למי קראתם מדינה מפותחת?

איור: נועה אולחובסקיאיור: נועה אולחובסקי

על מצבה האמיתי של ישראל לעומת יתר מדינות ה-OECD

 

כמחצית מהמשפחות מתחת לקו העוני הן משפחות עובדות • ישראל נמצאת במקום החמישי באי השוויון בהכנסות • במקום השני מהתחתית בנושא פיקוח על דמי השכירות • במקום השביעי בשיעור האוכלוסייה הנותרת מחוץ למעגל העבודה • ונתון אחד מעודד: 71% מאיתנו מאמינים בעצמנו!


הצטרפותה של ישראל בספטמבר שעבר לארגון  OECD – הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי המאגד את 34 המדינות המפותחות בעולם, מוצג באופן קבוע על ידי הממשלה ושר האוצר כהישג כביר, המוכיח את השתייכותה של ישראל למועדון היוקרתי של המדינות החזקות בעולם מבחינה כלכלית. ואכן, מבחינות מסוימות הגיעה הכלכלה הישראלית רחוק – אולם באיזה מחיר?

האגודה לזכויות האזרח ריכזה את הנתונים על מצבה של ישראל (ראו להלן, וכן כאן, בגרסת pdf) לעומת יתר מדינות ה-OECD, ואלה משקפים את תמונת המצב העגומה שהביאה רבים מאזרחי ישראל לצאת לרחובות ולדרוש צדק חברתי.

עו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות וכלכליות באגודה לזכויות האזרח: "בזמן שהממשלה מתגאה בהצטרפותנו למועדון המדינות המפותחות, היא שוכחת להזכיר שהיא גם האחראית לעובדה שישראל נמצאת קרוב לתחתית ברוב המדדים בנושאי חברה ורווחה בהשוואה ליתר מדינות ה-OECD. חשוב להציג את הנתונים הללו דווקא עכשיו כדי שהציבור בארץ ידע שהוא אינו זועק לחינם – ישראל מוגדרת כיום כמדינה בעלת שיעורי העוני הרחבים ביותר מבין חברות הארגון, וזאת למרות שעל פי נתוניה הכלכליים היא איננה אמורה להיות הענייה מבניהן."

עו"ד ניר מוסיפה, "כממשלה של מדינה מפותחת, על ממשלת ישראל מוטלת חובה מוגברת לקחת אחריות ולהבטיח שכל אדם יוכל לממש את זכויותיו החברתיות ברמה נאותה. לשם כך נדרשת מדיניות ממשלתית שמקדמת צדק חברתי, פועלת לצמצום פערים ומקדישה משאבים ציבוריים רבים ככל הניתן לשירותים חברתיים נאותים. רק כך נהיה ראויים באמת להשתייכותנו למועדון המדינות המפותחות."

נושא ישראל ממוצע OECD הערות
שיעור העוני באוכלוסיה כ-25% 11.1% כ-49% מן המשפחות מתחת לקו העוני הן משפחות עובדות!
מדד אי שוויון בהכנסות (מדד ג'יני) 0.37 0.31 (בפלייר בגרף) ישראל במקום החמישי באי השוויון בהכנסות, קצת פחות גרועה מארה"ב ומצ'ילה
תעסוקה – שיעור העובדים בקרב גילאי העבודה 59.8% 66.1% ישראל במקום השביעי בשיעור האוכלוסייה הנותרת מחוץ למעגל העבודה. 30% מהעובדים מועסקים במשרה חלקית
שיעור עובדי הקבלן בשוק העבודה 5-10% 1.5% המדינה דוגלת בהעסקה שאינה ישירה – כ-20% מהעובדים בשירות המדינה הם עובדי קבלן!
שיעור העובדים המתקשים להתקיים ממשכורתם 39% 24% הממשלה מקצה רק 48 מפקחים ו-60 סטודנטים בהעסקה חלקית לאכיפת חוקי העבודה מול המעסיקים. זו אכיפה?
המימון הפרטי של מערכת הבריאות 43% 27% ישראלים רבים לא יכולים לעמוד בכזו הוצאה פרטית גבוהה על בריאות, ונאלצים לוותר על תרופות, על טיפולי שיניים ועוד
פיקוח על השכירות לא קיים קיים ברוב המדינות המפותחות ישראל במקום השני מהתחתית בכל הקשור לפיקוח על העלאת דמי השכירות ותנאיה
השקעה בחינוך לתלמיד 5786$ 8070$ "עם הספר" משקיע בכל תלמיד בממוצע כ-71% מן הממוצע במדינות הארגון
הישגים במבחן PISA במתמטיקה מקום 41 מתוך 64 מדינות ישראל בתחתית השליש השני יחד עם דובאי, טורקיה וסרביה
סך כל שיעור ההשקעה ברווחה (% מן התמ"ג)

[כולל השקעה בפנסיות]

4.83% 7% לנביאי ישראל היה דווקא חזון אחר: " הוֹי הַחֹקְקִים, חִקְקֵי-אָוֶן וּמְכַתְּבִים עָמָל כִּתֵּבוּ: לְהַטּוֹת מִדִּין דַּלִּים וְלִגְזֹל מִשְׁפַּט עֲנִיֵּי עַמִּי לִהְיוֹת אַלְמָנוֹת שְׁלָלָם וְאֶת-יְתוֹמִים יָבֹזּוּ: וּמַה-תַּעֲשׂוּ לְיוֹם פְּקֻדָּה?"
מדד השחיתות (בערכים של 0-100) 56 86 לא לשמוח… ציון נמוך יותר פירושו מצב קשה יותר…
אבל רגע, רגע, יש שורה תחתונה מעודדת!
שיעור האמון של הישראלים בישראלים אחרים 71% 59% יש תקווה! יש לנו אמון זה בזו. בואו נשלב ידיים וננצל אותו לעבוד ביחד, לרווחת כולנו!

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לבריאות,הזכות לדיור,הזכות לחינוך,הזכות לעבוד,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות,זכויות עובדים,מדיניות חברתית-כלכלית,מחאת האוהלים 2011,עובדי קבלן,שכר הוגן

סגור לתגובות.