להחזיר את שירותי בריאות התלמיד לאחריות המדינה

By: Mary R. Vogt at Morgufile.com

לקראת דיון שיערך מחר (31.8.11) בוועדת החינוך בכנסת, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם קראו היום ליו"ר הוועדה, חה"כ אלכס מילר, לפעול להפסקת הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד ולהחזיר את האחריות בנושא למדינה.

האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם מתנגדים נחרצות להפרטה המתמשכת של שירותי בריאות התלמיד, לייבוש השירות הממשלתי ודרדורו, להיעלמות האחות מנוף בית הספר ולכינון מוקד עזרה ראשונה המופרט לחברה מסחרית. הארגונים מעורבים בשנים האחרונות באופן ציבורי ומשפטי בנושא שירותי הבריאות לתלמיד, הן לעניין שירות הרפואה המונעת המופרט והן לעניין שירות העזרה הראשונה בבתי ספר אשר נולד מתוך הפרטה זו.

הארגונים קוראים לחברי ועדת החינוך (ובמקביל לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות):

א.      לדרוש ממשרד הבריאות תוכנית ברורה ומחייבת שתוצג בפני הוועדות ואשר יהיה בה לוח זמנים ברור להחזרת כל שירות הרפואה המונעת לידי משרד הבריאות בהפעלה ישירה, ולמשרד האוצר לתקצב את השירות באופן סביר.

ב.      לכלול בתוכנית פרמטרים שמשמעם יהיה נוכחות קבועה של אחות מקצועית בכל בית ספר.

ג.       במקביל, לבטל את מוקד העזרה הראשונה המופרט. חלקו יקבל מענה בזכות נוכחות האחות וחלקו צריך לקבל מענה טוב יותר שלא במסגרת הפרטה לחברה מסחרית.

ד.      לתמוך פומבית בהצעת החוק שיזם יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, חה"כ חיים כ"ץ, לפיה תופסק הפרטת שירותי בריאות התלמיד והאחריות על הנושא תושב למדינה.

ראו בהמשך את פניית הארגונים במלואה.

רמי אדוט, ראש תחום הזכות לבריאות באגודה לזכויות האזרח: "לכל תלמידי ישראל מגיע לקבל שירותי בריאות ראויים לשמם במסגרת בית הספר. בריאות הציבור ובמיוחד רפואה מונעת צריכים להישאר בידי המדינה, בפיקוחה ואף בהפעלתה הישירה – אין כל ערך ואין כל צורך בתחרות בשירותים אלה. הפרטת השירות פוגעת בסופו של דבר באוכלוסיות החלשות. כהורה לילד בכיתה ב' אני חווה באופן ישיר את תוצאות ההפרטה".

בעקבות החלטת בית המשפט הופסקה ההתקשרות של משרד הבריאות עם חברת נטלי, לעניין מתן שירות הרפואה המונעת. בהמשך לזאת, הודיע לאחרונה משרד הבריאות כי הוא יקבל לאחריותו ויפעיל את שירותי בריאות התלמיד באשקלון והדרום, ובמקביל המדינה תצא במכרז להפעלת השירות בשאר חלקי הארץ על ידי קבלן פרטי. האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם רואים בכך התקדמות יחסית למצב הנוכחי, ואולם מרבית השירות כאמור עדיין נשאר מופרט ואין שום ערובה לכך שהדבר ישתנה בהמשך.

 

להלן פניית הארגונים לוועדת החינוך.

 

 

30/8/11

 

לכבוד,
ח"כ אלכס מילר
יו"ר ועדת החינוך

 

חברי וועדת החינוך

 

הנדון: עמדת האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם
בנושא שירות בריאות התלמיד בשנת הלימודים הקרובה

 

לקראת הדיון בוועדה אשר ייערך ביום ד' 31/8/11, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם מבקשות להעביר לחברי הוועדה את עמדתן בנושא עתיד שירות בריאות התלמיד.

הארגונים היו מעורבים בנושא הן לעניין שירות הרפואה המונעת המופרט והן לעניין שירות העזרה הראשונה בבתי ספר אשר נולד מתוך הפרטה זו. מעורבות הארגונים נמשכה בשנים האחרונות והתבטאה בפעילות ציבורית, לובי ובפעילות משפטית.

יאמר מיד, כי אנו מתנגדים נחרצות להפרטה המתמשכת של שירותי בריאות התלמיד, לייבוש השירות הממשלתי ודרדורו, להיעלמות האחות מנוף בית הספר ולכינון מוקד עזרה ראשונה המופרט לחברה מסחרית.

