להפסיק פינויים בלתי חוקיים של חסרי בית משטחים ציבוריים בת"א

מאהל רוטשילד, 8.9.11. צילום: טל דהןמאהל רוטשילד, 8.9.11. צילום: טל דהן

עיריית תל-אביב מפנה באופן לא חוקי אנשים שאין להם היכן לגור ולכן ישנים בגנים ציבוריים ותחת כיפת השמים

ביממה האחרונה התקבלו באגודה לזכויות האזרח דיווחים לפיהם עיריית תל-אביב, בסיוע המשטרה ופקחי הסיירת הירוקה, פעלו לפינוי חסרי בית משטחים ציבוריים בעיר, בהם פעלו עד אתמול מאהלי מחאה. מדובר על אנשים שאין להם לאן להתפנות ולכן ישנים בגנים ציבוריים ותחת כיפת השמים.

כך, היום (4.10.11) בבוקר הגיעו לגינת לוינסקי פקחים של הסיירת הירוקה, החלו להעיר את חסרי הבית שישנו שם והודיעו להם כי עליהם לפנות את הגינה באופן מיידי. לפי מידע שנמסר לאגודה, הפקחים איימו על חסרי הבית כי ייקחו את מעט הציוד האישי שנותר להם ויזרקו אותו לאשפה, ואם בכל זאת הם יסרבו להתפנות יגיעו למקום שוטרי יס"מ ויפנו אותם בכוח.

בנוסף, בסרטון שהופץ באינטרנט נראים שוטרים מפנים בכוח אדם מספסל ציבורי בשדרות בן גוריון ומובילים אותו אזוק לניידת משטרה. בתשובה לניסיונות להסביר לשוטרים כי אין להם סמכות לגרש אדם שכל חטאו ששהה בספסל ברחוב, טענו השוטרים כי הם מסייעים לעיריית תל אביב לפנות את השטחים הציבוריים.

 

 

האגודה לזכויות האזרח קראה היום (4.10.11) לראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי ולמפקד מחוז תל-אביב, ניצב אהרון אקסול להפסיק לאלתר את פעולות הפינוי בכוח של חסרי בית ממקומות ציבוריים בעיר, ולנקוט צעדים כנגד פקחי עירייה ושוטרים שהפעילו כוח, ללא כל סמכות חוקית.

עו"ד נירה שלו מהאגודה לזכויות האזרח מציינת שפעולות העירייה והמשטרה נגועות מתחילתן ועד סופן בחוסר חוקיות ובחוסר סמכות חמורים. "הסמכות שניתנה לעיריית ת"א לפנות את מאהלי המחאה בעיר אינה כוללת בתוכה סמכות לגרש אנשים ממרחבים ציבוריים בעיר. בוודאי שהעירייה אינה מוסמכת להטיל סנקציות, לאיים על אנשים ולגרשם רק משום שאין להם מקום אחר להתגורר בו."

עו"ד שלו הוסיפה, "על המשטרה לגלות שיקול דעת עצמאי שעה שהיא מתבקשת לסייע לעירייה בביצוע משימות של פינוי מאהלי מחאה, ולהימנע מביצוע פעולות משוללות כל יסוד חוקי ונעדרות סמכות. השוטרים שפינו אדם מספסל בשדרות בן גוריון ועצרו אותו פעלו בניגוד לחוק, ללא כל סמכות תוך שימוש בלתי-חוקי בכוח."

להלן פניית האגודה לראש עיריית תל אביב ולמפקד מחוז תל אביב במשטרה.

 

‏4 באוקטובר, 2011

 

לכבוד
מר רון חולדאי
ראש עיריית תל אביב יפו

 

ניצב אהרון אקסול
מפקד מחוז תל אביב, משטרת ישראל

 

דחוף

 

שלום רב,

 

הנדון: פינוי בלתי חוקי של חסרי בית

 

הריני לפנות אליכם בדחיפות על מנת שתורו על הפסקת פעולות פינוי בלתי חוקיות של חסרי בית משטחים ציבוריים בעיר.

1.      במסגרת המחאה החברתית הארצית הוקמו מספר מאהלי מחאה ברחבי העיר תל אביב, בשדרות ובגינות ציבוריות. במהלך המחאה התקבצו למאהלים, בין היתר, גם אנשים חסרי בית הסובלים ממצוקות כלכליות חריפות.

