להסדיר הפרטת שירותים ציבוריים

צילום: קרן מנור, אקטיבסטילסצילום: קרן מנור, אקטיבסטילס

האגודה ליועץ המשפטי לממשלה: הפרטות רשלניות הנעשות בחדרי חדרים פוגעות בזכויות אדם; יש להסדיר את הפרטת השירותים הציבוריים בחקיקה ובנהלים

 

במהלך השנים האחרונות ישנה מגמה גוברת של הפרטת שירותים ציבוריים חיוניים בישראל ובמסגרת זו מואצלות סמכויות שלטוניות חשובות לגורמים פרטיים. הפרטות אלה מתרחשות רובן ככולן באמצעות מכרזים ואינן מוסדרות כלל – בחקיקה או בנהלים. היבטים מצומצמים שכן מצאה המדינה לנכון להסדיר בחוק נוגעים אך ורק לחובתה בפרסום מכרזים ולשם הגנה על זכויות ספקי השירות, ולא כפי שמתבקש, לשם הגנה על זכויות היסוד של צרכני השירות.

פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה

לפני כשנתיים נדחתה פנייתה של האגודה לזכויות האזרח בעניין ליועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, בתואנה כי אין כל צורך בהסדרת הפרטות בישראל (ראו: פניית האגודה, תשובת היועמ"ש). אולם הניסיון המצטבר בתחום מוכיח כי משרדי הממשלה זקוקים להנחיות להפרטת שירותים ציבוריים, שכן הפרטות רבות נעשות בצורה כושלת, ללא הגנות מינימליות על זכויות אדם וללא מנגנון פיקוח הולם. הצורך בהנחיות עולה גם מעתירות רבות המוגשות נגד הפרטות – רובן ככולן הסתיימו בהתערבות בית המשפט, שמצא שוב ושוב ליקויים חמורים בהפרטות שונות ולעיתים קרובות אף פסל והקפיא מכרזים שלמים. הפרטות כאלה גורמות לפגיעה בזכויות יסוד של מקבלי השירות ושל עובדי הזכיין, ואף גורמות לבזבוז כספי ציבור ובכך למעשה מעקרות את הרציונל הכלכלי של ההפרטה.

עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח: "הראשונים להיפגע מהפרטת שירותים ציבוריים חיוניים הם האנשים הכי מוחלשים בחברה, שאין להם יכולת אמיתית להשפיע על ההפרטה או להגן על זכויותיהם לאחר ביצועה. לכן, גוברת חובתה של המדינה להגן עליהם, דרך הסדרה ועיגון בחקיקה של הפרטת שירותים מסוג זה. כיום, הפרטות של שירותים חיוניים שיש בהם פוטנציאל לפגיעה בזכויות אדם, נעשות הרחק מן העין הציבורית, ללא כל מדיניות סדורה, משנות את אופייה של מדינת ישראל ופוגעות ביכולתה לממש את חובותיה כלפי תושביה."

האגודה לזכויות האזרח קוראת ליועץ המשפטי לממשלה להסדיר הפרטת שירותים ציבוריים בכמה אופנים:

  • לפרסם הנחיות להפרטות שירותים ציבוריים, על שלביהן השונים: החל מהשלב בו נשקלת האפשרות להפריט את השירות הציבורי ובחינת חוקתיות ההפרטה, דרך החובה להעביר את ההחלטה תחת ביקורת פרלמנטרית וציבורית, וכלה בשלב גיבוש הסדר קונקרטי – תוכנו, תנאיו והאופן שבו הוא מגן על זכויותיהם של צרכני השירות ושל העובדים המספקים אותו.
  • לעגן הפרטות של שירותים ציבוריים בחקיקה לשם הבטחת מעורבות של נבחרי הציבור במקרים הרלוונטיים ולפי אמות מידה שיקבעו.
  • לפעול להקמת מנגנון פיקוח מרכזי על הפרטות – דרכו תיבחן נחיצותן וחוקיותן של הפרטות, ייאסף מידע על הפרטות כושלות, ויופקו לקחים שישמשו את משרדי הממשלה בהפרטות עתידיות. במסגרת מנגנון זה יאספו ויטופלו גם תלונות ציבור על שירותים מופרטים.

 

כתבה בנושא באתר דה מארקר, 13.9.11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הפרטה

סגור לתגובות.