זכויות לקטינים – ללא הבדל דת ולאום


מדי שנה נעצרים בשטחים כ-700 קטינים, חלקם בני 12.

70% מהקטינים מעידים כי עברו התעללות פיזית במהלך חקירתם.

האגודה לזכויות האזרח והארגונים "יש דין" ו-DCI (Defence for Children International) פנו לפרקליט הצבאי הראשי בדרישה להחיל את כללי המשפט הבינלאומי על הטיפול בקטינים פלסטיניים בבתי המשפט הצבאיים ולהפסיק לאלתר את האפליה בין בני נוער פלסטיניים לבני נוער ישראליים החיים בשטחים.

עו"ד רגד ג'ראיסי, האגודה לזכויות האזרח: "שני ילדים שביצעו את אותה העבירה בדיוק – למשל, יידו אבנים – זוכים ליחס שונה מהותית. העובדה שבשטחים פועלות שתי מערכות חוק נפרדות, האחת ליהודים והשנייה לפלסטינים, מנוגדת הן למשפט הבינלאומי, הן לשכל הישר ולצו המצפון. היא מקוממות וזועקת במיוחד כשמדובר בקטינים. בחור פלסטיני נחשב בגיר כבר בגיל 16 ונענש כמבוגר לכל דבר, ילדים פלסטינים בני 12 מרצים עונשי מאסר בפועל,  נערים פלסטינים אינם זוכים לא לנוכחות הורה ולא לתיעוד החקירה – למרות התלונות הרבות של קטינים פלסטינים על שימוש באמצעים פסולים לשם הפעלת לחץ עליהם.

אלה הפרות בוטות של הזכות להליך הוגן ושל עקרון טובת הילד. אי אפשר להעלות על הדעת שהיו מתקיימות במסגרת החוק הישראלי, ואנו דורשים שישונו במסגרת חקיקת הביטחון".

 

רקע עובדתי:

פנייה ראשונה בעניין נשלחה ביוני 2010. בדצמבר 2010 נמסר מהפרקליטות הצבאית כי מתבצעת עבודת מטה בנושא והובטח שהאגודה תעודכן בהתקדמות עבודה זו. טרם התקבל עדכון כלשהו. השבוע נשלחה תזכורת שנייה, בתוספת שתי דרישות מהותיות – תיעוד החקירות ונוכחות הורה בחקירה.

נתוני ה-DCI: מדי שנה בשטחים נעצרים ומובאים למשפט כ-700 קטינים פלסטינים החל מגיל 12, רובם מואשמים ביידוי אבנים. במאי 2011 שהו בבתי כלא ישראליים 211 קטינים פלסטינים, 38 מתוכם בני פחות מ-15.

לנתונים המלאים

דוח של ה-DCI המתבסס על עדויות של 40 קטינים שניתנו בשבועה: בין יולי לדצמבר 2010 100% מהקטינים שנעצרו נכפתו, 90% מהם היו מכוסי עיניים. 70% מהקטינים העידו כי קיבלו מכות ובעיטות, 55% התלוננו על איומים, ו – 50% התלוננו על הודאה כפויה כתוצאה משימוש החוקרים באמצעים לחץ והפחדה שונים במהלך חקירה.

לדו"ח המלא

 

רקע משפטי:

תושביה הפלסטינים של הגדה המערבית נתונים לדין צבאי, בעוד שעל אזרחי ישראל החיים בשטחים חל החוק הישראלי. בשנת 2009 נעשה צעד ראשון למזעור הפרות זכויותיהם של קטינים פלסטינים הנעצרים ע"י רשויות ישראליות – הוקמו בתי הדין הצבאיים לנוער. על אף חשיבותו הסמלית של צעד זה, זכויותיהם הבסיסיות של קטינים פלסטינים חשודים ממשיכות להיות מופרות תוך אפליה בוטה ביניהם לבין בני גילם הישראלים החיים בהתנחלויות.

זכויותיהם של קטינים ישראלים החיים בשטחים מול זכויותיהם של קטינים פלסטיניים

החוק הישראלי שחל על תושבי ההנתחלויות חקיקת הבטחון שחלה על פלסטינים
גיל הבגרות – 18 גיל הבגרות – 16
לא ניתן להטיל עונש מאסר בפועל לפני גיל 14 ניתן להטיל עונש מאסר בפועל החל מגיל 12
תקופת ההתיישנות – שנה אחת תקופת ההתיישבות – שנתיים
זכותו של קטין שהורה  יהיה נוכח בחקירתו לקטין אין זכות לנוכחות הורה בחקירתו
חקירות העוסקות בפשעים חמורים מתועדות על-פי החוק, מלבד מקרים בהם מדובר בעבירות בטחון החקירות אינן מתועדות
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,זכויות ילדים,מערכת המשפט,קטינים

סגור לתגובות.