הסרטון המשווה את יס"מ לנאצים אינו מצדיק פתיחה בחקירה

במכתב דחוף למפכ"ל המשטרה קוראת האגודה לזכויות האזרח לבטל את ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית נגד יוצרי סרטון המשווה בין שוטרי יס"מ לנאצים

 

‏11 ביולי 2011

 

לכבוד
רב ניצב יוחנן דנינו
מפכ"ל משטרת ישראל
דחוף בפקס

 

א' נ',

 

הנדון: ההחלטה לפתוח בחקירה בגין סרטון המשווה בין שוטרים לנאצים

הננו פונים אליך בעקבות הפרסומים בתקשורת אודות הוראתך לפתוח בחקירה פלילית בחשד להסתה, בגין הסרטון הקשה ברשת האינטרנט, המציג צילומים של שוטרים, המכים באכזריות אזרחים המוחים נגד תוכנית ההתנתקות, לצד תמונות של חיילים נאצים. מהטעמים המפורטים להלן אנו מבקשים, כי תבטל הוראה זו.

אכן, הצפייה בסרטון מעלה תחושת זעזוע עמוקה. הניסיון להשוות שוטרי ישראל לנאצים מקומם ומכעיס, ויש לגנותו. אולם חופש הביטוי במדינה דמוקרטית הוא הזכות להשמיע ביקורת קשה, נוקבת, פוגענית ומקוממת, והוא גם הזכות לזעזע. בתקופה האחרונה אנו עדים לכרסום מדאיג, הולך וגובר, בחופש הביטוי הפוליטי במדינת ישראל; פתיחה בחקירות מיותרות כלפי אנשים או ארגונים, המבקרים את רשויות השלטון, עלולה להאיץ כרסום מדאיג זה ובסופו של דבר להרוס את היסודות הבסיסיים, עליהם מושתת המשטר הדמוקרטי. דווקא בימים קשים אלה, כאשר המחלוקות הציבוריות העמוקות, איתן מתמודדת החברה הישראלית, מאיימות לשסע את החברה, קיימת חשיבות מיוחדת לשמירה על כללי המשחק הדמוקרטיים ולהבטחת קיומו של מרחב חופשי, בו יכול להתקיים שיח ציבורי חיוני ובלתי מצונזר.

בתקשורת נאמר, כי החקירה היא בגין חשד להסתה. אולם ברי כי הסרטון, מקומם ככל שיהיה, אינו עונה על יסודות עבירה זו, שכן אין בו "קריאה לעשיית מעשה אלימות או טרור" או אף עידוד למעשה כזה או תמיכה בו (סעיף 144ד2 לחוק העונשין, התשל"ז-1977).

זאת ועוד. בדומה לקביעה שבסעיף 144ה בחוק העונשין, לפיה אין להגיש כתב אישום בגין הסתה אלא בהסכמת היועמ"ש, הנחית פרקליט המדינה 14.12, העוסקת ב"פתיחה בחקירה בעניין בעל רגישות ציבורית רבה", קובעת כי בחקירות הנוגעות להמרדה, הסתה לגזענות, לשון הרע וכיוצא באלה עבירות (כאשר מודגש כי אין מדובר ברשימה סגורה) נדרש אישור מוקדם מאת פרקליט המדינה או המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), אשר הוסמך לעניין זה. במקרה דנן קיימת חשיבות מיוחדת לדרישה זו, שכן אין זה סביר שהמשטרה תחליט על פתיחה בחקירה נגד מי שנחשד בהשמעת ביקורת כלפי עצמה.

לסיום יוער, כי לצד הזעזוע מעצם ההשוואה הבזויה הנעשית בסרטון, בין המשטרה לבין חיילים נאצים, הצופה אינו יכול שלא להזדעזע גם מהאלימות הקשה, המופעלת לכאורה בידי השוטרים המוצגים בו. נראה, כי במקום לפתוח בחקירה, שתכליתה להשתיק את הביקורת הנוגעת לאלימות זו, ראוי היה למשטרה למקד את מאמציה בשידור מסר ברור וחד משמעי בדבר הפסול החמור שבהתנהלות אלימה מסוג זה. במובן זה, נראה כי ההחלטה על פתיחה בחקירה במקרה זה מהווה המשך מדאיג למגמה – אשר עלתה לפני חודשים אחדים לכותרות עת טען מנכ"ל חדשות ערוץ 10, כי ניצב משנה במשטרה איים עליו כדי למנוע פרסום כתבות על אלימות שוטרים – של מתן גיבוי לשוטרים, הנחשדים באלימות, ושל ניהול מתקפה נגד מי שמעז לבקר שוטרים (בעניין מגמה בעייתית זו פנינו ליועץ המשפטי לממשלה ביום 23.11.10).

לאור כל האמור לעיל, אנו פונים אליך בבקשה כי תבטל את ההחלטה על פתיחה בחקירה בגין הסרטון הקשה, וכי תפעל כדי להגן על חופש הביטוי במדינת ישראל, אף כאשר חופש זה משמש לתקיפת משטרת ישראל.

 

בכבוד רב,

לילה מרגלית, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אלימות שוטרים,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.