למגר את הפרת החוק על ידי שוטרים ללא תגי זיהוי בהפגנות

cc-by: Minor Prophetcc-by: Minor Prophet

במהלך הפגנה שהתקיימה ברחבת עיריית תל אביב במחאה על פינוי אוהלים משדרות רוטשילד, נצפו שוטרים רבים ללא תגי זיהוי (ראו למשל בסרטונים אלה:
http://youtu.be/YIbnQTaJ_Hw,
http://youtu.be/S5XNDdUaHNo,
http://youtu.be/211fIk03uzk,
http://youtu.be/AQnBpkXTysk). גם בהפגנות אחרות שהתקיימו לאחרונה במחוז תל אביב תועדו שוטרים במדים מפזרים הפגנות לאחר שהורידו את תגי הזיהוי שלהם. כמו כן, בהפגנות האחרונות בתל אביב נטלו חלק פעיל ופרובוקטיבי אנשים, שעל פי התיעוד המצולם נחזים כשוטרים סמויים, ושסירבו לבקשת אזרחים להזדהות. בעקבות זאת פנתה האגודה לזכויות האזרח למפקד מרחב תל אביב במשטרה ודרשה ממנו להודיע על צעדים משמעתיים שיינקטו בעקבות הופעתם של שוטרים אנונימיים בהפגנה ולמניעת הישנות התופעה בעתיד.

להלן פניית האגודה. לתשובת המשטרה ולמידע נוסף בנושא לחצו כאן.

 

 

26 בספטמבר 2011

 

 

לכבוד
ניצב אהרון אקסול
מפקד מחוז תל אביב
משטרת ישראל
רחוב סלמה 18
תל אביב

 

שלום רב,

 

הנדון: פיזור הפגנות על ידי שוטרים בלתי מזוהים

 

1.    אנו פונים אליך בבקשה שתורה לשוטרי מחוז תל אביב לקיים את החובה החוקית לענוד תגי זיהוי ולהזדהות בעת פיזור הפגנות או בכל פעילות אחרת הכרוכה במפגש עם קהל, ושתנקוט באמצעים יעילים למיגור התופעה של אי ענידת תגי זיהוי.

2.    ביום ה' 8.9.11 התקיימה הפגנה ברחבת עיריית תל-אביב במחאה על פינוי אוהלים משדרות רוטשילד. מעדויות ומצילומים שהגיעו לידינו, עולה כי רבים מהשוטרים שפיזרו את ההפגנה לא ענדו תגי זיהוי. גם בהפגנות אחרות שהתקיימו לאחרונה במחוז תל אביב תועדו שוטרים במדים מפזרים הפגנות לאחר שהורידו את תגי הזיהוי שלהם.

לשם הדוגמא אנו מצרפים תמונות של שוטרים ללא תגי זיהוי בעת פיזור הפגנה, הגם שאנו מניחים שהבחנת בתיעוד המצולם ההולך וגובר של התופעה האמורה ברשת האינטרנט.

3.    בנוסף לכך בהפגנות האחרונות בתל אביב נטלו חלק פעיל ופרובוקטיבי אנשים, שעל פי התיעוד המצולם נחזים כשוטרים סמויים, ושסירבו להזדהות כשהתבקשו לעשות זאת על ידי אזרחים.

4.    המשטרה אוחזת במונופול על הפעלת הכוח במדינה, ולשוטרים נתונות סמכויות מרחיקות לכת. כנגד כל אלו, וכחלק מהאיזונים שהם נשמת אפו של כל משטר דמוקרטי עומדות חובות שונות, ובכללן חובתו של שוטר להזדהות. "בין היתר, נועדה חובה זו להרתיע שוטרים מפני שימוש לרעה בסמכותם. היא נועדה, על פי טיבה, לעודד תרבות, לפיה יש דין ויש דיין, גם כאשר מדובר בסטייה מן השורה על ידי שוטר." (ת"א (י-ם) 9653/06 דורון נ' גז (2008)).

5.    בהתאם להוראה המפורשת של סעיף 5א(א) לפקודת המשטרה, חייב שוטר לבוש מדים לענוד תג זיהוי בכל עת ולא רק בעת פיזור הפגנות. חובה זו חלה על שוטרים במדים מכל סוג שהוא – גם על מי שעוטה על מדיו שכפ"צ או מעיל, ואפילו על אותם שוטרי יס"מ שצולמו בהפגנה מיום 8.9.11 לבושים בפרטי לבוש אזרחיים ומשטרתיים גם יחד.

6.    סעיף 5א לפקודת המשטרה שנחקק בשנת 1997 לא בא לשנות את הדין שהיה קיים אותה עת אלא רק הצהיר עליו, כיוון ששוטרים לא נהגו לפיו. ועדיין, אנו עדים למקרים חוזרים ונשנים שבהם שוטרים מתעמתים עם מפגינים מבלי לענוד תגי זיהוי, או מסירים את התגים מדש חולצתם, בדרך כלל כהכנה להסתערות "משוחררת" ואלימה בחסות מעטה האנונימיות.

7.    ריבוי השוטרים חסרי התגים והאופן שבו נעלמים תגי הזיהוי בעיתוי מסוים, כפי שאירע בהפגנה מיום 8.9.11, מלמד שהאנונימיות הלא חוקית נעשית "ברוח המפקד" או על פי הוראתו ולמצער – בהתאם להסכמה שבשתיקה.

8.    רק לאחרונה קיימה ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת דיון בהצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה, שקבעה בין היתר, סנקציה פלילית על מי שמפר את חובות ההזדהות הקבועות בסעיף 5א וחייבה את המחלקה לחקירת שוטרים לחקור תלונות על הפרה כאמור (הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (חובת ענידת תגים והזדהות), התשע"א-2011, של חברי הכנסת אורי אריאל, דב חנין וניצן הורוביץ).

במהלך הדיון שאל יו"ר הוועדה, חה"כ אמנון כהן: "ברגע… שהשר, המפכ"ל או כל דרג בכיר אומר שבשום פנים ואופן לא מורידים את התגים – נגמר הסיפור, בשביל מה צריך חוק?". (פרוטוקול ועדת הפנים ואיכות הסביבה מיום 6.6.11, עמ' 4). דומה שהדברים דלעיל מהווים מענה לשאלתו של יו"ר הוועדה, ומלמדים שחובת ההזדהות של שוטרים עדיין אינה טריוויאלית ומובנת מאליה כפי שהיא צריכה להיות. לנוכח המשך הפרתה השיטתית של חובה זו ניתן להבין את היוזמות הפרלמנטאריות ויוזמות מקוריות אחרות כמתואר לעיל, שמבקשות להתמודד עם התופעה.

9.    לנוכח זאת אנו מבקשים שתודיע ברבים על צעדים פיקודיים ומשמעתיים שיינקטו בעקבות הופעתם של שוטרים אנונימיים בהפגנה מיום 8.9.11 ולמניעת הישנות התופעה בעתיד.

 

בכבוד רב ובברכה,

אבנר פינצ'וק, עו"ד

 

 

נכתב בסיוע עדו קטרי

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במגע עם המשטרה,חופש הביטוי

סגור לתגובות.