לאפשר לאסירים ולעצורים לפנות ללא הפרעה למבקר המשרד לביטחון פנים

ב-24.11.05 פנתה האגודה לשר לביטחון פנים: כאשר אסירים מגישים מכתבי תלונה המיועדים למבקר המשרד לביטחון פנים, המטפל, בין היתר, בתלונות על פגיעות בלתי מוצדקות בזכויותיהם, המכתבים נפתחים ונקראים בידי אנשי שב"ס, ובמקרים רבים אינם מגיעים כלל ליעדם

לכבוד
מר גדעון עזרא
השר לביטחון פנים
ת"ד 18182
ירושלים

א` נ`,


הנדון: חוסר יכולתם של אסירים לפנות למבקר המשרד לביטחון פנים

הנני פונה אליך בבקשה דחופה לפעול כדי לאפשר לאסירים ולעצורים לפנות באופן בלתי אמצעי, וללא הפרעה, למבקר המשרד לביטחון פנים.

המבקר ממונה, בין השאר, על היחידה לתלונות הציבור, המטפלת בפניות הנוגעות לתחום אחריותו של המשרד. בין היתר, אמון משרד המבקר על הטיפול בפניותיהם של אסירים ועצורים, המתלוננים על פגיעות בלתי מוצדקות בזכויותיהם ועל התנהלות בלתי תקינה של סגל בתי הסוהר. דא עקא, שעל פי מידע שקיבלנו, כאשר אסירים מגישים מכתבי תלונה המיועדים למשרד המבקר, המכתבים נפתחים ונקראים בידי אנשי שב"ס, ובמקרים רבים הם אינם מגיעים כלל ליעדם. אין כל נוהל, המסדיר את אופן הפניה למבקר ואין כל מנגנון שיכול להבטיח, כי אסירים ועצורים יוכלו להעביר את תלונותיהם, מבלי שתוכנן יובא לידיעת סגל בתי הסוהר.

בית הסוהר הוא מוסד "טוטלי", השולט בכל היבטי חייהם של האסירים הכלואים בו. קיומם של מנגנוני ביקורת יעילים ואפקטיביים, המאפשרים לאסיר להתלונן באופן חופשי על תנאי מאסרו ועל היחס אליו הוא זוכה בכלא, הוא תנאי הכרחי לשמירה על מגוון זכויותיו כאסיר וכאדם ולמניעת שימוש לרעה בסמכויות הנרחבות, המוענקות לאנשי שב"ס לצורך מילוי תפקידם הקשה. מן הראוי לפעול להקמתו של נציב תלונות אסירים (ombudsman) עצמאי, אשר יוכל לקבל תלונות מאסירים ולחקרן באופן יסודי. מכל מקום, עד להקמתו של גוף כזה, יש להבטיח לכל הפחות כי אסירים יוכלו להעביר תלונות באופן חופשי ובלתי אמצעי למשרד המבקר, מבלי שתלונות אלו ייפתחו וייבדקו בבית הסוהר. רק כך ניתן להבטיח, כי אסירים לא יחששו לפרוס את מלוא תלונותיהם בפני משרד המבקר, וכי אנשי סגל בתי הסוהר לא יתפתו ו"יעלימו" את המכתבים, אשר אינם לרוחם.

בהקשר זה יובהר, כי קיומו של צינור מידע חופשי בין האסירים לבין משרד המבקר אינו משרת רק את האינטרסים של האסירים, אלא בראש ובראשונה את האינטרסים של המשרד עצמו, הנושא באחריות לניהולם התקין של מתקני הכליאה. למשרד יש עניין מובהק לקבל מידע שוטף על תלונותיהם של האסירים, ועל תופעות שליליות המתרחשות בין כותלי הכלא. מאידך ברור, כי אין כל חשש ביטחוני או אחר, אשר יכול להצדיק פתיחת המכתבים בידי אנשי שב"ס או הכפפת מנגנון התלונות לצנזורה מוקדמת. אין צריך לומר, כי מצב הדברים המתואר לעיל, לפיו תלונות רבות אינן מגיעות ליעדן, הוא מצב בלתי נסבל.

מתן אפשרות בידי אסירים ועצורים לפנות באופן ישיר ובלתי אמצעי למשרד המבקר חיוני גם כדי לאפשר למבקר לבצע את תפקידיו על פי חוק (ראו: חוק הביקורת הפנימית, תשנ"ב-1992), ולמלא עת ייעודו כממונה על תלונות הציבור במשרד.

כידוע, ביחס לתלונות למבקר המדינה ולנציב תלונות הציבור קיימת חובה מפורשת בחוק להעבירן במעטפה סגורה (סעיף 35 לחוק מבקר המדינה ]נוסח משולב[ התשי"ח-1958). גם בפקודות הנציבות מובהר, כי "תלונה של אסיר למבקר המדינה תועבר במעטפה סגורה באמצעות שב"ס לנציב תלונות הציבור, במשרד מבקר המדינה, בלי שתיפתח. מכתב שנשלח לאסיר מאת נציב תלונות הציבור, יימסר לאסיר בלי שייפתח" (פקודה 04.43.00, "מכתבי אסירים-משלוח וקבלה", סעיף 8). ראוי להחיל נוהל דומה על תלונות, המיועדות למבקר המשרד לביטחון פנים.

לאור כל האמור לעיל, נבקשך לפעול כדי לאפשר לאסירים לפנות באופן בלתי אמצעי למבקר המשרד לביטחון פנים. בפרט אנו מבקשים, כי ייקבע נוהל ברור (אשר יקבל ביטוי בפקודות הנציבות), המחייב העברת מכתבי תלונה במעטפות סגורות, והאוסר על פתיחתן. בנוסף, כדי להבטיח שהתלונות
יגיעו ליעדן, אנו מבקשים כי יוצב תא מיוחד בכל בית סוהר, בו יוכלו האסירים להניח מעטפות, המיועדות למבקר המשרד.

בכבוד רב,
לילה מרגלית, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי,זכויות במעצר ובחקירה

סגור לתגובות.