ניוד תיקים בין בתי המשפט

הצ"ח התייעלות כלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010) התשס"ט-2009 – סעיף 260 – ניוד תיקים בין בתי המשפט

בהצעת החוק נקבע, כי מנהל בתי המשפט, בהסמכת נשיא בית המשפט העליון ובאישור שר המשפטים, יהיה רשאי להעביר כמות מסוימת של הליכים שהוגשו לבית משפט מסוים, ואשר טרם הוחל בהם הדיון, לבית משפט אחר או לבתי משפט אחרים של אותה דרגה, באותו אזור שיפוט או באזור שיפוט אחר, כדי לאזן בעומס התיקים בין בתי המשפט.

האגודה לזכויות האזרח וארגונים עמיתים מתנגדים להצעת החוק מאחר והיא פוגעת בנגישות למשפט, באופן המשפיע במיוחד על אוכלוסיות מוחלשות. העברת התיקים תגדיל בהכרח את המרחק של המתדיינים מבית המשפט שבו יצטרכו לנהל את עניינם, דבר שיגדיל את הוצאות הנסיעה, ואת משך הזמן שיצטרכו להשקיע בהגעה לבית המשפט. אוכלוסיות מוחלשות ופריפריאליות (גיאוגרפית וחברתית–כלכלית) תלויות לרוב בתחבורה ציבורית, שאינה מצויה כנדרש בפריפריה וגם אינה נגישה כלכלית לרבים; אוכלוסיות אלה גם לרוב חסרות גמישות במקום עבודתם ואינן יכולות להפסיד ימי עבודה או שעות עבודה רבות, אם בכלל.

יש להגן על זכות הגישה לערכאות, ולאפשר למתדיינים לנהל את ענייניהם המשפטיים במקום נגיש ונוח להם, תוך מתן עדיפות לבעלי דין חלשים יותר על פני חברות גדולות בעלות מספר סניפים. גם אם נכון שחלוקת הנטל עשויה לזרז את ההליכים, ולהועיל מן הבחינה הזאת למתדיינים, הרי שהתייעלות זאת תבוא על חשבון השמירה על הנגישות למשפט ולצדק. יש לטפל בעומס בבתי המשפט באמצעות כלים חלופיים שיבטיחו הגנה על זכויות המתדיינים: ניתן להוסיף שופטים לבתי משפט עמוסים, דבר שיבטיח הקטנת העומס, התייעלות וקיצור משך קיומו של ההליך. אפשרות אחרת היא לאזן את העומס בין בתי המשפט על ידי העברת שופטים זמנית או קבועה.

סטאטוס: הצעת חוק ממשלתית שהופרדה מחוק ההסדרים. עברה קריאה ראשונה ביוני 2009. נידונה בוועדת החוקה, חוק ומשפט להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

נוסח הצעת החוק

לינק להצבעה בקריאה ראשונה מאתר הכנסת

נייר עמדה: האגודה לזכויות האזרח, תוכנית המשפט בשירות הקהילה באוניברסיטת תל אביב, הל"ב – התנועה למלחמה בעוני, סינגור קהילתי ועמותת ידיד, ספטמבר 2011

 

הודעות לעיתונות:

ייעול מערכת המשפט – לא על חשבון זכויות האזרחים, אוקטובר 2011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,נגישות למשפט

סגור לתגובות.