לפרסם את קובץ הנהלים השלם והמעודכן של מינהל האוכלוסין

חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו נגד משרד הפנים בדרישה לפרסם את קובץ הנהלים השלם והמעודכן של מינהל האוכלוסין ולאפשר לציבור לעיין בו: סירובו של משרד הפנים לפרסם את הנהלים גורם לפגיעה באלפי בני-אדם בישראל

חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים נגד משרד הפנים, בדרישה לאפשר להם גישה חופשית לקובץ הנהלים השלם והמעודכן של משרד הפנים בענייני מינהל האוכלוסין ולאפשר להם להעתיקו. כן דורשים הארגונים להעמיד את הנהלים המעודכנים והמלאים לעיון הציבור בלשכות למינהל האוכלוסין ברחבי הארץ ולפרסם אותם באתר האינטרנט של משרד הפנים, תוך עדכונם באורח שוטף. העתירה הוגשה בימים האחרונים בידי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, בשם האגודה ובשם ארבעה ארגונים נוספים: המרכז לפלורליזם יהודי, מוקד סיוע לעובדים זרים, קו לעובד והמוקד להגנת הפרט.

עו"ד פלר מציין בעתירה, כי מינהל האוכלוסין במשרד הפנים הוא מנגנון אדיר, שאוצר בסמכויותיו את מימושן של הזכויות והחירויות היסודיות ביותר של מי שנמצאים בישראל. פקידי המינהל מנהלים את מרשם האוכלוסין, מנפיקים תעודות זהות ודרכונים, ובידיהם הסמכות לתת לאדם, שאינו אזרח ישראל, אשרת כניסה ורישיון לישיבה בה. כן נתון בידיהם הכוח לקבוע תנאים למתן מעמד בישראל, לשלול מעמד שניתן, להחליט על גירוש בני אדם מישראל ולהורות על החזקה במשמורת עד לגירוש. אף על פי כן, הנהלים שעל פיהם פועלים פקידי מינהל האוכלוסין, אינם מפורסמים באופן אפקטיבי; אינם נגישים לציבור; מוסתרים מפני וועדת הפנים של הכנסת; מוסתרים לעתים אף מבתי המשפט; משתנים חדשות לבקרים; ופעמים רבות אף אינם ידועים לפקידי מינהל האוכלוסין, האמונים על הפעלתם.

עו"ד פלר מפריך בעתירה את טענת משרד הפנים, לפיה נהלי מינהל האוכלוסין מפורסמים באתר האינטרנט של משרד הפנים. ה"פרסום" באתר האינטרנט של משרד הפנים אינו פרסום כנדרש על פי הוראות החוק: נהלים רבים אינם מפורסמים כלל (כמו נוהל הסדרת מעמדם בישראל של ילדים לתושבים); הנהלים ש"מפורסמים", מפורסמים באופן חלקי ומשום כך מטעה (כמו נוהל ביטול אזרחות ישראלית); והנהלים ש"מפורסמים" אינם מעודכנים (כמו הנוהל לטיפול בהסדרת מעמדם של הורים קשישים לאזרחים ישראלים). יתרה מזו, שני נדבכים מרכזיים בקובץ הנהלים הם הוראות הלשכה המשפטית של משרד הפנים והנחיות של הפקידים הבכירים במשרד. הוראות והנחיות אלה אינן מתפרסמות, אף שמדובר בנהלים לכל דבר ועניין, לפיהם פועל מינהל האוכלוסין (כמו, למשל, ההוראה המעגנת את הקריטריונים למתן תושבות קבע בישראל).

בהעדר פרסום שלם של נהלי מינהל האוכלוסין לומדים ארגוני זכויות האדם, המסייעים לנזקקים לשירותי מינהל האוכלוסין, על אודות מדיניות משרד הפנים והשינויים בה ממקורות שונים: מהצהרות בלתי מהימנות של משרד הפנים לתקשורת; ממידע בלתי עקבי, הנמסר לפונים בבקשה לקבל שירותים על ידי פקידי לשכות מינהל האוכלוסין; ומהודעות פרקליטות המדינה לבתי המשפט, להן מצורפים לעתים נהלים. עו"ד פלר טוען, שאין באמצעים אלה להביא את תוכן הנהלים וההנחיות באופן אפקטיבי לידיעת הנזקקים להם, לידיעת באי כוחם ולידיעת הארגונים השונים, המטפלים בהפרת זכויות אדם על ידי מינהל האוכלוסין במשרד הפנים.

אף שבתי המשפט חזרו וקבעו, בשורה של פסקי דין, כי זכותו של כל אדם לדעת מה הם הנהלים הרלווטיים לקביעת מעמדו בישראל וכי משרד הפנים חייב להביא את הנהלים וההוראות המלאים והמעודכנים לידיעת הציבור, מוסיף משרד הפנים לעמוד בסירובו וממאן לפרסם אותם באופן אפקטיבי. אלפי אנשים נפגעים קשות ממחדל חמור זה. עו"ד פלר מבהיר, כי שלטון החוק וחוק חופש המידע מעגנים את חובתו של משרד הפנים לפרסם את נהליו בפומבי, ועל כן מתבקש בית המשפט להורות על פרסום מלא ומקיף של נהלי מינהל האוכלוסין.

עת"מ 530/07

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אזרחות ותושבות,הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,חופש המידע

סגור לתגובות.