ההליך הפלילי

הגבלת מספר עורכי הדין הרשאים להיפגש עם אסיר

אילוסטרציהBy ~Ori (public domain)

הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 43)(פגישת אסיר עם עורך דין), התשע"ב- 2011

תזכיר החוק המקורי ביקש לאפשר לשר לביטחון פנים להתקין תקנות, שיגבילו את מספר עורכי הדין הרשאים לבקר אצל אסיר בפרק זמן מוגדר, וזאת בשים לב לשיקולים של "ביטחון המדינה ושלום הציבור."

האגודה לזכויות האזרח התנגדה להצעה, כאשר אחת ההסתיגויות המרכזיות הדגישה כי מאחר והתיקון יגביל את מימוש זכותו של כלוא להיפגש עם עורך דין – זכות שהינה יסודית ושמהווה אמצעי מרכזי לשמירה על זכויותיהם של אסירים באופן כללי – מן הראוי שההסדר הספציפי, שהתזכיר מבקש לחולל, ייקבע בחקיקה ראשית. כמו כן, טענה האגודה כי הצעת החוק עלולה להביא להטלת מגבלות שרירותיות על זכותו של אסיר להיפגש עם עורך דין, וכי לא הונחה תשתית עובדתית מספקת לביסוס טענת המדינה שהתיקון הנוכחי נדרש.

הייעוץ המשפטי של הוועדה אימץ את ההערה והציע נוסח חלופי בו מפורט המתווה בחקיקה ראשית, ולא בתקנות. המתווה קובע כי אם נציב בתי הסוהר ראה כי אסיר נפגש עם כמות רבה של עו"ד באופן שמעלה חשש ממשי שהמפגשים מנוצלים לפגיעה בבטחונו של אדם או בטחון המדינה, הוא יוכל להורות שבמשך תקופה שלא תעלה על 3 חודשים יוגבל מספר עו"ד שהאסיר יכול לפגוש, אך לא פחות מ-4. החקיקה לא קובעת את זהות העו"ד איתם יכול האסיר להיפגש, אלא רק את מספרם.

סטאטוס: החוק עבר במליאה ביום 14 במאי 2012.

לנוסח החוק

להצבעה בקריאה שלישית מאתר הכנסת

עמדת האגודה לזכויות האזרח, ינואר 2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.