לאחרונה, בעקבות ההחלטה בעתירות (עע"ם 6812/10, עע"ם 7315/10) מתאריך 15/7/11, נפסלה חברת נטל"י לעניין מתן שירות הרפואה המונעת. נציין כי נושא מוקד העזרה הראשונה שגם בו זכתה חברת נטל"י לא עלה לדיון בעתירות אלה משום שמדובר במכרז נפרד, למרות שמוקד העזרה הראשונה נולד גם הוא כחלק מהליך ההפרטה של שירות זה.

משרד הבריאות הודיע בהודעה לעיתונות כי הוא ייקח על עצמו ישירות את הפעלת השירות בנפת אשקלון ו"בדרום". איננו יודעים במדויק מה פירוש "דרום" אך אם הכוונה לכל מחוז הדרום, יש בכך התקדמות יחסית למצב הנוכחי, ואולם אין כל ביטחון לגבי ההמשך ונראה כי המשרד שוב יוציא מכרז ביחס לשאר אזורי הארץ. – ראו להלן בסוף המכתב.

שירות זה דורדר במדרון ההפרטה: ייבוש תקציבי ופגיעה באיכות, הפקדתו בידי האגודה לבריאות הציבור בהיותה עדיין חלק ממשרד הבריאות, הפקדתו בידי אותו גורם בהיותו מלכ"ר חיצוני, הפיכת השירות לכמותני (הקצבת זמן לבדיקות; הוצאת האחיות מבתי הספר) ופגיעה קשה באיכותו, הוצאת מכרזים תוך פיצול השירות לשני חלקים: מוקד עזרה ראשונה ובריאות מונעת, לבסוף, הפקדת שני החלקים בידי נטל"י – חברה פרטית המומחית בשירותי רפואה אחרים.

קבלת ההחלטות לקתה לטעמנו בפגמים רבים, כפי שהצביע גם מבקר המדינה. פגמים אלה הם פגמים קונקרטיים בתחום ניסוח המכרזים, תמחורם, ובמיוחד הפיקוח החסר על השירות המופרט. אנו כופרים בתפיסה לפיה צריך להוציא מידי משרד הבריאות את שירותי הרפואה המונעת בבתי הספר.

האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם וארגונים אחרים קבלו על המצב המתדרדר ואף הגישו עתירות כדי להשפיע על ההליכים באמצעות בית המשפט. אך דבר לא עצר את מצעד האיוולת שמגיע לכדי זלזול בערכי הרפואה הציבורית ובזכותם של כל תלמידי ישראל לקבל שירות מניעתי ושירות עזרה ראשונה ראוי לשמו.

אנו שבים ומצרפים קולנו לחזית רחבה בציבור ובכנסת אשר קובעת כי:

  • בריאות הציבור ובמיוחד רפואה מונעת צריכים להישאר בידי המדינה, בפיקוח ואף בהפעלתה הישירה.
  • אין כל ערך ואין כל צורך בתחרות בשירותים אלה.
  • הפרטת השירות פוגעת באופן מיוחד באוכלוסיות חלשות ופריפריאליות, חברתית או גיאוגרפית.

אנו קוראים לחברי ועדת החינוך (ובמקביל לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות) להחליט:

א. לדרוש ממשרד הבריאות תכנית ברורה ומחייבת שתוצג בפני הוועדות ואשר יהיה בה לוח זמנים ברור להחזרת כל שירות הרפואה המונעת לידי משרד הבריאות בהפעלה ישירה, ולמשרד האוצר לתקצב את השירות באופן סביר.

ב. לכלול בתכנית פרמטרים שמשמעם יהיה נוכחות קבועה של אחות מקצועית בכל בית ספר.

ג. במקביל, לבטל את מוקד העזרה הראשונה המופרט. חלקו יקבל מענה בזכות נוכחות האחות וחלקו צריך לקבל מענה טוב יותר שלא במסגרת הפרטה לחברה מסחרית.

ד.      לתמוך פומבית בהצ"ח פ/3156 שיזם ח"כ חיים כ"ץ, יו"ר וועדת העבודה, הרווחה והבריאות ואשר תוכנה מתאים לסעיפים הראשונים.

 

בכבוד רב,

 

רמי אדוט                                              שלומית אבני

מנהל תחום בריאות                                מנהלת מחלקת תושבי ישראל

האגודה לזכויות האזרח                           רופאים לזכויות אדם

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,הפרטה,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.