זכויות ילדים

שוב עוצרים ילדים

צילום: נטע לביאצילום: נטע לביא

בחודש אוגוסט 2011 ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז, בעניין הליך מעצרן וגירושן מישראל של ננסי קסטיליו ושל בתה אופק. בית המשפט דחה אמנם את העתירה, ואולם הדגיש בפסק דינו: "הליך מזורז אשר כזה אינו יאה ולא צריך להתקיים במדינה מתוקנת. בני אדם אינם צאן ויש לאפשר להם לעכל את עובדת הרחקתם מן הארץ ולהתארגן בצורה סבירה" (ההדגשה לא במקור). עוד הוסיף: "בהחלט ניתן לחשוב כי הפרוצדורה המלווה את הרחקתן מן הארץ תעשה בדרך מעודנת יותר ותתפרש על זמן ארוך יותר".

בעקבות הערות בית המשפט חדלה רשות האוכלוסין וההגירה ממעצר של אימהות עם ילדיהן לצורך גירושם, על מנת לבחון את מדיניותה. בעניין זה אף נערכו שני מפגשים עם הארגונים ילדים ישראלים, מוקד סיוע לעובדים זרים והאגודה לזכויות האזרח, ובמהלכם פרסנו בפני הרשות את ממצאינו לגבי האופן שבו נערכו מעצרים, והדגשנו את החובה לבחון וליישם חלופות למעצר.

לאחר השעיית פעילות האכיפה למשך מספר חודשים, שבה רשות האוכלוסין וההגירה בחודש דצמבר 2011 לעצור ילדים. בחינת פעולתה של הרשות מאז מלמדת, כי חרף הביקורת שנמתחה על מדיניות המעצר על ידי גורמי מקצוע, המתמחים בטובתם של ילדים, על ידי ארגוני זכויות אדם ועל ידי בית המשפט, הרשות מוסיפה לנקוט בפעולה היחידה המוכרת לה – מעצר – ושוב ושוב מופתעת מהופעתן של תגובות דחק אצל הילדים העצורים.

כפי שנחשף אמש בחדשות ערוץ 10, מארק בן הארבע, שנעצר בראשית השבוע עם אימו ברנדט סולר, ומוחזק בימים אלה במתקן המעצר בנתב"ג, מצא עצמו, כמו ילדים קודמים לפניו, כשהוא מובל ממתקן המעצר לבית החולים אסף הרופא, וחזרה אל מתקן המעצר, וחוזר חלילה. כל זאת, כשהוא מלווה על ידי פקחי יחידת עוז, המנסים להתחמק מכלי התקשורת, ומרימים בנוכחותו הילד את קולם על אימו: "אין לך כרגע זכות. את עצורה, טוב? אין לך זכויות". בהמשך לכך נלקחו מארק ואימו חזרה למתקן המעצר, ללא שמארק נבדק בבית החולים, בעוד פקחי יחידת עוז מטיחים בעיתונאים, שהילד לא נבדק בגלל נוכחותם במקום. כמו במקרים אחרים בעבר, בהם התבררו תוצאותיו הקשות של המעצר, שוב טענה הרשות בתגובתה הרשמית, שלא ידעה פרטים מהותיים אודות מצבו של הילד שנעצר.

דברים אלה יכולים היו להימנע, לו פעלה הרשות בדרך אחרת, המקפידה על זכויותיהם של ילדים, ונמנעת ככלל ממעצר. אין כל קושי לאתר את מארק ואת אימו; לא הייתה כל הצדקה למעצרם; ואין כל הצדקה להוסיף ולהחזיקם במעצר.

ראו כאן מכתבם של הארגונים ילדים ישראלים, מוקד סיוע לעובדים זרים והאגודה לזכויות האזרח שנשלח היום (8.3.2012) למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה,זכויות ילדים,ילדים ישראלים,מהגרי עבודה

סגור לתגובות.