2.      בעקבות צווי הפינוי שהוצאו למאהלי המחאה בעיר, פונו חלק מהמאהלים, כאשר הציוד ששימש את מאהלי המחאה, לרבות האוהלים עצמם, פונה הן על ידי חברי המאהלים מרצון והן על ידי מפנים מטעם העירייה. כיום, נותרו במקום רק אותם חסרי הבית שאין להם דירה להתפנות אליה בעקבות פינוי מאהל המחאה. הם ישנים תחת כיפת השמיים, חלקם על מחצלות, וכל שיש באמתחתם הוא מעט ציוד אישי ובגדים.

3.      היום בבוקר הגיעו לגינת לוינסקי פקחים של הסיירת הירוקה, החלו להעיר את חסרי הבית שישנו בגינה, והודיעו להם כי עליהם לפנות את הגינה באופן מיידי. לפי מידע שנמסר לאגודה לזכויות האזרח, הפקחים איימו על חסרי הבית, כי ייקחו את מעט הציוד האישי שנותר להם ויזרקו אותו לאשפה, ואם בכל זאת הם יסרבו להתפנות יגיעו למקום שוטרי יס"מ ויפנו אותם בכוח.

4.      פעולות הגירוש של חסרי הבית מגינת לוינסקי אינן היחידות שבוצעו בחוסר סמכות. בסרטון שהופץ באינטרנט נראים שוטרים מפנים בכוח אדם מספסל בשדרות בן גוריון ביום 3.10.11, מחרימים את מעט הציוד שהיה לצידו ומובילים אותו אזוק לניידת משטרה. בתשובה לניסיונות להסביר לשוטרים כי אין להם סמכות לגרש אדם שכל חטאו ששהה בספסל ברחוב, טענו השוטרים כי הם מסייעים לעיריית תל אביב לפנות את השטחים הציבוריים. לסרטון שהופץ באתר youtube  ראו: http://www.youtube.com/watch?v=_cxrWzyL5XY.

5.      הפעולות המפורטות לעיל נגועות מתחילתן ועד סופן בחוסר חוקיות ובחוסר סמכות חמורים. אין מקור חוקי כלשהו המסמיך את העירייה לפנות אדם ממקומות הפתוחים לציבור בעיר, ובוודאי שהעירייה אינה מוסמכת להטיל סנקציות, לאיים על אנשים ולגרשם אך משום שאין להם מקום אחר להתגורר בו. כמו כן, ברור כי הסמכות לפנות את מאהלי המחאה אינה כוללת בתוכה סמכות לגרש אנשים לרבות חסרי בית מגינות ציבוריות וממקומות אחרים בעיר.

6.      משכך, אין כל סמכות לפקחי הסיירת הירוקה להתנכל לאנשים השוהים בגינת לוינסקי ולגרשם מהמקום. כך, גם פינוי אנשים מספסלים בעיר אינו חוקי, והשוטרים אינם רשאים לסייע בביצוע פעולה כאמור. על המשטרה לגלות שיקול דעת עצמאי שעה שהיא מתבקשת לסייע לעירייה בביצוע משימות של פינוי מאהלי מחאה, ולהימנע מביצוע פעולות משוללות כל יסוד חוקי ונעדרות סמכות. השוטרים שפינו אדם מספסל בשדרות בן גוריון ועצרו אותו פעלו בניגוד לחוק, ללא כל סמכות תוך שימוש בלתי-חוקי בכוח.

7.      זאת ועוד, פעילות העירייה לגרש חסרי בית מגינות ציבוריות וממקומות אחרים בעיר, ובוודאי התנהגות כוחנית והפעלת כוח של פקחים ושל שוטרים כלפי חסרי הבית, מבטאות יחס משפיל ומזלזל כלפי אנשים שכל חטאם היותם חסרי בית מטעמים של מצוקות כלכליות חריפות. אנשים אלו שביקשו באמצעות המחאה החברתית להשמיע את קולם, וקיוו למצוא התייחסות ופיתרון למצוקתם- לא רק שנותרו ללא מענה, אלא שהעירייה אף מגרשת אותם ממקומות שונים בעיר ושוללת מהם את הזכות הבסיסית שלהם לשהות במקום העומד לרשות הציבור בכללותו.

8.      לאור כל האמור לעיל, אבקש להורות בדחיפות על הפסקת פעולות פינוי בכוח של בני אדם ממקומות ציבוריים בעיר. כן נבקש שיינקטו צעדים כנגד פקחי עירייה ושוטרים שהורו לפעול בכוח, ושהפעילו כוח, ללא כל סמכות בדין.

 

9.  נודה לתשובתכם המהירה.

 

בכבוד רב ובברכה,

נירה שלו, עו"ד

 

העתק:
יו"ר המרכז לשלטון מקומי
מפכ"ל המשטרה
יועמ"ש עיריה
יועמ"ש משטרה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,חסרי בית,מחאת האוהלים 2011

סגור לתגובות.