הצעת חוק שמירה על ערכי מדינת ישראל

הצעת חוק שמירה על ערכי מדינת ישראל (תיקוני חקיקה), התשס"ט-2009

הצעת החוק מבקשת למנוע אישור או לפרק חברות ועמותות שמטרתן המוצהרת או הסמויה היא לפגוע בערכי המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ושערכיהן לא עולים בקנה אחד עם ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

האגודה לזכויות האזרח התנגדה להצעת החוק, בראש ובראשונה משום שהיא מבקשת לפעול על סמך התייחסות למונחים אידיאולוגיים, שהתוכן שלהם נתון לפרשנות נרחבת, אשר משתנה באופן ניכר בהתאם להשקפת העולם, הפוליטית, החברתית והדתית של כל אדם ואדם.

לפי השקפות עולם מסוימות – התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית ותנועות אחרות של פלורליזם יהודי; כל ארגון שדוגל, בדרך כזו או אחרת, בשוויון אזרחי מלא למיעוטים בישראל, גם אם במסגרת משטר דמוקרטי; כל ארגון שעוסק בזכויות פליטים או מהגרי עבודה או פלסטינים בהקשר של מעמד בישראל; חברות או עמותות שפועלות או מקיימות פעילות בשבת; עמותה שתומכת בחוזרים בשאלה או בנשים שמבקשות לבצע הפלה; עמותות הפועלות למען חופש מדת או למען זכויות של נשים בבית הדין הרבני או למען תפילת נשים עם טלית בכותל; ארגוני זכויות אדם שפועלים למען זכויות פלסטינים בישראל או בשטחים או בעזה; ארגונים שמבקשים לקיים פעילות חינוכית שיש בה הידברות עם "האחר", הכרת ההיסטוריה שלו ונקודת המבט שלו; ועוד ועוד – חלקם או כולם, חסרי זכות קיום. למעשה, לפי השקפת עולם מסוימת עלולות כל פעילות של ביקורת, מחאה, הגנה על חופש מדת, קידום פלורליזם דתי או אחר, מאבק לשוויון זכויות אזרחי או הגנה על זכויות אדם של מיעוטים להיחשב לפעילויות "החותרות תחת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית" או "מסכנות את אופייה" או "מסכנות את ערכיה" של המדינה ככזו.

בנוסף, פוגעת הצעת החוק בחופש ההתאגדות בישראל, שהיא זכות יסוד חוקתית. אחת ממטרות הזכות להתאגד, בין אם בחברה או בעמותה, היא בדיוק בכדי לאפשר לקדם השקפות עולם, לעשות פעילות אידיאולוגית, לפעול לשינוי חברתי על בסיס השקפת עולם וכיו"ב. קבלת הצעת החוק תביא לפגיעה קשה בחופש ההתאגדות בישראל ולצירופה של ישראל לרשימה המפוקפקת של מדינות, שאין בהן אפשרות לחופש פעולה של ארגוני חברה אזרחית, ולריקון מתוכן של מהות ההתאגדות של התארגנויות אזרחיות כעמותות רשומות או כחברות.

כמו כן, ברור כי הצעת החוק מהווה ניסיון לרדוף קבוצות פוליטיות מסוימות בלבד, בעלות השקפות עולם מסוימת בלבד. הדבר ברור במיוחד כאשר בוחנים את הצעת החוק בהקשר הרחב יותר כחלק משורה ארוכה של הצעות חוק אנטי דמוקרטיות המקודמות בכנסת, והמבקשות להדיר את כל מי שהשקפתו אינה עולה בקנה אחד עם השקפת הרב הפוליטי בעת הזו, ולפגוע בהם, לרבות ביכולת ההתארגנות והקיום שלהם.

לעמדת האגודה, הבלמים הקיימים היום בחוק, שיש בהם כדי להבטיח שחברה או עמותה לא תפעל באופן בלתי חוקי, בלתי מוסרי או שנוגד את תקנת הציבור, או במטרה לפגוע בעצם קיומה של המדינה או בהיותה דמוקרטית – הינם מספקים וטובים ויש בהם כדי לתפוס את המקרים הקיצוניים אשר נדרש לטפל בהם באופן מידתי ובסלקטיביות הראויה. החוק היום מהווה מסננת דקה וראויה שאין להחליפה במסננת גסה שתהיה תלוית השקפת עולם, כוח פוליטי וגחמות של הרב.

סטטוס: הצעת החוק הובאה לדיון בוועדת שרים ב-7 בנובמבר 2010, שם הוחלט לדחות את הדיון בה בחודש ימים. בינתיים לא עלתה ההצעה לדיון נוסף.

נוסח הצעת החוק

פניית האגודה לזכויות האזרח לוועדת השרים לחקיקה, נובמבר 2010

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות להתאגדות,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.