"חוק דרומי"

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 98), התשס"ח-2008

ארבע הצעות חוק פרטיות שאוחדו לכדי הצעת חוק אחת עוסקות בהרחבה של תנאי ההגנה העצמית, עד כדי מתן פטור גורף מענישה למי שפגע, פצע, ואפילו הרג אדם שפרץ לביתו, משקו או בית העסק שלו.

האגודה לזכויות האזרח הגישה עמדתה בפני ועדת חוקה, חוק ומשפט וטענה כי הצעות החוק אינן מידתיות ויש בהן מסר קלוקל ובלתי מוסרי שלפיו זכויות קנייניות חשובות יותר מחיי אדם. להלן תמצית עמדתנו:

שימוש בנשק או שימוש אחר בכוח רב הינו סביר רק לצורך הגנה על החיים, וגם זאת, רק בהיעדר ברירה אחרת. אין להתיר לאזרחים לעשות שימוש בכוח קטלני מסוג זה על מנת להגן על רכושם, שכן מדובר בתגובה, שתוצאתה האפשרית הינה הרת אסון ואשר אינה פרופורציונלית כלל ועיקר לנזק, חמור ככל שיהיה, שעלול להיגרם לרכוש. אין להצדיק סיכון חיי אדם, אפילו הוא עבריין.

סעיף ההגנה העצמית בחוק העונשין כבר מאפשר פטור מאחריות פלילית כאשר המגן פעל במצב של סכנה מוחשית ופעולותיו היו סבירות במצב העניינים. הצעות החוק הנדונות למעשה טוענות כי במצב בו פרץ אדם אל בית, משק או בית עסק – דמו מותר, וכל מעשה אלימות המבוצע כלפיו מוצדק, ולכן אינו בר ענישה. בהצעות החוק אין שמירה על האיזון בין זכותו של אדם לקניין לבין הערך המקודש של קדושת החיים, וקבלתן עלולה להוביל לזילות חיי אדם ולהרג של חפים מפשע.

אין מדינה מתוקנת בעולם שנהוג בה עונש מוות על עבירות רכוש. נכון שבעתיים הדבר, כאשר המדובר בענישה על ידי אזרחים. זכות הקניין כבודה במקומה מונח, אך בהתנגשות עם הזכות לחיים, ברי כי ידה של האחרונה על העליונה.

סטטוס: הצעות החוק אוחדו לידי הצעה אחת. החוק עבר ב-24 ביוני 2008.

נוסח החוק שעבר

ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית מאתר הכנסת

נוסח הצעות החוק:

הצ"ח – צבי הנדל

הצ"ח – ישראל כץ

הצ"ח – אליהו גבאי

הצ"ח – יצחק אהרונוביץ

עמדת האגודה לזכויות האזרח, יולי 2007

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לקניין,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.