נפרד, אך מבקשת להוסיף שני מרכיבים חיוניים הנעדרים מהתזכיר:

1.       מנגנון תלונות הנדרש להבטחת זכויות האדם של הציבור הבא במגע יומיומי עם המאבטחים ולקיומו של פיקוח אפקטיבי על אופן התנהלותם של המאבטחים ושל חברות האבטחה. תפקידם של המאבטחים והסמכויות השלטוניות המוקנות להם טומנים פוטנציאל מתמיד לפגיעה בזכויות האדם. כיום קיימת בחוק רק האפשרות לפנות למשטרה בתלונה על התנהלותו של פקח, ואך ורק במקרים בהם העברה היא פלילית; כך שאין כיום כל אפשרות להגיש תלונה נגד מאבטחים בעניינים כגון חריגה מסמכות, התרשלות במילוי התפקיד, התנהגות בלתי הולמת, שימוש לרעה בסמכות, אי ענידת תג זיהוי, שימוש בכוח עולה לכדי עברה פלילית, ועוד. לעמדת האגודה, אין זה סביר כי הסמכתם של אנשים בסמכויות מרחיקות לכת ופוגעניות והתרת הפעלת סמכויות אלה באופן יומיומי כלפי הציבור, לא תלווה במנגנון אפקטיבי לטיפול בתלונות הציבור לגבי אופן הפעלת הסמכויות על ידי המאבטחים והתנהגות בלתי הולמת מצדם.

2.       שמירה על זכויות עובדים כשיקול במתן רישיון – יש להוסיף לתזכיר התייחסות קונקרטית לעניין השמירה על זכויות עובדים כאחד התנאים שעל הרשות לשקול בבואה להעניק או להאריך רישיון של חברת שמירה.

האגודה פועלת בנושא גם כחלק מקואליציית "האקדח על שולחן המטבח" המאגדת 11 ארגוני החברה האזרחית, זכויות אדם וזכויות נשים בפרט, במטרה להביא להפסקת התופעה בה מאבטחים לוקחים את הנשק איתם מהעבודה הביתה, תופעה הגורמת להגברת האלימות כלפי נשים ומעודדת רצח נשים וגברים חפים מפשע.

סטאטוס: בשלב התזכיר.

תזכיר החוק

הערות האגודה לזכויות האזרח על תזכיר החוק, יולי 2014 (כולל נספח: סקירת המודלים הבינלאומיים לפיקוח על מאבטחים)

הערות האגודה על תזכיר החוק, אפריל 2012

הערות לתזכיר החוק מטעם קואליציית "האקדח על שולחן המטבח", אפריל 2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,זכויות נשים,זכויות עובדים

סגור לתגובות.