בג"צ 3091/99 האגודה לזכויות האזרח בישראל נגד הכנסת
עו"ד: ענת שקולניקוב, דן יקיר
ההכרזה על מצב חירום עומדת בעינה באופן רצוף מאז הקמת המדינה. מאז חקיקת חוק יסוד: הממשלה החדש, בשנת 1992, מוגבלת כל הכרזה על שעת חירום לתקופה מירבית של שנה, אולם מאז נכנס החוק לתוקפו הכריזה הכנסת על מצב חירום בכל פעם מחדש. ב-1999 הגישה האגודה לזכויות האזרח עתירה לבג"ץ נגד הכנסת והממשלה בדרישה לבטל את ההכרזה על מצב החירום, בטענה כי החוקים שתוקפם תלוי במצב החירום מאפשרים הטלת הגבלות קשות על חופש הביטוי, פגיעה בזכות השביתה, בחופש ההתאגדות, בזכות הקניין ועוד, בניגוד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
במספר דיונים שהתקיימו בעתירה האיצו השופטים במשרד המשפטים לקדם את תיקוני החקיקה הדרושים, שיאפשרו את ביטולו של מצב החירום, אך הדבר לא התקדם באופן משמעותי. ב-2003, בהתאם לקביעת בג"ץ, הגישה האגודה עתירה מתוקנת, בשל שינוי הנסיבות הביטחוניות במדינה. מאז ממשיכים תיקוני החקיקה להתעכב.
ביום 8.5.2012 דחה בג"ץ את העתירה. בג"ץ קבע, כי אמנם ההליך מתנהל בעצלתיים וטרם הושלם, אבל העתירה מיצתה את עצמה ודינה להימחק.
החלטה, 1.8.06
תגובת העותרת להודעה המעדכנת מטעם פרקליטות המדינה, אפריל 2008
הודעה מעדכנת מטעם פרקליטות המדינה, ספטמבר 2008
הודעה מעדכנת מטעם פרקליטות המדינה, אפריל 2009
החלטה, 2.10.11
הודעה מעדכנת מטעם פרקליטות המדינה, נובמבר 2011
החלטה, 7.12.11
תגובה מטעם העותרת, ינואר 2012
פסק הדין, 8.5.12
הודעות לעיתונות:
אחרי 13 שנה, בג"ץ דחה את העתירה לביטול מצב החירום, מאי 2012
בג"ץ: ההכרזה על מצב החירום מאפשרת פגיעה בזכויות אדם בכל עת, ספטמבר 2004
לבטל את ההכרזה על מצב חירום, יולי 2003
לבטל את ההכרזה על מצב חירום, מרס 2003
בג"ץ: לבטל את ההכרזה על שעת חירום, יוני 2001
קישורים:
חומרים רלבנטיים באתר הכנסת, יולי 2018
שי ניר, שגרת החירום, דבר ראשון, 11.7.2018
מעקב הכנסת: סקירת הטיפול בחקיקה שתוקפה מותנה בקיומה של הכרזה על מצב חירום, נובמבר 2015
פניית האגודה לוועדת החוץ והבטחון לקראת דיון על הארכת ההכרזה על מצב שעת חירום, אפריל 2013
העתירה המתוקנת נכתבה בסיוע גיל גן-מור