למצוא פתרון מיידי לחסרי הבית הגרים במאהלים

אילוסטרציה. צילום: יואב לףאילוסטרציה. צילום: יואב לף

האגודה קוראת לשר הרווחה, לשר השיכון ולראשי הערים לא לפנות מאהלים שבהם גרים חסרי בית ולמצוא עבורם פתרון מיידי

לאור גל צווי הפינוי שניתנו למאהלים ברחבי הארץ מתחילת השבוע והפינוי האלים של חלקם, האגודה לזכויות האזרח קוראת לשר הרווחה, לשר השיכון ולראשי הערים, לפעול לביטולם המיידי של צווי הפינוי שניתנו בערים השונות ולמצוא פתרון מיידי לחסרי הבית הגרים במאהלים.

מדיווחים שהגיעו לאגודה לזכויות האזרח עולה תמונת מצב קשה – ברבים מהמאהלים מתגוררים היום יחידים ומשפחות חסרי בית שאין להם דירה להתפנות אליה ברגע שיוצאו לפועל צווי הפינוי שניתנו על ידי ראשי הערים. בין היתר ידוע לנו על חסרי בית הלנים במאהלים בתל אביב (לוינסקי, שכונת התקווה, רוטשילד), ירושלים (גן העיר, גן סאקר וגן העצמאות), חולון, בת-ים, נתניה, בית שמש ובית שאן. בהמשך לכך, פנתה היום האגודה בדחיפות לשר הרווחה משה כחלון ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, בבקשה שאלה יתערבו ויפעלו באופן מיידי נגד פירוק מאהלים בהם חסרי בית, עד למציאת פתרון דיור הולם עבורם.

לדברי עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח, "המאהלים שהוקמו ברחבי הארץ במסגרת המחאה החברתית מעניקים כרגע לחסרי הבית מסגרת תומכת. פעילות לפינוי מאהלים אלה לא תפתור את המצוקה של חסרי הבית אלא תחריף אותה ולכן נתפסת בעיננו כהתנכלות. על משרד הרווחה ומשרד הבינוי והשיכון לקחת אחריות ולגבש תוכנית חירום מיידית לטיפול במשבר."

להלן פניית האגודה לשר הרווחה ולשר השיכון, ואחריה הפנייה לראשי הערים.

 

‏7 בספטמבר, 2011

 

לכבוד
ח"כ משה כחלון
שר הרווחה והשירותים החברתיים

 

ח"כ אריאל אטיאס
שר הבינוי והשיכון

 

שלום רב,

 

הנדון: פינוי מאהלים וסיוע לחסרי בית

 

1.       הריני לפנות אליכם בדחיפות לאור מה שמסתמן כגל של צווי פינוי למאהלי המחאה השונים ברחבי המדינה. צווי פינוי אלו פוגעים פגיעה קשה בחופש המחאה, והאגודה לזכויות האזרח אף פועלת בנושא זה מול ראשי הערים. עם זאת, ברצוני להדגיש נקודה אחרת – מפניות רבות שהגיעו לידנו עולה, כי ברבים מהמאהלים מתגוררים היום יחידים ומשפחות חסרי בית שאין להם דירה להתפנות אליה, היה ויוצאו לפועל צווי הפינוי.

2.       בין היתר ידוע לנו על חסרי בית הלנים במאהלים אלו: תל אביב (לוינסקי, שכונת התקווה, רוטשילד) ירושלים (גן העיר, גן סאקר וגן העצמאות), חולון, בת-ים, נתניה, בית שמש ובית שאן, ואנו ממשיכים לבדוק את המצב ביתר המאהלים.

3.       אבקש כי תפעלו באופן מיידי ותטילו את כובד משקלכם, כדי שראשי הערים לא יפעלו לפירוק מאהלים בהם חסרי בית, עד למציאת פתרון. פעילות לסילוק מאהל חסרי בית לא תפתור את הבעיה של חסרי הבית והיא נתפסת כהתנכלות. התנכלות כזאת מחריפה את המצוקה, שכן המאהל מעניק ליחידים ולמשפחות אלו מסגרת תומכת. נקיטה בפעולות פינוי, נטילת האוהלים או איסור על שהייה במקומות ציבוריים יעמיקו את חוסר האמון של האנשים ביכולתה של המערכת לסייע להם. במקרים מסוימים היא גם יכולה לכפות פתרונות אחרים, שיהיו מסוכנים יותר ויגבירו את החשיפה של חסרי הבית לסכנות ולפגיעה בבריאות.

4.   בד בבד עליכם לפעול למימוש הזכות לדיור של חסרי הבית במאהלים. בית המשפט העליון פסק שוב ושוב כי אדם שאין לו קורת גג כבודו נפגע. הזכות לכבוד המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו מחייבת גם נקיטה בצעדים חיוביים, שכן חוק היסוד קובע כי כל אדם זכאי להגנה על כבודו.

למשל, בג"ץ 366/03 עמותת מחויבות לשלום וצדק חברתי נ' שר האוצר (מיום 12.12.05), בפסקה 16 לפסק הדין.

