אשדוד ראויה לצדק בריאותי

 

רם כהן


סיור בבתי החולים בפריפריה מעלה שאלות רבות על קיומם של אזרחים שווים ושווים יותר במדינה. המרחק בין מרכז לפריפריה הוא מרחק הנגמע בחצי שעת נסיעה בפקקים, אבל הפער בין בתי חולים משוכללים ומפוארים, עתירי רפואה מתקדמת ובין בתי חולים הדומים יותר לקופות חולים גדולות, הממוקמים במרכזי ערים עניות ודלילות במשאבים, הוא עצום.

יש להניח כי חלק מתושבי אשדוד ויישוביי הסביבה בדרום, לא ערים מספיק לדרמה גדולה המתחוללת סביב אופיו של בית החולים הציבורי שעומד להיבנות בעירם. מן הראוי שידעו מספר פרטים חשובים הנוגעים להם וגם לכל אזרח מעורב ואכפתי שהמחאה החברתית נגעה ללבו, והוא הסכים בחדרי חדריו  כי הגיעה העת להחזיר את המדינה לאזרחיה במחיר השווה לכל נפש.

על פי הסכם שנחתם בין הממשלה לבין "אסותא אשדוד בע"מ" להקמת בית חולים חדש בעיר, תהייה החברה רשאית, בין השאר, להפעיל שירותי רפואה פרטית (שר"פ) , בהיקף של 25% מכלל ההכנסות של בית החולים. למרות שבית החולים מוקם בידי זכיין פרטי, הוא ממומן על ידי המדינה במידה ניכרת: הקרקע המיועדת לבניית בית החולים בהיקף של שבעים דונמים תועבר לחברה לחכירה ללא תמורה, והמדינה תשתתף בעלות ההקמה של בית החולים בסך 487 מיליון ₪ (75% מעלות ההקמה). כמו כן, ניתן לשער כי מרבית עלויות הטיפול בבית החולים ימומנו על ידי קופות החולים ומשרד הבריאות מכוח מחויבויותיהם על פי חוק.

האגודה לזכויות האזרח תומכת בהקמת בית חולים ציבורי באשדוד, אך קמה כדי להתריע כנגד ההסכם שהתגבש, והאישור שניתן במסגרתו לקיים שרותי רפואה פרטית. לא אכנס בסד צר זה להתדיינות המשפטית שבין האגודה, שזועקת את זעקת הרפואה הציבורית בכלל וזו של אשדוד בפרט, ובין משרד עורכי דין המייצג את חברת 'אסותא' שמאיים לתבוע אותה במאות מיליונים, אם זו תעז לסכל את המהלך הנכסף של מרשיהם. איום שיש לו אפקט מצנן להשפיע על הדיון הציבורי ולהשתיק כל אפשרות לערער על החלטות הנוגעות לכל אחד ואחת מאתנו ושעשויות להשפיע על דמותה ואופייה של הרפואה הציבורית בישראל. די אם אומר כי ההחלטה להעביר סכום של 487 מיליון שקל וקרקע ציבורית חינם, הייתה מחייבת מלכתחילה דיון ציבורי  פומבי ושקוף כדי שהציבור יחליט אם נאה הסידור בעיניו אם לאו.

הפעלת שר"פ בבית חולים ציבורי יוצרת מלכתחילה שני מעמדות של חולים: אלה שיכולים להרשות לעצמם לבחור תמורת תשלום נוסף את הרופאים הבכירים והמומחים יותר ולקבל טיפול מקצועי יותר, וחולים שידם אינה משגת לבחור את הרופא המטפל. בהחלטה להקים שירותי רפואה פרטיים יש  פגיעה בנגישות שווה לבריאות ובכבוד האדם. הזכות לבריאות היא זכות יסוד שלמדינה יש אחריות להקנות אותה במלואה לאזרחיה. הפרטה של מערכת הבריאות יש בה כדי לערער על הנחת יסוד זאת, גם אם יש בכוחה של החלטה זו להביא מזור לאשדוד וסביבתה בטווח המידי.

אני קורא לבחון מחדש את ההסכם להקמת בית החולים באשדוד ולהימנע מהכנסת שר"פ לבתי חולים שהציבור מממן אותם מכספו.

 

 

רם כהן, מנהל בית ספר תיכון בתל אביב, חבר הנהלת האגודה לזכויות האזרח

המאמר פורסם בעיתון ידיעות אשדוד ב-7.10.11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות,שוויון בשירותי בריאות

סגור לתגובות.