5.   לכן על משרד הרווחה והשירותים החברתיים ועל משרד הבינוי והשיכון להתערב מיידית בנעשה, ולמצוא דרך לפתור את המשבר. למיטב הבנתנו קיימות שלוש סוגיות שדורשות התייחסות מיידית  מצדכם:

א.      ישנם זכאים לדיור/סיוע שאינם מצליחים לממש את הסיוע מסיבות שונות כמו: קושי בהשגת מסמכים, קושי במציאת דירה מתאימה או גיוס פיקדונות.

ב.      ישנם זכאים שסכומי הסיוע להם הם זכאים נמוכים והם אינם יכולים למצוא דירה ההולמת את צרכיהם, או שעזבו דירה לאור העלאה של שכר הדירה.

ג.        ישנם חסרי בית שאינם זכאים כלל לסיוע, כמו יחידים מתחת לגיל 55.

6.   על משרד הרווחה, ביחד עם משרד הבינוי והשיכון, לגבש תוכנית חירום מיידית לטיפול במשבר. אנו מציעים לנקוט בין היתר בפעולות הבאות:

א.      תגבור כוח האדם במחלקות הרווחה כדי לסייע באופן אישי ורצוף לאלו הזקוקים לליווי לצורך מיצוי זכויות, לרבות דיור ציבורי או סיוע בהתנהלות מול בעלי דירות לזכאי סיוע בשכר דירה.

ב.      איתור דירות מתאימות וחתימת הסכם שכירות לצורך השכרת משנה לזכאים. מעורבותו של משרד הרווחה כשוכר תהווה תמריץ לבעלי דירות להשכרה במחיר נמוך יותר ולטווח ארוך, לאור העובדה שבעל הדירה אינו לוקח סיכון.

ג.        סיוע חירום כספי למי שעקב המחאה הפסיק עבודה וזקוק לזמן התארגנות כדי "לעמוד על הרגליים".

ד.      השמשת מבני ציבור נטושים לצורך פתרון מגורים מיידי לזכאי דיור ציבורי.

ה.      למי שאינו זכאי לכל סיוע לפי הנהלים והוא חסר בית – הרחבת החריגים בהוראת שעה, והפנייה אוטומטית לוועדת חריגים. הזכות לדיור מחייבת מתן סיוע לכל חסר בית.

ו.        הגדלה מיידית של סכומי הסיוע בשכר דירה.

7. אבקש את התייחסותכם בדחיפות.

 

בכבוד רב,

גיל גן-מור, עו"ד

 

העתקים:

פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי
היועץ המשפטי לממשלה

 

 

‏7 בספטמבר, 2011

 

דחוף!!!

 

לכבוד

מר שלמה בוחבוט, יו"ר השלטון המקומי
ראש עיריית תל אביב
ראש עיריית ירושלים
ראש עיריית חולון
ראש עיריית בת ים
ראש עיריית נתניה
ראש עיריית בית שמש
ראש עיריית בית שאן

 

שלום רב,

 

הנדון: פינוי מאהלים וסיוע לחסרי בית

 

1.       הריני לפנות אליכם בדחיפות לאור מה שמסתמן כגל של צווי פינוי למאהלי המחאה השונים ברחבי המדינה. צווי פינוי אלו פוגעים פגיעה קשה בחופש המחאה. עם זאת, ברצוני להדגיש נקודה אחרת – מפניות רבות שהגיעו לידנו עולה, כי ברבים מהמאהלים מתגוררים היום יחידים ומשפחות חסרי בית שאין להם דירה להתפנות אליה, היה ויוצאו לפועל צווי פינוי.

2.       בין היתר ידוע לנו על חסרי בית הלנים במאהלים אלו: תל אביב (לוינסקי, שכונת התקווה, רוטשילד) ירושלים (גן העיר, גן סאקר וגן העצמאות), חולון, בת-ים, נתניה, בית שמש ובית שאן, ואנו ממשיכים לבדוק את המצב ביתר המאהלים.

3.       אבקש כי ייעצרו מייד כל פעולות הפינוי או ההתנכלות למאהלים בהם חסרי בית, לרבות סילוק אוהלים, פירוק מטבחים, סילוק שירותים כימיים, וכל אמצעי אחר, וזאת – עד למציאת פתרון.

4.       פעילות לסילוק מאהל חסרי בית לא תפתור את הבעיה של חסרי הבית והיא נתפסת כהתנכלות. התנכלות כזאת מחריפה את המצוקה, שכן המאהל מעניק ליחידים ולמשפחות אלו מסגרת תומכת. נקיטה בפעולות פינוי, נטילת האוהלים או איסור על שהייה במקומות ציבוריים יעמיקו את חוסר האמון של האנשים ביכולתה של המערכת לסייע להם. במקרים מסוימים היא גם יכולה לכפות פתרונות אחרים, שיהיו מסוכנים יותר ויגבירו את החשיפה של חסרי הבית לסכנות ולפגיעה בבריאות.

5.       פנינו לשר הרווחה ולשר הבינוי והשיכון בדחיפות כדי להתערב בנושא, פנייתנו מצורפת למכתב זה. נבקש כי גם מחלקות הרווחה בעיר יתארגנו להתמודדות מיידית עם המשבר.

6.       אבקש את התייחסותכם בדחיפות.

 

בכבוד רב,

גיל גן-מור, עו"ד

 

 

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,חסרי בית,מחאת האוהלים 2011

סגור לתגובות.